Fecha de subida 29 de enero de 2019

-79 m
2,0
4,0

cerca de Antwerpen, Flanders (Belgique)

Een stadsrondwandeling door Antwerpen die gebaseerd is op het wandelgidsje van de stad: "Antwerpen Centrum. Je kunt het kopen bij de Info op het Centraal Station.
We beginnen deze route op dit prachtige station en pikken bij de Meir de voornoemde route op. Het gidsje bevat veel verhalen over Antwerpen en is alleszins de moeite waard om erbij te hebben.
Beschouw deze wandeling als een voorronde op alle bezienswaardigheden die er in deze stad zijn.
Sommige stukken zijn wat lastig bereikbaar, omdat de stad op dit moment (januari 2019) enorm wordt verbouwd.
Een prachtig complex. Vroeger was het een bufferstation, nu komen de treinen er in vier lagen binnen. Ga vooral chique koffiedrinken in het Royal Café en loop gewoon rond in dit gebouw.
Van het station lopen we over de Keiserley naar de deftige Meir met zijn rococo panden met chique winkels. We duiken hier het paleis in waar je chique kunt lunchen of chocola kunt kopen.
Je bent hier bij het Rubenshuis. Dat is groter dan je denkt. Hij had dus wel een paar centen.
Behalve de schouwburg vind je hier marktkramen en op zondag de vogeltjesmarkt.
Je loopt hier om het toneelhuis heen. Er zijn hier verschillende theaters en dus heet het hier ook zo.
Best een leuk plein met een mooi zicht op de kathedraal
Brussel heeft zijn Manneken Pis, Antwerpen zijn Deugniet, die zijn boks laat zakken.
De fameuze kathedraal met maar een toren, maar die mag er best zijn.
Op de Handschoenmarkt komt de kerk echt tot zijn recht (OLV)
Het plein met de chique huizen: De grote Markt. Het Stadhuis staat in de steigers.
Als je het leuk vindt kun je twee roltrappen diep afdalen naar de Sint Annatunnel voor een ondergrondse oversteek van de Schelde.
We lopen langs het water naar het Zuidterras. Het oude centrum ligt hier vlak aan. Vind je de roltrappen eng, dan kun je altijd nog met het pontje.
We zijn weer terug aan de Meir/Keiserley vanwaar we teruglopen via de Statiestraat naar het Koningin Astridplein. Hier bevindt zich ook de beroemde dierentuin Antwerpen Zoo en het muziekpaleis van het Antwerps Symphony orchestra