Fecha de subida 24 de agosto de 2019

Fecha de realización agosto 2019

3,6
7,3

cerca de Zuriza, Aragón (España)

LLARGA TRAVESSA PELS ESPECTACULARS ESPADATS DEL CHIPETA

Deixem el vehicle a l'aparcament de La Mina.
Pujada per prats, ben marcada (GR-11). Trobem al costat del camí el dolmen Ferrerias S. (o Petraficha, segons mapa Alpina).
Un cop a la Collada Petraficha seguim un corriol pel llom d'herba fins al cim del Chipeta, rodejat d'ortigues. Davant hi ha un cim secundari que permet una millor panoràmica.
Baixem al Sayéstico, passant pel costat del penjat.
Des dels cims, vistes esplèndides a 360º: Castillo d'Acher, Costatiza, Bisaurín, Agüerri, Lenito, Peñaforca, Alano, Midi d'Ossau, Petrachema, Mesa de los Tres Reyes, Ezcaurre inclús l'Orhi, l'últim dosmil dels Pirineus a l'oest.
Continuem baixant fins al pas Tortiella, on dinem. Reprenem la baixada en direcció al refugi Tortiella, però no passem pel costat, sinó que flanquegem per mantenir l'alçada (tram sense corriol).
Un cop al coll sobre la vall d'Estriviella agafem per error un corriol que va a l'oest. Ja l'he esborrat del track. Convé anar a l'est fins trobar el corriol de baixada, inicialment poc marcat. Al poc trobem uns graons de troncs en un tram de roca viva, que faciliten el pas de la ramaderia.
Un cop al fons de la vall d'Estriviella enllacem amb un camí ben senyalitzat que ens portarà a Selva d'Oza. Al càmping, un company en acompanya a recollir els vehicles deixats a La Mina.
parquing

01 La Mina

refugio libre

02 Refugio lo Sabucar

Ruinas arqueológicas

05 Dolmen de Ferrerias S.