Descarga

16 de agosto de 2012

Fecha de realización

agosto 2012

Sé el primero en aplaudir

Comparte

cerca de Marc, Midi-Pyrénées (France)

Exigent ruta que, des de la vall occitana de Riufred, ascendeix a la cresta oriental de la Pica d'Estats per tal de coronar tots els seus tres mils, per l'avui anomenada Via Gabarró.

El fort desnivell a realitzar (1.800 mts aprox), un parell de passos un xic exposats a la cresta (tot i que sense grans dificultats) i el corriol dificultós (molt herbat, rocallós, relliscós i amb fort pendent) que circula per dins la Vall de Riufred fan que catalogui la ruta com a DIFÍCIL.

Malgrat tot és una magnífica ruta, absolutament solitària i lluny de les massificacions que es pateixen per Vall Ferrera, per a pujar a la Pica i coronar els tres mils de la seva cresta oriental. Una experiència que tot muntanyenc hauria de fer algun cop! Dura, però molt recomanable!

Sortim des de l'extrem meridional de l'Estany de Soulcem, a la zona d'aparcament al costat dels Orris de Carlà. D'allà prenem un camí que voreja l'estany per l'altra riba, en direcció nord i de forma planera, fins que el camí comença a remuntar la Vall de Riufred en un dur ascens, tot seguint algunes fites escadusseres i antigues marques vermelles.

Cap a la meitat de l'ascens hem d'evitar el camí que se'n va a l'esquerra i ens encaixonaria al llit del riu de Riufred i prendre el que ens permetrà superar l'Estany de Riufred per sobre, sense arribar-hi.

Després de l'Estany de Riufred, quan la vall gira cap al nord, superem un desnivell i ens plantem en una zona més planera en la que ja divisarem, al fons, el Coll de Riufred, als peus del Montcalm, pel qual baixarem a la tornada.

Aquí nosaltres girem a l'esquerra per anar a cercar l'elevat Estany de Canalbona. No hi ha cap camí marcat, ni fites ni senyals, amb la qual cosa es fa la pujada per on es cregui més còmoda, fins a trobar el citat estany. L'indret on s'ubica aquest és absolutament solitari i preciós.

Un cop als peus de l'estany ja veiem el Collet Franc, el qual anirem a buscar passant per l'esquerra de l'estany i decantant-nos un xic més a l'esquerra per a evitar una congesta de neu residual. El tram final del Collet Franc és una tartera força pesada i feixuga de fer.

Un cop dalt del Collet Franc, a tocar de l'Estanyet de la Conca Gelada i el Port de Riufred, ja podrem començar gaudir de magnífiques vistes a ambdós vessants.

Aquí iniciem la cresta tot arribant fàcilment al primer tres mil de la jornada, el Pic Rodó de Canalbona (3.005 mts). Tot seguit encarem la Punta de Gabarró (3.114 mts), la qual únicament exigeix superar el fort desnivell sense cap altra dificultat.

De la Punta Gabarró a la Pica d'Estats (3.143 mts) trobem el tram de cresta més aeri i amb un parell de passos un xic exposats. El primer, ja en la part de la cresta d'ascens a la Pica, el superarem per l'esquerra i el segon decantant-nos cap a la dreta de la cresta (si estem atents a les fites que hi ha col·locades estratègicament no hauríem de tenir cap problema). Un darrer pas es pot superar tranquil·lament decantant-nos altre cop a l'esquerra i, seguint les fites, anar a buscar el fil de la carena per a fer el darrer tram. Hi han molt bones preses per a superar aquest tram de cresta, i únicament cal no tenir por a aquests trams exposats. Per la resta, cap altra complicació si s'està un xic avesat a aquestes progressions.

Un cop a la Pica ens arribem al Pic de Verdaguer (3.133 mts) i al Pic de Montcalm (3.077 mts) en còmoda i tranquil·la passejada (entre la Pica i el Coll de Riufred trobem un esperó anomenat Cap de la Coma de Riufred que hi ha qui el considera un tres mil - 3.040 mts - amb entitat pròpia segons noves revisions topogràfiques i cartogràfiques).

Veure http://cazafantasmas3000es.blogspot.com.es/2011/05/los-tresmiles-fantasmas-cap-de-la-coma.html

Nosaltres davallem directament, des del Coll de Riufred, en pendent contundent cap a la Vall de Riufred de nou. Compte en aquest tram doncs hi sol haver congestes de neu fins ben entrat l'estiu i el pendent és molt fort. Nosaltres en trobem un parell però que podem superar sense grampons ni massa problemes doncs la neu està força estovada i no són massa grans.

Retornem ja pel mateix camí fins a Soulcem, amb l'afegit que ens cau un fort ruixat al bell mig de la Vall de Riufred dificultant-nos encara molt més la baixada, ja que el camí es torna tremendament relliscós!

CAP DE LA COMA DE RIUFRED

Curva de nivel

COLLET FRANC

ESTANY DE CANALBONA

ESTANY DE SOULCEM (ORRIS DE CARLÀ)

PIC DE MONTCALM

PIC DE VERDAGUER

PIC RODÓ DE CANALBONA

PICA D'ESTATS

COLL DE RIUFRED

PUNTA DE GABARRÓ

• Foto de Jorge Celades

Jorge Celades 15 ago. 2013

Les explicacins aportades són superbones per que qualsevol, ben preparat, pugui seguir la ruta. Cal dir que és una ruta exigent i no gaire ben senyalitzada.
    Gràcies per compartir-la

El porquet de Sant Antoni 16 ago. 2013

JORGE CELADES: Gràcies a tu, company, per la valoració que en fas i per les bones paraules que li dediques! Celebro que la fessis i la gaudissis (tot i l'esforç!)

• Foto de josep.amela

josep.amela 22 jul. 2015

Ruta molt atractiva amb un recorregut difícil de seguir, ja que en alguns trams el camí es difumina. La part final de l'ascensió és molt atractiva però una mica tècnica. A la cresta es supera un gran desnivell en molt poca distància.
    El track és vital per no perdres, moltes gràcies porquet ;-)

El porquet de Sant Antoni 24 jul. 2015

JOSEP.AMELA: Ets dels bons! Enfrontar-se a la vall de Riufred no és per a covards! Saps que la primera referència que en vaig tenir és la d'un que ja l'havia feta i en la seva ressenya hi deia "la vall més malparida del Pirineu". Quan li vaig preguntar perquè em va dir "ja ho veuràs". I si a més, et comença a caure un xàfec al mig de la vall, com ens va passar a nosaltres, doncs a terra ben llarg que me'n vaig anar!

Com bé dius, a la vall cal estar amatent a seguir el camí, i a la cresta, cal tenir en compte algun passet una mica més tècnic i aeri. Per la resta, i en global, la ruta és una xulada. Sens dubte, la forma més elegant i solitària de coronar la multitudinària Pica!

Salut i muntanya company!

• Foto de Efren Soler (Adampitch)

Efren Soler (Adampitch) 15 oct. 2018

Moltes gràcies per la ruta. La vam fer en dues etapes dormint a l'Estany de Riufred.
    Molt dur l'inici amb tot el pes, així com el descens. Per la resta només cal dir que la ruta és molt solitària i tranquil·la fins al Collet Franc, allà ja vas arreplegant gent.
    Les indicacions són molt bones i ens van ajudar en un parell de punts dubtosos.
    Ara hi ha moltes fites i el camí és molt clar en la major part de la ruta.
    Recomano aquesta ruta, tot i que és molt exigent ja que es trepitgen valls poc conegudes i el paisatge s'ho val.

El porquet de Sant Antoni 15 oct. 2018

EFREN SOLER: Em crec tot el que m'expliques de la duresa de l'inici i la tornada. Quan jo mirava de fer aquesta ruta vaig preguntar a una persona que l'hi havia vist una ressenya i em va dir "la vall de Riufred és la més malparida del Pirineu!". I realment, no sé si arriba a ser la més malparida, però és dura de collons. El desnivell és contundent i és de molt mal caminar (almenys quan hi vaig passar jo). De fet, a nosaltres, a la tornada ens va enganxar un gran xàfec i jo vaig tenir una bona caiguda, sense conseqüències per sort.

Celebro que haguis gaudit tant aquesta ruta! Pels que busquem camins poc concorreguts i no massificats és una joia!

Salut i muntanyes!

• Foto de josepsans69

josepsans69 25 ago. 2019

He realizado esta ruta  verificado  ver detalle

Bon dia.
    He seguit la teva ruta, la vaig fer ahir dissabte.
    M´anat molt bé, ja que a partir del primer llac, on hi ha el desviament a l´esquerra cap al pot de riufred, s´agraeix la ressenya.
    Gràcies.

El porquet de Sant Antoni 25 ago. 2019

JOSEPSANS69: Moltes gràcies per la teva valoració de la ruta i el teu comentari. Certament, a partir d'on comentes és on no hi ha ni camí fressat ni massa fites (almenys quan la vaig fer jo). Per tant un track sempre s'agraeix! Enhorabona per haver completat la ruta! Salut i muntanyes!

• Foto de David Ramon

David Ramon 18 oct. 2020

Hola company, fa falta piolet o grampons? Gràcies per compartir!

El porquet de Sant Antoni 19 oct. 2020

DAVID RAMON: A la vista de les fotos que he estat veient aquest cap de setmana la zona de la Pica està força carregadeta de neu. Per tant, sí o sí, grampons i piolet! I una cosa més. Molt de compte amb la cresta Gabarró que amb neu es complica bastant més!

• Foto de David Ramon

David Ramon 23 oct. 2020

Moltes gràcies pel comentari! Esperarem millor temps. Salut!

• Foto de societatilimitada

societatilimitada 15 jun. 2021

Hola! L'accés fins al lloc de sortida de l'excursió es pot fer amb autocaravana (7'5m)? He vist la carretera i la veig estreta per a dos vehicles...
    Bona ruta, la farem aquest estiu segur
    Moltes gràcies!

El porquet de Sant Antoni 15 jun. 2021

SOCIETATILIMITADA: Hola! Doncs jo no sóc un expert en autocaravanes però pel que recordo jo crec que, amb compte, podreu anar passant. En tot cas si voleu assegurar el tret podeu trucar a la Gite d'Etape que hi ha al darrer poble, a Mounicou. Us deixo un enllaç de contacte http://www.camidelsbonshomes.com/pl1/serveis/id251/gite-d-etape-de-mounicou.htm