Fecha de subida 22 de septiembre de 2016

Fecha de realización septiembre 2016

4,3
8,5

cerca de Vaqueira-Beret, Catalunya (España)

Ruta molt bonica i completa sortint des de la Bòrda d’Espà (o Bahns de Tredòs) en la que remuntarem la Coma de Montaner i la fàcil carena Oest del Tuc de Salana fins assolir el seu punt culminant (2486m), que tot i la seva modesta alçada gaudeix d’una sorprenent vista panoràmica. Continuarem resseguint l’allargassada i cómoda carena Sud fins el Pòrt de Colomèrs, des d’on davallarem fins ben aprop del refugi guardat de Colomèrs, inici d’un tram molt bucòlic pero força transitat en època estival en el que pasarem pels Estahns Mòrt, Garguilhs de Jos, Cabidornats, Long, Còto de Baish i dera Lòssa. Per completar el cercle davallarem per un sender que travessant el Pletiu dera Montanheta i el Planell d’Aigües Tòrtes ens retornarà al punt d’inici.

***RECORREGUT: Aparcament de la Bòrda d’Espà o Bahns de Tredòs-Pònt des Banhs-Hònt (Font) de la Bòrda de la Creu-Bòrda de la Creu-Coma de Montaner-Pista de Prüedo-Pletiu de Salana-Carena O del Tuc de Salana-Tuc de Salana (2486m)-Pleta de Cueilà d’Ós-Pòrt de Colomèrs o de la Ribereta-Cruïlla prop del Refugi guardat de Colomèrs-Estanh Mòrt-Estanh de Garguilhs de Jos-Estanh des Cabidornats-Estanh Long-Estanh de Còto de Baish-Estanh dera Lòssa-Pletiu dera Montanheta-Planell d’Aigües Tòrtes-Cabana d’Aigües Tòrtes-Hotel de Bahns de Tredòs-Aparcament de la Bòrda d’Espà o Bahns de Tredòs.

***CRONICA: En Salardú prenem una pista majoritariament asfaltada e indicada cap a “Bahns de Tredòs” fins arribar a l’ample aparcament de la Bòrda d’Espà o de Bahns de Tredòs, on trobem una caseta d’informacio de taxis. Iniciem la caminada desfent un tram de la pista per on em arribat amb el vehicle travessant l’Arriu d’Aiguamòg pel Pònt de Banhs i seguint a l’O/NO per la pista asfaltada. Poc despres, quan la pista asfaltada tomba al N, deixem una pista secundaria a l’esquerra que mena als Corraus d’Espanha i seguim per la pista asfaltada al N/NO passant poc despres al costat de la Hònt de la Bòrda de la Creu (molt fresca) i, tot seguit, de la Bòrda de la Creu. Als pocs metres de pasar al costat de la borda deixem la pista asfaltada i prenem un cami ample a l’esquerra (S/SO) que puja entre pins i poc mes amunt es bifurca: seguim recte i pujant (S/SO) pel cami ample i aviat obviem unes fites a la dreta (ens acabarien portant al mateix lloc pero fent un tram sense corriol) i pugem apenes uns metres mes fins trobar unes altres fites a la dreta, punt on deixem el cami ample que portem i seguim un corriol poc fressat a la dreta (senyals PR i fites) tot iniciant la pujada per la Coma de Muntaner. El corriol va pujant sempre amb tendencia a l’O/SO de manera moderada i sostinguda per terreny obert i herbat amb alguns pins. Mes amunt el corriol (senyals PR) tomba una mica a la dreta (NO) endintsant-se per un bosc amb alguns avets de bon tamany, on deixem a la dreta un corriol i seguim a l’O/SO pel corriol que portem (senyals PR) fent una pujada mes marcada fent algunes llaçades fins que, alrededor de la cota 2000m, trobem una bifurcacio de sendes-corriols on seguim la senda de l’esquerra (fites), que despres d’una breu pujada al S ens porta a un prat, que travessem a l’O (fites) i a l’altre extrem del mateix pugem una mica fins abastar una mena de careneta (fites) on trobem un corriol que seguim pujant apenes uns metres al S fins sortir a la pista de Prüedo, que tal com arribem travessem i seguim pujant per una senda poc definida (alguna fita) amb tendencia al S per un ample i obert vessant herbat amb bosc esclarissat. Mes amunt el bosc definitivament desapareix i arribem al Pletiu de Salana, des d’on anem a buscar la carena O del Tuc de Salana tot pujant al S. Un cop assolim l’herbada i costeruda carena O l’anem remuntant amb tendencia a l’E/SE seguint una senda intermitent que la va resseguint fins assolir el punt culminant del Tuc de Salana (2486m), coronat per una fita cimera i una gran vista panoramica de 360º. Davallem del cim seguint un corriol força marcat que va resseguint l’herbada carena que es despenja al S, en una baixada força suau i molt panoramica que mes avall ens porta a travessar la Pleta de Cueilà d’Ós, des d’on el corriol continua amb tendencia a avançar al SE prop de la carena pero ara vorejant-la primer pel seu vessant E i despres per l’O fins arribar a un ample collada herbada, des d’on el corriol torna a pujar (S/SE) una mica pel fil de l’ample carena i despres davalla fins sortir al Pòrt de Colomèrs o Còth de la Ribereta, on conectem amb un sender fressat per on transita el GR-11, que seguim a l’esquerra (NE) fent un gir gairebe de 180º tot davallant. Aviat el sender (senyals GR-11) comença a dibuixar llaçades ben traçades tot perdent alçada i, mes avall, tomba al S fent un traçat mes directe mentre va travessant el vessant amb lleugers desnivells fins acabar travessant un collet poc definit des d’on gaudim d’una bona vista sobre la vall que forma l’Arriu d’Aiguamòg. Travessat el collet seguim el sender al S (senyals GR-11) travessant una petita coma on en epoca de desgel s’hi forma un petit estanyol fins travessar tot seguit un nou collet, des d’on se’ns obre al davant l’Estanh Major de Colomèrs i el seu refugi guardat. Travessat el collet davallem fent llaçades seguint el sender fressat (senyals GR-11) amb tendencia al S/SE cap al refugi, pero abans d’arribar-hi trobem una cruïlla de camins senyalitzada on deixem el sender fressat per on va el GR-11(que davalla a l’esquerra) i seguim un corriol marcat (senyals GR-11.18) que continua pujant al S per la riba esquerra d’un torrent. Poc despres travessem el torrent i pugem una mica mes (S) ara per la riba dreta del torrent i, quan el corriol comença a tombar a l’O cap al Pòrt de Caldes, deixem el corriol i els senyals GR-11.18 i seguim una senda (fites) poc definida pero per terreny obert i herbat que puja un xic al S/SE i no triga en deixar-nos en el bonic Estanh Mòrt. Anem vorejant l’Estanh Mòrt deixant-lo a la nostra dreta tot tombant a l’E i aviat trobem un sender fressat (senyals vermell/groc i estaques grogues) que seguim al SE tot vorejant l’Estanh Mòrt que anem deixant sempre a la nostra dreta. Despres el corriol s’enfila breument fins travessar un collet i a l’altre banda seguim una mica al SE fins una cruïlla indicada on seguim cap al “Estanh Long” seguint el corriol fressat de l’esquerra (estaques grogues) que aviat tomba a l’E fent una suau davallada i començant a voltar l’Estanh de Garguilhs de Jos, que anirem deixant a la nostra dreta. Travessat el desguaç de l’Estanh de Garguilhs de Jos seguim amb tendencia a l’E pel corriol fressat (estaques grogues) que continua fent breus desnivells i, arribats a una bassa, el corriol tomba al NE i puja breument fins travessar un collet, des d’on davallem una mica al N fins el bonic Estanh des Cabidornats, amb una illa al bell mig. Seguim el corriol fressat (estaques grogues) al N deixant a la nostra dreta l’estany i despres tombem a l’E/NE voltant l’estany ara pel seu extrem N fins travessar un nou collet, des d’on seguim a l’E/SE fins sortir tot seguit a una cruïlla indicada molt a prop de l’Estanh Long on conectem de nou amb el GR-11, que seguim cap al “Refugi de Colomèrs” per un sender fressat que continua al NO tot voltant l’Estanh Long mentre l’anem deixant a la nostra dreta. Poc mes endavant, arribats a l’extrem N de l’Estanh Long, deixem els senyals GR (que segueixen recte, N) i prenem un corriol menys fressat pero prou evident a la dreta (NE) que continua vorejant l’Estanh Long fins el seu desguaç. Un cop al desguaç l’anem seguint per la seva riba esquerra i davallant amb tendencia al N fins arribar a l’Estanh de Còto de Baish. Voltem l’estany deixant-lo a la nostra dreta amb tendencia al NO fins desembocar en un corriol fressat a l’extrem N de l’estany, que seguim a la dreta (NE) apenes uns metres fins trobar una nova bifurcacio on seguim el corriol fressat de l’esquerra (O/NO, fites) que despres d’una lleugera pujada ens porta a travessar un nou collet des d’on començem la davallada (NO) pel vessant orografic esquerra d’un marcat barranc. Aviat el corriol esdeve un sender fressat que baixa amb alguns trams drets i fent algunes ziga-zagues fins travessar per un pont el riu que baixa de l’Estanh Major de Colomèrs, des d’on seguim un sender fressat habilitat amb passeres de fusta que continua planejnat al NO deixant a la nostra dreta l’Estanh dera Lòsa. Mes endavant el sender torna a davallar (NO) fent algun tram rocos pero ben arranjat fins sortir a la pista dels taxis, on trobem un indicador: seguim les indicacions cap a “Bahns de Tredòs” travessant la pista i seguint un sender fressat (estaques grogues) al N/NO que continua gairebe planejant tot travessant una zona de mulleres i rierols ben arranjada amb les tipiques passeres de fusta. Aviat el sender fressat (estaques grogues) tomba al N i despres al NE fent una baixada que ens porta a travessar de nou la pista, pasada la qual seguim pel vessant orografic esquerra de l’Arriu d’Aiguamòg amb tendencia a l’E/NE fins travessar novament la pista i seguir davallant fent un parell de llaçades fins sortir a un indicador: seguim cap a “Bahns de Tredòs” per un sender fressat (estaques grogues) que es redreça al N endintsant-se en un bonic bosc de pi i travessant diversos rierols per les ben arranjades passeres de fusta mentre anem deixant el Pletiu dera Montanheta a la nostra dreta. Despres el sender continua fent alguns breus desnivells quan voreja el Planell d’Aigües Tòrtes (que deixem a la nostra dreta) i despres continua davallant al NE entre avets fins travessar l’Arriu d’Aiguamòg per un pont, des d’on seguim davallant per la riba dreta del riu i per dins del bosc tot agafant tendencia al N fins sortir a la Cabana d’Aigües Tòrtes, molt a prop de la pista dels taxis. Obviem la pista i seguim un sender a l’esquerra (NO) que continua per la riba dreta de l’Arriu d’Aiguamòg passant al costat d’una cascada i, tot resseguint sempre el riu per la seva riba dreta, acabem desembocant en un cami mes ample que seguim al N passant al costat de l’Hotel de Bahns de Tredòs fins el punt d’inici.

***NOTA: Majoritàriament la ruta transita per corriols i senders força fressats i senyalitzats, nomès el tram des d’on acaba la Coma de Muntaner fins el Tuc de Salana es sense camí definit pero per terreny obert i herbat on podem escollir el millor pas.

***ALTRES RUTES PER LA VALL D’ARAN:

-“Cresta del Circ de Bacivèr: Tuc de Bacivèr, Cap i Tuc de Marimanha, Tuc de Rosari i Serra de Baciverols desde Baqueira-Beret”

-“Tuc deth Pòrt de Vielha i Tuc de Montanèro pel Camí del Pòrt, l’Estanh Redon i el Bosquet des Faus desde l’Espitau de Vielha”

-“Montardo i Montardo Petit pels Estanhs de Restanca, Seslòsses i Cap deth Port, les Basses de Montardo i la Vall de Loseron”

-“Tuc d’Ermèr pels Barrancs de Bedreda i Güerri, el Lac deth Potz i les Gòrges d’Ermèr des del Refugi dera Honeria”

-“Montlude i Tucs des Crambes i Neres per la Cabana del Portet, la Carena O, el Pas de Potèrla i el Lac i la Cabana de Laujó”

-“Tuc deth Plan der Òme, Tuc des Tres Corets, Cap d’Estanhs i Pic de Sahaja per Saplan, Lauadors i Bosc de Carlac desde Bausen”

-“Tuc de Maubèrme per Lac de Montoliu, Mines d’Urets, Estanhets de Maubèrme i Plan deth Tor des de Cabana des Calhaus”

-“Tossau de Mar per Estany i Refugi dera Restanca i Estanys de Mar, de la Colhada, Tórt i Rius des de Ribera de Valarties”
es.wikiloc.com/rutas-alpinismo/tossau-de-mar-per-estany-i-refugi-dera-restanca-i-estanys-de-mar-de-la-colhada-tort-i-rius-des-de-r-41604674

-“De Vielha als pobles, esglésies i ermites de Vilac, Mont, Montcorbau, Betlan, Vila, Aubèrt i Gausac pels camins vells”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/de-vielha-als-pobles-esglesies-i-ermites-de-vilac-mont-montcorbau-betlan-vila-aubert-i-gausac-pels-44088572
parquing

Aparcament de la Bòrda d’Espà o Bahns de Tredòs

Pònt des Banhs

fuente

Hònt (Font) de la Bòrda de la Creu

Borda de la Creu

Prenem corriol a la dreta (PR)