5,8

cerca de Girbeta, Aragón (España)

[CA] Montsec d'Ares. De Sant Esteve de la Sarga a la Noguera Ribagorçana voltant la serra d’Alsamora

Magnífic recorregut en bicicleta per una regió poc freqüentada del Pallars Jussà que discorre pel vessant obac del Montsec d'Ares i rodeja la serra d’Alsamora. L’itinerari permet visitar enclavaments rurals estratègicament situats i reviure la seva història en un entorn imponent i harmoniós. Cal aprofitar l’estada per visitar altres indrets interessants d’aquestes contrades, entre els quals destaca el castell de Mur, situat al N de Guàrdia de Noguera. El recorregut està asfaltat.
Ruta senyalitzada.

El punt de sortida de la ruta és a Sant Esteve de la Sarga. S’hi arriba en 18 km des del trencall que hi ha a la C-13 just a la cua de l'embassament de Terradets-Cellers. Aquesta carretera passa per Guàrdia de Noguera, Moror, l'Alzina i Beniure. També es pot utilitzar el tren (línia Lleida-La Pobla de Segur) des de l'estació de Cellers, des d’on caldrà pujar a Sant Esteve, amb la qual cosa la ruta pren una envergadura considerable. Sant Esteve, capital del municipi, es troba situat en una bonica plana a la falda del Montsec. Conserva una petita església amb un campanar d'estil romànic.

0,00 km (903 m). Sant Esteve de la Sarga. Cal agafar la bicicleta i seguir per la carretera cap a l'oest. Uns 400 m més amunt (916 m), s’ha d’agafar la carretera de la dreta (N).

3,90 km (1.023 m). Castellnou del Montsec, vilatge històric situat al cim d'un turó, seu del llinatge dels Portolà, un dels quals, Gaspar de Portolà (1716-1786) fou descobridor i colonitzador d’una extensa àrea de Califòrnia. Rep el nom d'una antiga fortificació emmurallada que envoltava el nucli, encara avui força ben conservada. Es continua cap a ponent.

7,00 km (848 m). La Torre d'Amargós. Se segueix endavant fent una llarga ziga-zaga de baixada cap al barranc de la Clua, que es creua al km 8,82 (744 m). Es remunta el vessant oposat de la vall anant sempre cap a ponent.

10,30 km (702 m). La Clua. S’hi pot veure l’esglesiola de Santa Maria, molt modificada i en no gaire bon estat. Es continua endavant, ara en franc descens, fins a tocar de la Noguera Ribagorçana (13,50 km, 532 m), on es troba la carretera que, cap a la dreta, du al Pont de Montanyana. Cal girar, doncs, a l'esquerra (S). Més endavant (14,70 km, 546 m), es deixa la carretera i es gira a la dreta fins a l’indret de la Masieta.

15,10 km (516 m). Aparcament de vehicles de la Masieta, des d’on s’accedeix a peu a l’extraordinari congost de Mont-rebei; és possible acostar-s’hi en pocs minuts en bicicleta. El congost és el més espectacular, per dimensions i salvatgia, de les terres catalanes; una reserva natural de gran vàlua gestionada per la Fundació Catalunya-La Pedrera. De l'aparcament, cal tornar a la carretera i seguir-la ara a la dreta (S) per pujar a Alsamora seguint la vall de Juriana.

20,20 km (872 m). Alsamora, poble gairebé deshabitat, gaudeix de la torre de guaita més ben conservada de la zona. La visita és obligada. Es continua pujant tot resseguint el barranc de la Maçana, es passa el coll de Fabregada (21,60 km, 944 m), on es deixa, a la dreta (S), la pista que du a Àger pel coll d’Ares i, en suau descens, s’és de nou al punt de sortida.

23,19 km (903 m). Sant Esteve de la Sarga, final del recorregut.

Més informació

[ES] Montsec d'Ares. De Sant Esteve de la Sarga a la Noguera Ribagorçana rodeando la sierra de Alsamora

Magnífico recorrido en bicicleta por una región poco frecuentada del Pallars Jussà que discurre por la vertiente umbría del Montsec d'Ares y rodea la sierra de Alsamora. El itinerario permite visitar enclaves rurales estratégicamente situados y revivir su historia en un entorno imponente y armonioso. Hay que aprovechar la estancia para visitar otros lugares interesantes de esta región, entre los que destaca el castillo de Mur, situado al N de Guàrdia de Noguera. El recorrido está asfaltado.
Ruta señalizada.

El punto de salida de la ruta se sitúa en Sant Esteve de la Sarga. Se llega en 18 km desde el desvío que hay en la C-13 justo en la cola del embalse de Terradets-Cellers. Esta carretera pasa por Guàrdia de Noguera, Moror, L’Alzina y Beniure. También se puede utilizar el tren (línea Lleida-La Pobla de Segur) desde la estación de Cellers, desde donde habrá que subir a Sant Esteve, con lo cual la ruta toma una envergadura considerable. Sant Esteve, capital del municipio, se encuentra situado en una bella llanura en la falda del Montsec. Conserva una pequeña iglesia con un campanario de estilo románico.

0,00 km (903 m). Sant Esteve de la Sarga. Hay que subirse a la bicicleta y seguir por la carretera hacia el oeste. Unos 400 metros más arriba (916 m), se gira por la carretera de la derecha (N).

3,90 km (1.023 m). Castellnou del Montsec, aldea histórica situada en la cima de una colina, sede del linaje de los Portolá, uno de los cuales, Gaspar de Portolá (1716-1786), fue descubridor y colonizador de una extensa área de California. Recibe el nombre de una antigua fortificación amurallada que rodeaba el núcleo, todavía hoy bastante bien conservada. Se sigue hacia poniente.

7,00 km (848 m). La Torre d’Amargós. Se sigue adelante haciendo un largo zigzag de bajada hacia el barranco de la Clua, que se cruza en el km 8,82 (744 m). Se remonta la ladera opuesta del valle siempre hacia poniente.

10,30 km (702 m). La Clua. Se puede ver la iglesia de Santa Maria, muy modificada y en no muy buen estado. Se sigue adelante, ahora en franco descenso, hasta llegar cerca de la Noguera Ribagorçana (13,50 km, 532 m), donde se encuentra la carretera que, hacia la derecha, lleva al Pont de Montanyana. Hay que girar, pues, a la izquierda (S). Más adelante (14,70 km, 546 m), se deja la carretera y se gira a la derecha hasta el lugar de la Masieta.

15,10 km (516 m). Aparcamiento de vehículos de la Masieta, desde donde se accede a pie al extraordinario desfiladero de Mont-rebei, al cual es posible acercarse en pocos minutos en bicicleta. El desfiladero es el más espectacular, por dimensiones y soledad, de las tierras catalanas; una reserva natural de gran valor gestionada por la Fundació Catalunya-La Pedrera. Desde el aparcamiento, hay que volver a la carretera y seguirla ahora a la derecha (S) para subir a Alsamora siguiendo el valle de Juriana.

20,20 km (872 m). Alsamora, pueblo casi deshabitado; posee la torre de vigía mejor conservada de la zona. La visita es obligada. Se sigue subiendo junto al barranco de la Maçana, se pasa el collado de Fabregada (21,60 km, 944 m), donde se deja, a la derecha (S), la pista que conduce a Àger por el collado de Ares y, en suave descenso, se vuelve al punto de salida.

23,19 km (903 m). Sant Esteve de la Sarga, final del recorrido.