3,9
7,8

cerca de Prades, Catalunya (España)

[CA] De Prades al tossal de la Baltasana, la cova d'en Pere i l'ermita de l'Abellera

Un molt recomanable recorregut en bicicleta pels voltants de la vila de Prades que ascendeix al cim culminant de la serra homònima, el tossal de la Baltasana, des d'on es divisa una magnífica panoràmica als quatre vents. També es visita la cova d'en Pere, que alberga una vella construcció troglodítica, i l'ermita de l'Abellera, erigida el segle XV dins d'una balma.
Ruta senyalitzada.

Per realitzar aquest recorregut, cal situar-se a la vila de Prades. S'hi pot arribar per la carretera T-704, que la comunica amb Reus a través de la Febró i Maspujols, o des de Valls per la C-37, TV-7041 i T-704 passant per Alcover, Mont-ral i Capafonts. També s'hi pot fer cap pel nord a través de la T-700 per Vimbodí, Poblet i l'Espluga de Francolí (sortida 9 de l'AP-2).

0,00 km (949 m). Des de la famosa plaça Major de Prades, amb la seva singular font esfèrica renaixentista, se surt a la carretera T-700, que es pren a l'esquerra (N) en direcció a Poblet. Només 250 metres més enllà, passat el parc de la Font d'en Grau, s'agafa a la dreta (NE) el carrer dels Colomers i se segueix recte amunt.

1,74 km (1.013 m). Sota el dipòsit d'aigua de Prades, es deixa la pista i se segueix a l'esquerra (N). Al km 1,91 (1.030 m), es gira a l'esquerra (NO) i es remunta fins a una altra pista (km 2,42, 1.063 m) que puja de Prades i que es pren a la dreta (NE).

3,40 km (1.095 m). Se surt al coll del Bosc, on de nou es tomba a la dreta (SE). Mig km més endavant, s'és a un petit coll (km 3,88, 1.150 m), on s'agafa, a la dreta (SO), una pista que ascendeix fins al tossal de la Baltasana (km 4,33, 1.203 m), magnífica talaia i sostre de les muntanyes de Prades. Es torna al coll i es continua per la dreta seguint un tallafocs molt ample en direcció NE.

5,03 km (1.155 m). Es deixa el tallafocs i s'agafa un trencall de la dreta (SE) que, en 450 m, duu a la cova d'en Pere, una construcció troglodítica (sota una balma de la roca) molt curiosa i interessant. Es torna a la desviació anterior i ara es continua recte cap al NE. S'entra al bosc, es passa la font del Mas d'en Pagès i la pista gira cap al S. S'entra als plans del Mas d'en Pagès.

6,68 km (1.150 m). En aquest punt, cal parar atenció al camí que surt a la dreta i que, en 220 m, duu fins a la curiosa formació rocosa anomenada roca del Gríngol (per pujar-hi, s'ha de deixar la bicicleta a baix). Es torna a la pista principal, que ara prossegueix en direcció E i després gira al S. Immediatament després d'aquest tomb, es travessa un tallafocs i, al km 7,56 (1.148 m), es deixa una desviació a l'esquerra (E) i se segueix recte (SO); per l'esquerra, seguint el camí senyalitzat com a GR 171, es pot anar a Poblet. Ara ve baixada.

8,20 km (1.138 m). Bifurcació: es gira a l'esquerra (SO) per un camí que descendeix clarament. Es deixen dues desviacions a l'esquerra i es va a parar a l'altra banda de la bassa de recollida d'aigua que s'ha trobat a l'anada (km 9,55, 1.020 m). Abans d'arribar a la part de baix de la bassa, just després de creuar un petit torrent i sense girar a la dreta, es veuen diversos camins. Cal agafar el de més a l'esquerra (km 9,64, 1.016 m), que marxa en direcció NE pujant suaument al començament. Es remunta pel camí principal fent ziga-zagues i deixant desviacions secundàries a dreta i esquerra. S'avança per una exuberant roureda on es troben exemplars de l'anomenat roure reboll, de fulles gegantines.

12,64 km (1.020 m). Ermita de Sant Roc. Es tomba a l'esquerra (SE) per anar, en 400 m, a l'ermita de la Mare de Déu de l'Abellera, construïda en una balma al segle XV i que fins fa poc allotjava ermitans. És un indret místic que convida a la contemplació. Es torna a la desviació anterior i ara se segueix pista avall cap a ponent fins a confluir amb una altra pista, per on discorre el sender GR 65-5 (km 14,72, 949 m): cal prendre-la a la dreta (N).

15,55 km (949 m). Plaça Major de Prades, punt de partida i final de l'itinerari.

En acabar la ruta, es pot visitar Prades, l'anomenada Vila Vermella, una de les poblacions més boniques del Principat amb la seva plaça Major porxada; l'església de Santa Maria, un bell edifici de transició entre el romànic i el gòtic; les restes de l'antiga muralla medieval, de la qual es conserven dues magnífiques portes dovellades, i la coneguda font d'estil renaixentista, emblema de la vila.

Més informació

[ES] De Prades al cerro de la Baltasana, la cueva de En Pere y la ermita de L'Abellera

Un muy recomendable recorrido en bicicleta por los alrededores de la villa de Prades que asciende a la cima culminante de la sierra homónima, el cerro de la Baltasana, desde donde se divisa una magnífica panorámica a los cuatro vientos. También se visita la cueva de En Pere, que alberga una vieja construcción troglodítica, y la ermita de L'Abellera, erigida en el siglo XV dentro de una gruta.
Ruta señalizada.

Para realizar este recorrido, hay que situarse en la villa de Prades. Se puede llegar por la carretera T-704, que la comunica con Reus a través de la Febró y Maspujols, o desde Valls por la C-37, TV-7041 y T-704 pasando por Alcover, Mont-ral y Capafonts. También se puede acceder por el norte a través de la T-700 por Vimbodí, Poblet y L'Espluga de Francolí (salida 9 de la AP-2).

0,00 km (949 m). Desde la famosa plaza Major de Prades, con su singular fuente esférica renacentista, se sale a la carretera T-700, que se toma a la izquierda (N) en dirección a Poblet. Sólo 250 metros más allá, pasado el parque de la Font d'en Grau, se sigue a la derecha (NE) por la calle de Els Colomers y se continúa subiendo recto.

1,74 km (1.013 m). Bajo el depósito de agua de Prades, se deja la pista y se sigue por la izquierda (N). En el km 1,91 (1.030 m), se gira a la izquierda (NO) y se remonta hasta otra pista (km 2,42, 1.063 m) que sube de Prades y que se toma a la derecha (NE).

3,40 km (1.095 m). Se sale al collado del Bosc, donde de nuevo se gira a la derecha (SE). Medio kilómetro más adelante, se llega a un pequeño collado (km 3,88, 1.150 m), donde se coge a la derecha (SO) una pista que asciende hasta el cerro de la Baltasana (km 4,33, 1.203 m), magnífica atalaya y techo de las montañas de Prades. Se vuelve al collado anterior y se continúa por la derecha siguiendo un cortafuegos muy ancho en dirección NE.

5,03 km (1.155 m). Se deja el cortafuegos y se toma un desvío a la derecha (SE) que, en 450 m, lleva a la cueva de En Pere, una construcción troglodítica (bajo una gruta de la roca) muy curiosa e interesante. Se vuelve al punto de la desviación anterior y se sigue recto hacia el NE. Se entra en el bosque, se pasa la fuente del Mas d'en Pagès y la pista gira hacia el S. Se entra en los llanos del Mas d'en Pagès.

6,68 km (1.150 m). Hay que prestar atención al camino que sale a la derecha y que, en 220 m, lleva hasta la curiosa formación rocosa llamada roca del Gríngol (para subir, hay que dejar la bicicleta abajo). Se vuelve a la pista principal, que ahora prosigue en dirección E y después gira al S. Inmediatamente después de este giro, se atraviesa un cortafuegos y, en el km 7,56 (1.148 m), se deja un desvío a la izquierda (E) y se sigue recto (SO); por la izquierda, siguiendo el camino señalizado como GR 171, se puede ir a Poblet. Ahora viene bajada.

8,20 km (1.138 m). Bifurcación: se gira a la izquierda (SO) por un camino que desciende claramente. Se dejan dos desviaciones a la izquierda y se va a parar al otro lado de la balsa de recogida de agua que se ha encontrado en la ida (km 9,55, 1.020 m). Antes de llegar a la parte de abajo de la balsa, justo después de cruzar un pequeño torrente y sin girar a la derecha, se ven varios caminos. Hay que escoger el de más a la izquierda (km 9,64, 1.016 m), que marcha en dirección NE subiendo suavemente al principio. Se remonta por el camino principal haciendo eses y dejando desvíos secundarios a derecha e izquierda. Se avanza por un exuberante robledal donde se encuentran ejemplares del llamado melojo, de hojas gigantescas.

12,64 km (1.020 m). Ermita de Sant Roc. Se gira a la izquierda (SE) para ir, en 400 m, a la ermita de la Mare de Déu de l'Abellera, construida en una cueva en el siglo XV y que hasta hace poco alojaba ermitaños. Es un lugar místico que invita a la contemplación. Se vuelve a la desviación anterior y ahora se sigue pista abajo en dirección oeste hasta confluir con otra pista por donde discurre el sendero GR 65-5 (km 14,72, 949 m): hay que tomarla a la derecha (N).

15,55 km (949 m). Plaza Major de Prades, punto de partida y final del itinerario.

Al terminar la ruta, se puede visitar Prades, la llamada Vila Vermella (Villa Roja), una de las poblaciones más bonitas del Principado con su plaza Major porticada; la iglesia de Santa Maria, un bello edificio de transición entre el románico y el gótico; los restos de la antigua muralla medieval, de la que se conservan dos magníficas puertas doveladas, y la conocida fuente de estilo renacentista, emblema de la villa.

Más información

[EN] From Prades to the low ridge of La Baltasana, the Cave of En Pere and the church of L'Abellera

A highly recommended itinerary by bicycle around the surroundings of the town of Prades, with a climb to the top of the mountain range, the low ridge of La Baltassana, from which there is a wonderful view.
Marked trail.

In order to take this itinerary you have to make for the town of Prades. You can get there via the T-704 road linking it with Reus via La Febró and Maspujols or from Valls, via the C-37, the TV-7041 and the T-704 going through Alcover, Mont-ral and Capafonts. You can also get there from the north via the T-700, via Vimbodí, Poblet and L'Espluga de Francolí (exit from the A-2 motorway).

From the famous Main Square in Prades (km 0) you make for the main road and head in the direction of Poblet, towards the left. About 250 metres further on, after the park, you take Colomers street on the right-hand side that goes round the river torrent of La Font.

You keep straight on up and at km. 1.74, below the Prades water tank; you pass a track and go on to the left. At km 1.91 you turn left and you ascend as far as another track (km 2.42) that ascends from Prades and that you take to the right. You come out at the col of El Bosc (km 3.40), where you again turn to the right. Half a kilometre further on you come to a small pass where, on the right, you take the track (km 3.88) that climbs to the low ridge of La Baltasana (km 4.33), a vantage point at a height of 1,203 metres at the top of the Prades mountains.You go back to the col of La Fogaina, where you continue to the right.

At km 5.03 you leave the fire break. You pass a turning off to the right which takes you off in a south-easterly direction and in 450 metres leads you to the caves of Pere, a troglodyte construction (in a cavern) which is both curious and interesting. You return to the point where you turned off and keep straight on in a north-easterly direction.

You go into a wood passing by the spring of Mas d'en Pagès and, at the 6.5 km point, take a turn towards the south. You now enter the plain of Mas d'en Pagès. You ought to look out for the track that branches off on the right hand side at the 6.68 km point and which, after 220 metres, leads you to the curious rock formation known as the Gríngol rock (to climb this, you will have to leave the bicycle at the bottom). You return to the main trail which now goes in an easterly direction before it turns towards the south. Immediately after the turn, you cross over a firebreak and straightaway, at the 7.56 km point, you leave behind a turn off to the left and continue straight on. (To the left, following the track signposted as the GR 171, you can make for Poblet).

Now comes the descent; at km. 8.20 you turn left by way of a track that descends quite visibly and the descent continues. You pass two turnings off to the left and you come to the other side of the pool for water collection that you encountered on the outward journey (km 9.55). Before you get to the lower part of the pool, and just after going past a small stream but without turning to the right, you will see several tracks. You should take the one that is most to the left (km 9,64), which heads in an easterly direction and in its early stages ascends albeit gently.

You climb the main track in a series of zigzags, passing minor turnings off to the right and left through a lush forest of oak trees where you find examples of the kermes oak, with its huge leaves. At km 12.64 you get to the Church of Sant Roc. You turn left in order to make for (after 400 m) the Church of La Mare de Déu of L'Abellera, built below a cavern in the 16th century and which until recently housed hermits.

This is a mystical location that stimulates contemplation. You return to the previous turning off and continue down the track until you get to another, along which the GR 65-5 trail runs, leading to Prades. At km 15.55 you again come to the starting off point.

To finish, you can visit Prades, the so-called 'Red Town', one of the prettiest in Catalonia, with its porticoed Main Square, the Church of Santa Maria, a fine transitional building between the Romanesque and the Gothic, the remains of the ancient Mediaeval wall, of which two magnificent voussoir gates remain, and the well-known Renaissance-style fountain, the emblem of the town of Prades.