Tiempo  5 horas

Fecha de subida 28 de abril de 2014

Fecha de realización junio 2012

cerca de Sant Andreu, Catalunya (España)

[CA] Del refugi de la Basseta (Sant Joan de l'Erm) al pic de la Torreta de l'Orri

Els boscos de Sant Joan de l'Erm, extenses pinedes de pi roig clapissades d'avets i de bedolls, arbres que aguanten el fred i la neu, són un dels paratges més atractius de l'Alt Urgell. Explotats des de l'edat mitjana, actualment estan en procés de recuperació, tot i que s'hi troben exemplars d'avets considerables. L'excursió en bicicleta permet conèixer els entorns del vessant obac i llevantí de la Torreta de l'Orri. El cim, de 2.440 m d'altitud, ofereix una bona vista de gran part dels Pirineus i en especial del Prepirineu, de les muntanyes frontereres d'Andorra i de la Pica d'Estats. Bona part del recorregut transcorre per dins dels límits del Parc Natural de l'Alt Pirineu. Hi pot haver neu fins a ben entrada la primavera.
Ruta senyalitzada parcialment.

La ruta comença al xalet refugi de la Basseta, nucli de l'estació d'esquí nòrdic de Sant Joan de l'Erm. S'hi arriba per una carretera local de 30 km que surt des de l'Eix Pirinenc (la N-260), 3 km al S de la Seu d'Urgell en direcció a Lleida, i passa per Castellbò. Sortint d'aquest poble, hi ha dues opcions per accedir-hi: per Turbiàs, a l'esquerra, o per Aubet i Santa Creu, a la dreta. Totes dues conflueixen a Sant Andreu, 6 km abans de Sant Joan de l'Erm. La segona, d'Aubet a Sant Andreu, no està asfaltada.

0,00 km (1.720 m). Refugi xalet de la Basseta de Sant Joan de l'Erm. Es comença la ruta anant cap a migdia en direcció a l'ermita nova. Transcorreguts només 120 m, quan es veu davant l'edifici de l'ermita, cal desviar-se a la dreta per una pista planera i ampla que es dirigeix a ponent i després gira al N cap a l'ermita vella de Sant Joan. Es travessa l'obaga de la Culla seguint tothora per la pista principal i deixant trencalls secundaris a banda i banda.

4,84 km (1.704 m). Restes de la històrica ermita i hostatgeria de Sant Joan de l'Erm. Passades les runes de l'ermita, cal continuar pel mateix camí en direcció a Roní i l'estació de Port-Ainé. Més endavant, es deixa una desviació a mà dreta que baixa a Romadriu, es passa el suau coll de Sant Joan i s'entra a la comarca del Pallars Sobirà. La pista gira al SO i segueix fins al barranc de la Pega, on, a mà esquerra, es troba el refugi homònim, que està en força bon estat de conservació (km 6,98, 1.660 m). Cal seguir per la mateixa pista, que gira al NO, i, al km 7,99 (1.646 m), es deixa una altra desviació a mà dreta que baixa a Montenartró. La pista ara es dirigeix a ponent. Després d'anar sota una línia elèctrica d'alta tensió, cal parar compte en la pròxima desviació.

8,55 km (1.630 m). Desviació. Es deixa la pista principal, que continua cap a ponent en lleugera baixada, i es pren el trencall de l'esquerra. A partir d'aquí, comença una pujada sostinguda fins a l'estació d'esquí de Port-Ainé i el cim de la Torreta de l'Orri. En arribar als topants de Reguerals, la pista tomba bruscament cap a llevant. Cal seguir per la pista principal fins a un revolt molt marcat on hi ha una bifurcació (km 11,57, 1.867 m): si se seguís recte (E/SE), s'aniria al Raset, de manera que cal fer el revolt a la dreta (SO). S'entra en el domini esquiable de Port-Ainé. Més endavant, es deixa una desviació a l'esquerra i, després d'una baixada de 200 m, s'arriba a una cruïlla.

14,05 km (2.022 m). Desviació. A sota, al N, es veuen els edificis de l'estació d'esquí, l'hotel i la cafeteria a sobre. Es continua recte, es gira al voltant d'una bassa d'aigua per fer neu artificial i es puja fins a un revolt, on es deixa un trencall a la dreta (O). Es gira al SE fent una ziga-zaga fins a la cafeteria de l'estació. Es continua remuntant per la pista en direcció al cim fins que s'arriba a una bifurcació.

18,91 km (2.391 m). Bifurcació; després es tornarà a aquest punt. Cal prendre la pista de la dreta (E), que ascendeix a la Torreta de l'Orri (km 19,62). En aquest punt, a 2.440 m d'altitud, en lloc de la Torreta, avui hi ha dos enormes repetidors de televisió. S'hi gaudeix d'una esplèndida vista que inclou el Prepirineu (el Cadí, Port del Comte, Boumort, Sant Gervàs...), l'Aneto, els cims dels Pallars, el Mont-roig, la Pica d'Estats i els cims d'Andorra fins al Puigmal.

Es davalla fins a l'anterior bifurcació i ara se segueix a la dreta (NE), es passa per sota d'un telecadira i es continua descendint per la pista deixant l'estació enrere. Es creua el coll de la Portella i s'entra a la capçalera de la vall de les Comes de Rubió deixant els plans de l'Eixida de Montenartró a l'esquerra (N).

25,50 km (2.046 m). Es desemboca a una pista que comunica la zona de la Culla amb la serra Seca. Cal agafar el camí a la dreta (SO) davallant a l'ample coll de la Serra Seca (km 25,95, 2.020 m). En aquest punt, es troba una cruïlla de quatre camins: per la dreta (NO) es va, en un 1 km, al refugi de les Comes de Rubió (1.956 m) i, més avall, al poble de Rubió i a la carretera N-260; per l'esquerra (NE), en 5 km es baixaria directament a la casa forestal de Pallerols. Tanmateix, cal seguir recte (S) per la carena de la serra Seca deixant tots els camins plans de l'esquerra i remuntar suaument fins dalt del pla Muntaner.

Hi ha una bifurcació: es deixa el brancal principal a l'esquerra i es continua recte fins a la collada dels Collets, al prat de pla Muntaner (km 28,60, 2.057 m), on hi ha una altra desviació a l'esquerra que després s'agafarà. Se segueix recte fins al final del prat, des d'on hi ha una esplèndida vista sobre el port del Cantó i la serra de Boumort. Es torna enrere fins a la darrera desviació, que ara s'agafa a la dreta descendint pels prats fins a retrobar la pista del brancal principal que s'havia deixat abans (2.003 m).

Cal prendre-la a la dreta (NE) en el mateix sentit de la marxa. Després d'una petita pujada, es dóna la volta al tossal de l'Àliga i s'inicia un llarg descens a migdia amb diversos revolts per la petita coma del Ribal fins a un coll (km 32,54, 1.805 m). Aquí cal girar a l'esquerra (NE/N), gairebé en direcció contrària, agafant una pista que segueix davallant durant 600 m fins a trobar-ne una altra que puja pel S des de la carretera N-260: cal seguir en la mateixa direcció (N) i endinsar-se per una bonica avetosa.

37,08 km (1.717 m). Es desemboca a la pista que s'havia deixat a la cruïlla de la serra Seca. Es gira a la dreta (SE) i, deixant dos camins a mà esquerra, s'arriba al trencall que dóna accés a la casa forestal de Pallerols -i, més avall, al vilatge de Canturri, al peu de la N-260-, que queda a la dreta, al S (km 38,46, 1.628 m). Sense accedir-hi, es continua per l'esquerra (N).

Dos-cents metres més enllà, es deixa a la dreta un desviament que du directament al coll de Leix. Es continua ascendint suaument per tota la vall de Sant Miquel en direcció N i pel costat del riu. Més endavant, es creua el barranc i es canvia de costat per després tornar al marge esquerre. Cal deixar totes les petites valls de la dreta i continuar per la principal.

Quan la vall es tanca i comença a enfilar-se cap a la Culla, hi ha una bifurcació (km 40,89, 1.732 m). En aquest punt, es gira en rodó agafant la pista planera de la dreta en direcció SE i es continua voltant per dalt les petites valls que s'han deixat abans.

43,76 km (1.700 m). Coll de Leix, situat en una clariana on hi ha un nus de camins. Es gira en rodó cap a l'esquerra (N), on neixen les dues pistes que porten a la Basseta i que són gairebé paral·leles. Es recomana agafar la de la dreta (E), més planera. Es passa pel costat de l'ermita nova de Sant Joan de l'Erm (km 46,30, 1.723 m) i, seguidament, es torna a la Basseta.

46,58 km (1.720 m). Refugi xalet de la Basseta. Fi del recorregut.

Nota: el nom correcte del cim assolit és pic de la Torreta de Rubió per una torre de vigilància i geodèsica que va existir-hi molts anys enrere. Últimament, s'ha estès el topònim erroni de pic de l'Orri. El nom del paratge on s'han ubicat les pistes d'esquí alpí no és tampoc Port-Ainé (en tot cas fóra Ainer).

Més informació

[ES] Del refugio de la Basseta (Sant Joan de l'Erm) al pico de la Torreta de l'Orri

Los bosques de Sant Joan de l'Erm, extensos pinares de pino silvestre combinados con abetos y abedules, árboles que aguantan el frío y la nieve, son uno de los parajes más atractivos de L'Alt Urgell. Explotados desde la Edad Media, actualmente están en proceso de recuperación, aunque presentan ejemplares de abetos considerables. La excursión en bicicleta permite conocer los entornos de la vertiente umbría y levantina de la Torreta de l'Orri. La cima, de 2.440 m de altitud, ofrece una buena vista de gran parte de los Pirineos y en especial del Prepirineo, de las montañas fronterizas de Andorra y de la Pica d'Estats. Buena parte del recorrido transcurre por dentro de los límites del Parque Natural de L'Alt Pirineu. Puede haber nieve hasta bien entrada la primavera.
Ruta señalizada parcialmente.

La ruta comienza en el refugio chalet de la Basseta, núcleo de la estación de esquí nórdico de Sant Joan de l'Erm. Se llega por una carretera local de 30 km que sale desde el Eje Pirenaico (N-260), 3 km al S de la Seu d'Urgell en dirección a Lleida, y pasa por Castellbò. Saliendo de este pueblo, hay dos opciones de acceso: por Turbiàs, a la izquierda, o por Aubet y Santa Creu, a la derecha. Ambas confluyen en Sant Andreu, 6 km antes de Sant Joan de l'Erm. La segunda, de Aubet a Sant Andreu, no está asfaltada.

0,00 km (1.720 m). Refugio chalet de la Basseta de Sant Joan de l'Erm. Se empieza la ruta yendo hacia mediodía en dirección a la ermita nueva. Transcurridos sólo 120 metros, cuando se ve delante el edificio de la ermita, hay que desviarse a la derecha por una pista llana y ancha que se dirige a poniente y después gira al N hacia la ermita vieja de Sant Joan. Se cruza la umbría de la Culla siguiendo siempre por la pista principal y dejando desvíos secundarios a ambos lados.

4,84 km (1.704 m). Restos de la histórica ermita y hospedería de Sant Joan de l'Erm. Pasadas las ruinas de la ermita, hay que continuar por el mismo camino en dirección a Roní y la estación de Port-Ainé. Más adelante, se deja un desvío a mano derecha que baja a Romadriu, se pasa el suave collado de Sant Joan y se entra en la comarca del Pallars Sobirà. La pista gira al SO y sigue hasta el barranco de la Pega, donde, a mano izquierda se encuentra el refugio homónimo, que está en bastante buen estado de conservación (km 6,98, 1.660 m). Hay que seguir por la misma pista, que gira al NO, y en el km 7,99 (1.646 m), se deja otro desvío a mano derecha que baja a Montenartró. La pista se dirige ahora a poniente. Después de ir bajo una línea eléctrica de alta tensión, hay que tener cuidado en la próxima bifurcación.

8,55 km (1.630 m). Bifurcación. Se deja la pista principal, que continúa hacia poniente en ligera bajada, y se toma el desvío de la izquierda. A partir de aquí, comienza una subida sostenida hasta la estación de esquí de Port-Ainé y la cima de la Torreta de l'Orri. Al llegar a los parajes de Reguerals, la pista gira bruscamente hacia levante. Hay que seguir por la pista principal hasta una curva muy marcada donde hay una bifurcación (km 11,57, 1.867 m): si se siguiera recto (E/SE), se iría al Raset, de modo que hay que hacer la curva a la derecha (SO). Se entra en el dominio esquiable de Port-Ainé. Más adelante, se deja un desvío a la izquierda y después de una bajada de 200 m se llega a un cruce.

14,05 km (2.022 m). Desviación. Abajo, al N, se ven los edificios de la estación de esquí, el hotel y la cafetería encima. Se sigue recto, se gira alrededor de una balsa de agua para hacer nieve artificial y se sube hasta una curva, donde se deja un desvío a la derecha (O). Se gira al SE haciendo un zigzag hasta la cafetería de la estación. Se continúa remontando por la pista en dirección a la cumbre hasta que se llega a otra bifurcación.

18,91 km (2.391 m). Bifurcación; después se volverá a este punto. Hay que tomar la pista a la derecha (E) y ascender a la Torreta de l'Orri (km 19,62). En este punto, a 2.440 m de altitud, en lugar de la Torreta, hoy hay dos enormes repetidores de televisión. Se disfruta de una espléndida vista que incluye el Prepirineo (el Cadí, Port del Comte, Boumort, Sant Gervàs...), el Aneto, las cumbres del Pallars, el Mont-roig, la Pica d'Estats y las cimas de Andorra hasta el Puigmal.

Se desciende hasta el anterior cruce y ahora se sigue a la derecha (NE), se pasa por debajo de un telesilla y se continúa descendiendo por la pista dejando la estación atrás. Se cruza el collado de la Portella y se entra en la cabecera del valle de Les Comes de Rubió dejando los llanos de L'Eixida de Montenartró a la izquierda (N).

25,50 km (2.046 m). Se desemboca en una pista que comunica la zona de la Culla con la sierra Seca. Hay que tomar el camino a la derecha (SO) bajando al ancho collado de la Sierra Seca (km 25,95, 2.020 m). En este punto, se encuentra un cruce de cuatro caminos: por la derecha (NO) se llega, en un 1 km, al refugio de Les Comes de Rubió (1.956 m) y, más abajo, al pueblo de Rubió y a la carretera N -260; por la izquierda (NE), en 5 km, se bajaría directamente a la casa forestal de Pallerols. Sin embargo, hay que seguir recto (S) por la cresta de la sierra Seca dejando todos los caminos llanos de la izquierda y remontar suavemente hasta arriba del llano Muntaner.

Bifurcación: se deja el camino principal a la izquierda y se sigue recto hasta el collado de Els Collets y el prado de llano Muntaner (km 28,60, 2.057 m), donde hay otro desvío a la izquierda que después tomaremos. Se sigue recto hasta el final del prado, desde donde hay una espléndida vista sobre el puerto del Cantó y la sierra de Boumort. Se vuelve atrás hasta la última desviación, que ahora se toma a la derecha descendiendo por los prados hasta encontrar la pista principal que se había dejado antes (2.003 m).

Hay que tomarla a la derecha (NE) en el mismo sentido de la marcha. Después de una pequeña subida, se da la vuelta al cerro de L'Àliga y se inicia un largo descenso a mediodía con varias curvas por el pequeño valle del Ribal hasta un collado (km 32,54, 1.805 m). Aquí hay que girar a la izquierda (NE/N), casi en dirección contraria, siguiendo por una pista que continúa bajando durante 600 m hasta encontrar otra que sube por el S desde la carretera N-260: se debe seguir en la misma dirección (N) y adentrarse por un bonito abetar.

37,08 km (1.717 m). Se desemboca en la pista que se había dejado en el cruce de la sierra Seca. Se gira a la derecha (SE) y, dejando dos caminos a mano izquierda, se llega al desvío que da acceso a la casa forestal de Pallerols -y, más abajo, a la aldea de Canturri, al pie de la N-260-, que queda a la derecha, al S (km 38,46, 1.628 m). Sin acceder a la casa forestal, hay que continuar por la izquierda (N).

Doscientos metros más allá, se deja a la derecha un desvío que lleva directamente al collado de Leix. Se continúa ascendiendo suavemente por todo el valle de Sant Miquel en dirección N y por el lado del río. Más adelante, se cruza el barranco y se cambia de lado para luego volver al margen izquierdo. Hay que dejar todos los pequeños valles de la derecha y continuar por el principal.

Cuando el valle se cierra y comienza a subir hacia la Culla, hay una bifurcación (km 40,89, 1.732 m). En este punto, se gira en redondo cogiendo la pista llana de la derecha en dirección SE y se continúa rodeando por arriba los pequeños valles que se han dejado antes.

43,76 km (1.700 m). Collado de Leix, situado en un claro donde hay un nudo de caminos. Se gira en redondo hacia la izquierda (N), donde nacen las dos pistas que llevan a la Basseta y que son casi paralelas. Se recomienda tomar la de la derecha (E), más llana. Se pasa junto a la ermita nueva de Sant Joan de l'Erm (km 46,30, 1.723 m) y, seguidamente, se vuelve a la Basseta.

46,58 km (1.720 m). Refugio chalet de la Basseta. Fin del recorrido.

Nota: el nombre correcto de la cima alcanzada es pico de la Torreta de Rubió por una torre de vigilancia y geodésica que existió muchos años atrás. Últimamente, se ha extendido el topónimo erróneo de pico de L'Orri. El nombre del paraje donde se han ubicado las pistas de esquí alpino no es tampoco Port-Ainé (en todo caso sería Ainer).