2,9
5,8

cerca de Baños de Panticosa, Aragón (España)

Per començar sortim del Refugi Casa de Piedra i seguim el mateix camí del dia anterior al Collado de Pondiellos que, en el seu primer tram, també és el camí de pujada al Garmo Negro per la seva ruta normal.

Passem per la Mallata Baixa i la Mallata Alta, seguim pujant per la ruta al Garmo Negro fins a arribar al desviament al Coll de Pondiellos, a partir d'aquí no es veu un camí clar, és un caos de rocs i és ben ple de fitades, hem de pujar per on ho veiem més clar, totes porten al mateix indret, el Coll de Pondiellos.

Un cop al coll fem una parada per menjar alguna cosa, ens posem el casc, i enfilem cap a la canal d'accés a la cresta de l'Agulla de Pondiellos, hem d'anar amb atenció de no tirar pedres. Sortim de la canal i només ens queda fer una diagonal per sortir a la cresta molt a prop del cim, on tenim una vista perfecta del Garmo Negro i del tram de grimpada que hem de superar per arribar fins al seu punt més alt.

Baixem fins a la bretxa que separa els dos cims i comencem la grimpada, en general és fàcil, amb bons punts per agafar-nos. Un cop superat aquest tram sortim a la cresta prèvia al cim, on arribem sense cap dificultat.

A dalt, tot i la forta calitja que tenim avui, gaudim de grans vistes, Vignemale, Ordesa, Balaitous, Inferns, Midi d'Ossau, per anomenar només els més importants.

Un cop hem fet les fotos de rigor seguim la nostra ruta, baixem per la cresta cap al coll de les Argualas, que separa el Garmo Negro i l'Algas Nord, d'allà al cim de l'Algas només s'ha de superar una forta pala, però sense cap dificultat remarcable. Novament fotos i seguim la cresta, fàcil, a l'Algas central, on decidim si seguir per la cresta (és el tram més complicat) cap a l'Argualas o baixem a buscar un petit corriol que va per sota de la mateixa, guanya aquesta última opció.

Baixem al corriol i el seguim fins on comença altre cop a guanyar alçada i passa al vessant contrari de la muntanya (fitades), on ens trobem primer amb una grimpada i després, amb un corriol que fa una diagonal per sortir a l'avant-cim de l'Argualas, on arribem seguint la fàcil cresta que els uneix.

A dalt fem la parada llarga, mengem una mica, xalem, i fem fotos al magnífic entorn que ens envolta. Però tot s'acaba i hem de baixar.

Per fer-ho s´ha de desfer part del camí a l'Algas, fins a un punt on es veu un corriol que baixa directament cap al Coll que separa el Garmo Negro de l'Argualas on retrobem la ruta normal al Garmo Negro. Però no la seguim gaire estona, ben aviat agafem un corriol, poc marcat però ben fitat, que baixa cap a la nostra dreta i que, va a buscar la canal, abans esmentada, de la Mallata Alta.

La baixada per aquesta canal no presenta cap problema, i a la seva sortida quasi estem a la Mallata alta, on retrobem, altre cop, la ruta normal al Garmo Negro que, ara si, només hem de seguir-la fins a arribar al punt de sortida de la ruta d'avui, el Balneari de Panticosa, on és trova el Refugi Casa de Piedra

Aguja de Panticosa o de Pondiellos 3011

Inici camí

Inici grimpada

Inici i final

Inici pujada per la canal.

Mallata Alta

Mallata Alta (de baixada)