Fecha de subida 30 de enero de 2021

Fecha de realización septiembre 2020

4,3
8,7

cerca de Tabescán, Catalunya (España)

Magnífic recorregut d’ascensió al Mont-roig (2.864m.) que junt amb el Pic de Ventolau són els 2 cims més destacats d’aquesta regió de Pirineu i un dels grans cims del Pallars.

CONSIDERACIONS SOBRE LA DIFICULTAT:
Es tracta d'una ascensió de dificultat moderada fins el cim del Mont-roig o punta Sud ja que el pas per la cresta no planteja gaire problema i es pot esquivar algun pas més complicat per les roques.
L'ascensió a la Punta Nord la considero difícil ja que a part de tenir trams exposats i aeris cal baixar desgrimpant per unes caneletes (I-IIº) fins la bretxa i després pujar a la punta Nord ajudant-se amb les mans en algun punt, després per tornar cal desfer de nou el camí.

Aproximació al Punt de Sortida:

Des del poble de Llavorsí cal prendre la carretera L-504 fins el poble de Tavascan i des d’allà seguir l’estreta carretera asfaltada de les pistes de Tavascan (refugi de la Pleta del Prat) i Quanca. Passarem el camping de Graus i tot seguit vorejarem l’embassament de Graus, seguirem fins a les bordes de Quanca, pocs metres després i just en un revolt pronunciat de la carretera trobarem un trencant a mà dreta, és la pista que haurem d’agafar i que serveix d’aproximació a Pleta Palomera, l’Estany del Port i Noarre. El seu estat és una mica precari i es recomana anar-hi amb un vehicle alt o un tot terreny.
La pista té alguns trams cimentats i s’enfila ràpidament i de manera pronunciada amb nombrosos revolts, és estreta per tant caldrà vigilar si ens creuem amb algun altre vehicle. Aparcarem al cap de 3 km aprox just en un revolt pronunciat, si no hi ha prou espai podeu aparcar uns centenars de metres abans d’arribar al revolt ens uns plans (Plans del Faio) al costat de la pista.

Itinerari

S’ha plantejat el recorregut en 2 jornades, la primera d’aproximació al Refugi de Mont-roig i Estany de la Gallina i la segona d’ascensió al cim i retorn.

Dia 1. Aproximació al Refugi de Mont-roig (lliure):

El sender s’inicia just al revolt on hem aparcat el cotxe, anirem trobant algunes fites i restes escasses de marques de pintura. Es camina per dins del bosc per un camí planer o en suau pujada, es travessa el riu del Port per un pontet de troncs i es continua pujant i passant per un Prat on si ens fixem veurem a la dreta més amunt la cabana de pedra anomenada Pleta Palomera que pot servir d’aixopluc en cas de necessitat. Seguim pujant entre falgueres i bosc i travessant algun torrent al cap de aproximadament 1 h arribarem a uns prats de pastura amb aiguamolls, la Pleta del Fangassal, on hi ha una cabana ben arranjada que també us pot servir d’aixopluc en cas de necessitat.
Seguim travessant els prats i continuant pel sender que es va enfilant tenint sempre al davant el Pic del Mont-roig, veureu una muntanya amb 2 puntes separades per una bretxa o enforcadura i una canal molt dreta que no és la canal per on pujarem... La punta de l’esquerra (Punta Sud) és el cim pròpiament (Mont-roig 2.864m) i a on pujarem i el de la dreta és la Punta Nord de 2.867 m. d’accés més complicat i que farem tot seguit.

Es va resseguint el torrent de la Roia de Mollàs que ens ofereix uns preciosos salts d’aigua i un curiós engorjat. Arribarem a uns prats en un circ envoltat de muntanyes, som al Clot de l’Escala, indret de pastura de ramats. Ara el camí fa un gir marcat a l’esquerra (S) i s’enfila de manera contundent i fent algunes ziga –zagues per un mur rocós esglaonat passant a tocar d’un torrent amb salts d’aigua que prové del desguàs de l’Estany de la Llavera, anirem trobant algunes fites i també marques de GR que ens guiaran una mica en la pujada.

Arribem a pocs metres de l’Estany de la Llavera, ens hi acostarem per tal d’admirar-lo i després retornarem uns metres i seguirem el senderó en forta pujada que ens conduirà a la cabana de metàl•lica del Refugi Mont-roig (2h 30 min efectives i unes 3 hores si no us atureu gaire), situat a 2.287m, damunt un turó rocós dominant l’Estany de la Gallina.
El refugi pertany a la FEEC i està prou bé en l’interior, és de 18 places amb 9 matalassos per a dormir capicuats, però com no sabíem com estaría i si hi hauria gaire gent portàvem la tenda per a fer un vivac prop de l’Estany de la Gallina.

Dia 2. Ascensió al Mont-roig:

Es baixa del refugi cap al desguàs de l’Estany de la Gallina, aquí hi ha un pas delicat per a travessar el torrent si baixa bastanta aigua, degut a que en travessar a l’altre costat hi ha un petit mur rocós amb poc espai per als peus i per on ens hem d’agafar i acabar de passar.
Deprés seguim el sender passant prop de l’Estany de la Gallina però una mica més elevats sobre aquest (direcció SSO) i amb tota la visió del Mont-roig davant nostre. En anem enlairant per tota una zona de roca i arribarem al torrent que baixa dels estanys de Sens, ens enfilarem per damunt d’un bonic salt d’aigua que es despenja per la roca i travessarem el torrent passant per damunt del salt.
Arribem tot seguit a la cubeta on hi ha el primer dels dos Estanys de Sens (el petit) que deixarem a l’esquerra i de seguida enfilarem una forta pujada (O. primer i després NO) que s’accentuarà a mesura que guanyem desnivell i on es combina el terreny herbós amb la roca.
Més amunt s’entra en una mena de canal amb molta pedra i es continua ascendint i guanyant desnivell fins assolir la collada de Mont-roig (2.688 m.), ens acosten a la carena o cresta i veiem a l’altre costat els estanyets de Tartera i més avall la Bassa de Buixase a la capçalera de la vall de Niri. Acabem de pujar una pala-tartera i assolim el Pic de Tartera (2.846m) aquest cim en realitat és un vèrtex geodèsic però no l’autèntic cim. Per tant després de gaudir amb la vista anirem resseguint la carena i cresta en direcció E i després NE i finalment N, en algun punt la cresta tot i no ser difícil es torna més aèria i estreta i el recomanable és evitar la part central i passar buscant el pas millor pel cantó dret on hi ha restes de senderó i és més fàcil.

Arribem al cim del Mont-roig (2.864 m.), ens trobem a la punta S i hi trobem una fita de pedres. Aquest cim ens oferirà una extensa panoràmica: al N i proper, la Punta Nord o Mont-roig Nord (2.867 m.) amb unes fites altes i característiques que coronen el seu cim i on podem anar després si ens ve de gust. De fet en alguns mapes com al de l’ Alpìna es dóna una alçada inferior a la punta nord (2.859 m.) però al de l’ICGC en canvi es considera més alt el cim nord (2.867 m.). Seguint amb el panorama a l’ENE. el Trois Seigneurs, a l’Est el Pic de Certascan, a l’ESE. i més llunyans el Sotllo i massís de la Pica d’Estats; al SE el Pic de Ventolau i Montsent de Pallars més llunyà; Al S la Serra de Boumort i Pic de l’Orri; al SO la Punta Alta, el Pic de Saboredo i el Peguera; A l’OSO l’Aneto, els Besiberris i el Montardo; A l’O el Bonabé, el pic de Qüenca i el Marimanha; A l’ONO el Maubèrme; Al NO el Mont Valier tancant la panorámica.

Si ens apartem uns metres del cim baixant dirección a l’estany de la Gallina observarem una magnífica vista sobre els diferents llacs i si ens fixem bé també podrem veure la cabana metàl•lica o refugi de Mont-roig que és d’on venim.

Si no us fan por les alçades i les grimpades i voleu arrodonir la sortida fent el cim nord podeu seguir pel cantó esquerre de la cresta baixant i desgrimpant per unes canaletes (I-IIº) anant amb molt de compte doncs és bastant dret i aeri, però amb bona roca en general, que permet agafar-se bé. Descendim fins la petita bretxa o collet entre els dos cims que és al capdamunt de la canal del Mont-roig, una altra via d’ascensió molt dreta i que es sol fer més a l’hivern pel corredor de neu. Des de la bretxa ara cal enfilar-se per l’altre costat, direcció al cim nord, buscant els millors passos i ajudant-nos amb les mans quan faci falta. El cim nord (2.867 m.) és en territori francés i es troba coronat per unes grans i característiques fites de pedres.
Del cim sud al nord he trigat uns 15 minuts i més o menys un temps similar per tornar.

Pel que fa a la tornada o descens es fa pel mateix camí de pujada, tot i que nosaltres vam fer una petita drecera per la tartera, sense camí, per tal de no tornar a pujar al vèrtex geodèsic i anar directe a la collada de Mont-roig.

Temps de recorregut aproximat:
El temps del track i que apareix a wikiloc suma el temps dels 2 dies i per tant les hores aturats de nit de manera que us desgloso el temps aproximat de cada etapa.

Refugi Mont-roig-Mont-roig (cim sud) : 2h 40 min aprox.. Afegir uns 30 minuts més entre anar i tornar al cim nord.
Pic de Mont-roig-Refugi-Pista de Quanca: 4h 40 min aprox.

CARTOGRAFIA:
Parc Natural de l’Alt Pirineu NW (vall d’Àneu-Mont-roig) E: 1/25.000, ICGC
Pica d’Estats- Mont-roig E:1/25.000 (Ed. Alpina)

Aparcament pista

Estany_de_la_Llavera

Refugi Mont-roig

Refugi_Mont-roig

Travessem torrent (per damunt el salt)

Travessem_torrent_(per_damunt_el_salt)

Collada de Mont-roig

Collada_de_Mont-roig

carena (collada de Mont-roig)

carena_(collada_de_Mont-roig)

Mont-roig (2.864 m.cim sud)

Mont-roig_(2.864_m.%2C_cim_sud)

Bretxa (canal del Mont-roig)

Bretxa_(canal_del_Mont-roig)

Mont-roig (2.867m.cim nord)

Mont-roig_(2.867m.cim_nord)

Estanys de Sens

Estanys_de_Sens

Pic de Tartera (vèrtex geodèsic)