Fecha de subida 26 de junio de 2020

Fecha de realización junio 2020

1,8
3,6

cerca de Riells del Fai, Catalunya (España)

Duració: 3 hores (caminant, anada/tornada)
Sortida/arribada: Pàrquing de l’Av. de Sant Vicenç (Riells del Fai, 280 m)
Punt més alt assolit: peu del Salt del Fai (368 m)
Distàncies i desnivell acumulat: 7 km, +/-150 m (circular)

Probablement ens trobem en un dels indrets més bonics i frescos del Vallès Oriental a Catalunya, al sector nord-occidental de la comarca. Els Gorgs de Riells del Fa¡, als peus dels Cingles de Bertí i del monestir de Sant Miquel del Fai, a la capçalera de la vall del Tenes.

A la Vall de Riells hi podem trobar formacions geològiques molt interessants. L’aigua dibuixa i modela la roca, creant baumes, saltants i gorgs. Després dels saltants, l’aigua cau amb molta força sobre la roca del llit del riu, que amb el pas de milions d’anys, es va desgastant fins a formar els profunds gorgs. Les baumes, que són les petites coves que trobem al costat dels gorgs, s’originen d’una manera espectacular: durant milers d’anys, l’aigua del saltant va a parar als gorgs, tot esquitxant les roques del voltant. Els xocs d’aquestes esquitxades contra la roca, durant molt i molt de temps, són els que originen les baumes.
Un altre element espectacular són els travertins en formació que trobem a la Vall de Riells, uns dels pocs de Catalunya. Els travertins són surgències d’aigües càrstiques, és a dir, fonts d’aigües amb molta calç. Quan l’aigua circula lentament sobre les algues i plantes que hi creixen al damunt, va dipositant la calç fins a petrificar els vegetals. Amb el pas dels anys, els travertins van originant una pedra molt porosa, formada per les plantes calcificades: la pedra tosca (icc.cat, Alba Bonàs, Eva Carmona).

Des del pàrquing situat a l’entrada del poble, entre l’Avinguda de Sant Vicenç et i el Pg. de Mossèn Jaume Plans, creuem la carretera i agafem el carrer del Camí de la Pineda cap al pont i el molí del mateix nom. Seguim per una pista de terra fins l’aparcament del restaurant Font de la Pineda i arribats a la tanca, baixem a l’esquerra, fins trobar el riu. A partir d’aquí haurem de remuntar per un camí fàcil, ombrívol, però pel qual recomanem portar xancles per poder creure, d’un costat o l’altre, els diferents braços del riu que anirem trobant. A l’antiga central hidroelèctrica (320 m) es complica una mica amb un pas per sobre un petit canal i més amunt, amb trams de roca que haurem de flanquejar. L’últim tram finalment és un pel més complicat, cap a la Bauma Rosa (345 m), però porta en un paisatge digne d'un conte de fades fins el gran Salt del Fai (368 m).

Nota: Una bonica excursió per fer sense pressa, per gaudir del paisatge i el soroll de l’aigua però que haurem d’evitar quan el nivell del riu és alt, o si hi ha risc de tempesta.

Vigilància als gorgs de Riells del Fai:
Ajuntament de Bigues i Riells
Des del 20 de juny 2020, l'empresa Segurcamp S.L vigila els gorgs de Riells del Fai. El Consistori torna a contractar el servei, de juny a setembre, per preservar l'entorn natural i minimitzar el risc d'incendi.
Els gorgs de Riells del Fai es troben a l'espai PEIN dels Cingles del Bertí i figuren a la Xarxa Natura 2000. Aquest entorn natural s'ha de preservar amb molta cura, ja que és l'hàbitat de l'àliga cuabarrada, una espècie de protecció especial.
Per aquests motius, en pro de la prevenció d'incendis i de la conservació dels valors naturals i ambientals del territori de Bigues i Riells, es fa necessària la vigilància forestal a l'època estival, tant per la major afluencia de persones, com pel major risc d'incendi.
D’aquesta manera, fins al setembre hi haurà un servei de vigilància especial, a càrrec de guardes rurals, a la zona que recorre el camí fluvial i, en especial, a la zona entre els camins de la Pineda i de La Madella.
Durant aquest període hi haurà control d'accessos i informació de les normes d'ús de l'entorn natural. Es recorda a la població que el bany als gorgs està prohibit i es demana el compliment de les normes d'ús de l'espai natural.

Antiga central hidroelèctrica (320 m)

Lago

Gorg del Rossinyol (355 m)

Gorg de la Bauma Rosa (344 m)

Gorg d'en Jeroni (286 m)

Árbol

Plàtan de la Font de la Pineda (281 m)

Cascada

Salt del Fai (368 m)

Gorg de Beines (303 m)

Gorg d'en Manelet (322 m)