on bass?

Fecha de realización enero 2017

3,8
7,7

cerca de la Bisbal del Penedès, Catalunya (España)

Ruta gairebé circular de poc més de 15 km, amb la cota màxima al Puig de Vilafranca (452m).
Sortida de la Bisbal (183m) en direcció al Cementiri, on cal desviar-se cap a l'esquerra per una camí que duu a la Pujada de Cal Rotllat; un interessant camí empedrat rehabilitat que conserva els solcs de roderes de carros. Aviat s'assoleix un petit coll i es canvia al vessant del Fondo de Totarreu, que més endavant s'anomena Barranc del Mas Bartomeu. Deixar enrere un trencall a l'esquerra que porta a les Masies de Sansuies. 1,5 Km més endavant d'aquest trencall arribem a un coll d'on neix el corriol que puja al Mas Bartomeu, que s'albira solitari i enrunat a dalt d'un turó, a la capçalera del barranc. Cal no deixar el camí, que comença un descens pel Fondo de l'Argelagar. Un quilòmetre més endavant cal desviar-se a la dreta, per un costerut camí que guanya la carena del Puig de Vilafranca i la Plana de la Costa. Un cop enlairats abandonem la frescor i la humitat dels trams enclotats d'obaga per a gaudir de la solana i de les magnífiques vistes del vessant del torrent de la Costa, amb la Masia de la Costa al fons. Cal seguir carenant fins a topar amb una fita molt evident que marca, a la dreta, el corriol d'accés al cim. En uns minuts estarem a dalt del Puig de Vilafranca i gaudirem d'un excel·lent panorama de la comarca del Baix Penedès; de la plana fins al mar, amb el Puig del Francàs a ponent i el Puig de la Cova i la Talaia del Montmell a la nostra esquena.
(el Puig de Vilafranca es una cota sense nom al mapa de l'ICGC)
Pel mateix corriol recuperem el camí planer de la carena, que aviat s'endinsa en el pinars de la Plana de la Costa i tot seguit fa un suau descens ràpidament avortat, doncs el camí mor en un aparent cul de sac. Tanmateix, a la dreta hi neix un corriol senyalitzat com a "baixada a la Bisbal". És un corriol estret i tancat per la vegetació d'obaga, que davalla fins fins a contactar amb el corriol del Fondo de Totarreu (abans resseguit). Aquesta cruïlla era poc visible a l'anada, amb una fita mig derruïda (que s'arranja). Cal seguir desfent el camí de l'anada fins a retrobar el coll de la Pujada de Cal Rotllat, on es pot realitzar una variant de tornada tot prenent el corriol que surt del mateix coll a mà esquerra i que duu al torrent Mal, el Mas Freier, Cal Vinella, el Cementiri, i finalment al nucli de la Bisbal.
(Nota : l'altimetria de la sortida és errònia)