Fecha de subida 8 de abril de 2013

Fecha de realización enero 2013

cerca de Gandia, Valencia (España)

OruxMaps

Nombre: Gandia Pinet Rotova - LA PUJADA A PINET

Tornem a agafar el tren per eixir de València, en aquesta ocasió fins a Gandia, a La Safor,des d’on començarem una de les meues rutes favorites: la pujada a Pinet.

Eixim de l’estació en direcció Oest per prendre la CV 675, la carretera de Barx, en el Massís del Mondúver. Es tracta d’una carretera ben asfaltada, amb vorals amples. No obstant això cal anar amb compte amb el trànsit, circular en grups reduïts I senyalitzar amb anticipació tots els nostres moviments.

Després de rodejar La Falconeria, que deixem a la nostra esquerra, ens trobem amb Les Revoltes, les primeres rampes de més del 10% de desnivell. El port de Barx és un dels llocs mítics del ciclisme valencià des que Salvador Cardona, el ciclista d’Alfauir, va guanyar la primera edició de la primera Volta a Llevant. Des d’aleshores, durant la celebració de les diverses edicions de la Volta a la Comunitat Valenciana han passat per aquestos mateixos indrets corredors com Merckx, Hinault, Zülle, Olano o Valverde. Malauradament, no sé si per culpa de l’UCI o de la falta de pressupost, fa més de cinc anys que ja no es celebra la prova. Llàstima. Amb tot, en vista de l’arrelat esperit ciclista d’aquest indret és quasi impossible evitar la temptació d’intentar una escapada I arribar en solitari al Centre d’Interpretació del paratge Parpalló-Borrell (km 9’7), la següent escala del nostre viatge.

Quasi enfront de l’entrada del pàrquing del recinte hi ha una senda entre els pins. El terreny ja no fa tanta pujada I ens permet recuperar-nos un poc per al que ens espera. Una de les bondats d’aquesta ruta és que ho puges tot d’inici, perquè una vegada arribats al Surar la resta pràcticament ja fa baixada. Però per a això encara ens falten altres dos trams costera amunt de manera que és millor prendre-s’ho amb calma. Al primer, el camí de Pinet, no tardarem a arribar-hi. Entretant, entre granges I corrals circumdem La Drova I Barx. A un centenar de metres de la Font del Teular hi vorem una altra font al costat d’una cruïlla, la Font de la Benita. Allí comença per a nosaltres el camí de Pinet.

Fa un dia clar I la foia de Barx està preciosa, així que parem a fer-nos les fotos de rigor. Veig que aquest camí baixa fins a Simat I per tant enllaça amb la ruta que vam seguir des d’Alzira a Gandia per La Casella descrita en un altre post del bloc. Se m’acudeix que en comptes de pujar el port de Barx per la carretera, tal com vam fer en aquella ocasió, estaria bé vindre per ací. No ho sé, supose que és qüestió de consultar-ho al Terrasit.

Pel camí de Pinet comencem a pujar per la Serra del Buixcarró. Possiblement es tracta de la pujada més dura del dia, així que ànim. Per sort podeu aprofitar algunes de les revoltes per a descansar I albirar unes magnífiques vistes de La Valldigna. Al final de la pujada arribem a un paratge anomenat el Pla del Garbuller.Segons el diccionari, un garbull és garba petita I malfeta o bé allò que en castellà diguem “un lío”, per tant un garbuller deu ser algú que fa garbulls de llenya o un embolicador. Supose que el nom del paratge deu vindre del primer significat, sobretot perquè el paratge està ple de carrasques I sotabosc amb els quals es pot fer bona cosa de garbulls.Siga como siga, alerta els qui aneu a peu, no vos eixiu del camí marcat perquè per allí hi sol pasturar un ramat de bous I més d’un excusionista despistat deu haver-se’n endut un bon esglai.

Després d’un parell de quilòmetres (ni hi arriba, crec) ens trobem amb l’última pujada explosiva del dia. Es tracta d’un camí que ix a l’esquerra amb un cartell que indica que per allí es puja al Surar. No té pèrdua, la pujada no és tan forta com l’anterior o almenys a mi no m’ho va paréixer. Amb tot, en el primer quilòmetre de pujada hi ha molta pedra solta. Si en canvi vos trobeu massa fosos podeu seguir el camí del pla I baixareu directament a Pinet, ara que sense passar pel Surar. Hi ha molta gent que tria aquesta ruta. Vosaltres decidiu I ja em contareu. Una altra cosa: me n’adone que a més de baixar a Pinet, el camí del pla també duu al Pla de Corrals. Interessant.

Nosaltres decidim pujar l’Alt de Sespar fins a la Basseta del Surar. El Surar de Pinet és la sureda més meridional del País Valencià. Val la pena fer una parada en aquest indret. Per als botànics aficionats, hi ha dues zones de reserva: El Pla de la Junquera I Els Miradors. El més sorprenent és la forta humitat del paratge que fa possible la coexistència d’espècies més característiques de sols silicis com l’alzira surera o el bruc blanc amb altres més pròpies del carrascar com el matapoll o el romaní. Aprofitem la pau que es respira en aquest lloc per a recuperar forces abans de baixar fins a Pinet, ja a la Vall d’Albaida, seguint la senda de la bàscula.

Una vegada a Pinet decidim fer-nos un entrepà de campionat al bar de la plaça, l’únic que hi ha al poble. No teniu pèrdua. Ja hem fet la part més dura del recorregut -en 21 km hem pujat uns 680 m-. Tampoc ha sigut tant, veritat? Ara ens queda la part més “turística”, poc més de 40 km de baixada per la Vall del Vernissa fins a Gandia.

Seguint el curs del riu Pinet passem per baix del Castell del Xiu fins a Llutxent, on podem visitar (o no, depén dels horaris) el monestir del Corpus Christi I l’ermita. Des d’allí travessem el riu Vernissa camí de Llocnou I Ròtova passant pel Racó de la Cova I el molí on Vicent passava de menut els estius.

Al monestir de Sant Jeroni de Cotalba ens torna a passar el mateix que a Llutxent: no hi arribem a hora de visitar-lo. Llàstima. De tota manera tornarem per ací quan faça millor temps -a la Pasqua?- I mirarem de visitar aquestos edificis antics que a l’igual que el monestir de la Murta a Alzira I el de Simat formen part de la Ruta dels Monestirs.

A l’hivern els dies es fan massa curts, no volem que se’ns faça de nit per La Marxuquera. Cal que ens espavilem per arribar a bona hora a Gandia. Una vegada allí, fem un café amb llet davant de la Colegiata per a entrar en calor. Camí de l’estació, abans de pujar al tren de tornada a València decidim que la pròxima ruta la farem per Xàtiva.

Eixim desde l'astacio pues realment nosaltres portem ya 1h.de etapa sense pedalegar ya que venim de Valencia tren
Centre interpretaco del parc natural Parpallo-Borrell on se pot consegir la informacio del parc
comencen les rampes(desnivells)mes durs de la etapa pero el piso esta perfecte els pedregals ya estrobarem mes avant
Una mira desde dalt a tot el pla de Barx i la Drova (la nostra Galicia)
dalt la montaña entre pins i al fons la mar (tambe vaques)
bosc de sureres reserva natural protegida per la seua importancia per a les comarques que lanvolten
baixada molt rapida al poble precaucio ya que la velocitat pot ser prou alta
dinem al bar del poble molt bon embutit
no volem banyarmos les sabates
acompanyem al Vernissa asta Rotova
acueducte amb arcs per dalt de la cova i antic moli(se conserva en molt bon estat)
en bon estat de conservacio i en mans privaes es pot visitar cita previa tel.ajumtament Alfauir

Nombre: Segment 1

Hora Inicio: 01/11/2013 09:59

Hora Fin: 01/11/2013 18:12

Distancia recorrida: 64,5 km (08:12)