Descarga

Coordenadas

Fecha de subida

15 de agosto de 2014

Sé el primero en aplaudir

Comparte

cerca de Torà de Riubregós, Catalunya (España)

Llanera, Castell de Llanera, Municipi de Llanera, com ens hem de veure...

Com totes les nostres rutes, són pensades per fer-les des de les nostres cases de turisme rural, això no impedeix de que les pugui fer tothom. Aquest fet comporta que nosaltres iniciem la ruta caminant des de La Collita, on haurem de fer una baixada fins a trobar el cami del Solà que amb diversos trencalls, mena després per vora el riu Llanera i durant una bona estona fins al poble. La natura us absorbirà, però no patiu ni tingueu frisança, gaudiu-ne, ja que poc a poc arribareu a Llanera. Encara que avui no ho sembli, va ser una de les fortificacions de més rellevància dins el ducat de Cardona. Parada obligatòria per veure l’església, el conjunt fortificat del castell i l’entorn. A uns 200 metres del castell, hi ha el lloc on sacrificaven els presoners; no és fàcil de trobar, però és un lloc singular.
No puc menys que fer un incís sobre Llanera:
L’antiguitat del Castell de Llanera es desconeix. El document més vell que s’ha trobat on se’n parla data de l’any 1010.
El nom de Llanera segurament li ve d’alguna llacuna que hi devia haver a la vora.
L’any 1375 va ser creat el Comptat de Cardona, del qual, com tantes altres fortaleses, en passaria a formar part com a un dels castells de més rellevància dins el comptat.
Curiós també és que, l’any 1916 i per un decret firmat pel rei Alfons XIII, Llanera va passar a dir-se “Llanera del Arroyo”, per diferenciar-se dels altres dos municipis espanyols que també es deien Llanera. Aquí mai no va agradar aquest nom i només s’usava en el terreny més oficial, quedant igualment en la parla quotidiana el nom de Llanera. Fins i tot a finals de l’existència del municipi de Llanera, en els papers oficials, ja s’introduïa el nom de Llanera del Solsonès.
El Castell està en runes, però les seves dimensions, les seves dues línees de defensa i tot el conjunt en si, val la pena de ser visitat.
També cal entrar a veure la bonica església, amb la pedra tan ben treballada i, en els moments actuals, tan deixada de la mà de Déu.
L’església romànica de Sant Martí de Llanera va ser consagrada l’any 1060. Actualment el seu retaule, juntament amb un fresc, es troben a l’església de l’Hostal Nou (Llobera)

A partir d’aquí ja començarem a enfilar-nos per retornar una mica al món més real.
Quan passeu per vora La Vila podeu, si no el coneixeu, visitar el dolmen de la Vila de Llanera (el més gran de Catalunya). Alerta amb el gossos, diuen que no fan res però per si acàs.

En definitiva aquesta ruta de Llanera és per gaudir-ne amb tranquilitat i aturar-se als punts que hem assenyalat, enlloc o a qualsevol indret, degut a que no hi ha desperdici.

Mirador de la vall de Vallferosa

Justament al km. 12 de la carretera LV-3005 podem deixar el cotxe ben avorat i a uns 25 m. de la carretera vers la vall hi ha unes roques amb un espedat que fan de mirador natural ver la Vall de Vallferosa, val la pena gaudir una estoneta de la tranquil•litat i la vista de la vall encara verge amb la torre que sobresurt a mitja alçada i li dona sentit a la seva localització i construcció.

Moli de Llanera

Casa de turisme rural Fustagueras

Premsa de vi

Forn d'obra

Tombes medievals a la roca

Poblat íber

Esglèsia romànica de Sant Martí

Font Salada

Bauma de la Font Salada

Cal Quartaire cups de vi i femer de volta

Bauma dels Voliacs

Bassa de les granotes

Fuente

Pou d'aigua amb sínia

Pou que subministrava d'aigua la masia, tant per la casa com per l'hort.

Casa de turisme rural Cal Cristòfol

Dolmen del respecte

Casa de turisme rural La Collita

Forn d'obra mig enrunat

Solcs a la roca del Camí Ral

Cup de vi medieval a la roca

Yacimiento arqueológico

Dolmen de la Vila de Llanera

• Joan V V 19 ago. 2014

És una ruta recomanable 100x100. Un no s'imagina que a La Segarra pugui existir quelcom així, a més a més amb tanta varietat d'elements culturals.
    Per la solitud de l'indret, millor fer-la acompanyat o amb mòbil, encara que en molts indrets no hi ha cobertura.

• Albert Camps Ramellat 19 ago. 2014

El entorno muy bonito, recomendable con BTT

• Josep Mata Borràs 8 dic. 2015

La salida de la casa de la Collita fatal, muy mal señalada. El dolmen de la Vila está en la Casa la Vila y no en el pueblo de la Llanera como indicais. El resto: pasable.