cerca de Reus, Catalunya (España)

Ruta bastant exigent físicament i no tant tècnicament, que discorre per indrets espectaculars on podreu gaudir de paisatges sorprenents ben a prop de casa.

L’objectiu és sortir de Reus i acostar-se a la Mola de Colldejou i la serra de Llaberia amb el pas per una zona de roques de gres molt interessant per les seves formacions, el coll de la Desenrocada. Es diu que aquest va ser un dels llocs que va servir de font d’inspiració a Gaudí en la seva arquitectura modernista...

Anem a pams. Sortim de Reus en direcció a Riudoms, Montbrió i a l’alçada de les finques de fruiters de Savasun trenquem cap a la dreta passant pel davant del Mas d’en Damià (finca de fruiters) i enfilem el camí de Vilanova, aquest tram avui amb el vent en contra es fa força dur. Arribem a la plaça de Vilanova d’Escornalbou fem unes barretes/gels i sortim per la carretera que porta a l’Argentera i al Castell, deprés de 1,5 km aprox agafem a l’esquerra el trencall de carretera que porta a Colldejou i fem uns 400 metres per aquesta.
Es deixa la carretera per un camí a la dreta, el camí de les Punxes, que s’enfila primer moderadament però de seguida comença a tenir una pendent tremenda i per un terreny arenós amb sauló que fa que costi en alguns trams tenir bona tracció. Ja venia advertit en alguna de les rutes dels usuaris de wikiloc Txaeska, Flonjall i Toneflinski que hi passaven i deien que era molt dur i avui ho hem comprovat en propia pell….buuuf!!. Es comença al 13% va incrementant sense descans al 17, 18%, després hi ha 2 trams del 28% i 23% on s’ha hagut de baixar de la bici i empènyer doncs la pujada era massa dura i amb poc “grip”.
Això si, la vista és molt bona, sobretot quan el camí va més de planer i enlairat a mitja vessant de muntanya. Després es baixa un tros i s’enllaça amb un senderó bastant entretingut i bonic pel mig del bosc on cal esquivar algun arbre, amb alguna pujada pit amunt i després baixada on segons habilitat us caldrà fer peu a terra en algun punt.
S’arriba al coll de la Desenrocada, un cartell ja ens avisa que estem en una zona geológica de gresos vermells del Bundsantstein. Fins aquí arriba una pista provinent de la carretera de l’Argentera, de fet fa uns anys que vam passar per aquí i veníem del Castell d’Escornalbou, us deixo l’enllaç de la ruta https://es.wikiloc.com/rutas-mountain-bike/reus-riudecanyes-escornalbou-coll-de-la-desenrocada-colldejou-coll-del-guix-mont-roig-reus-15109096.
Ara toca baixar un tram i gaudir amb l’espectacle de les roques de gresos. Després toca pujada de nou per un camí pedregós i trencat on toca empènyer bici fins arribar a la cova dels Dos Ulls, formació característica, curiosa i fotogènica,… un tram més pujant i empenyent bicicleta fins arribar al coll del Collet Rodó on recomano parar i admirar tot el que deixem enrere, un paisatge geològic espectacular de gresos vermells.

Aquí es troba una tanca de fusta “antimotos” es passa i es continua per un sender amb marques de PR (PR-C-28) que s’ha desbrossat recentment i té trams de tot, algo tècnic en alguns punts on s’ha de baixar i altres que es ciclen bé, llàstima que hem trobat 3 pins caiguts que hem esquivat o passat com hem pogut.
Sortim a un camí més ample i arribem a la carretera de Colldejou a la Torre que travessem de biaix i seguim per un senderó a l’altre costat divertit i de bon fer fins al poble de Colldejou.

Després d’esmorzar toca una pujada potent fins el coll del Guix (rampes del 13 al 21% però encimentades), situat entre la Mola i la Miranda de Llaberia. Des del coll es pren la pista de l’esquerra (SE) que va a mitja alçada sota els cingles de la Serra de Llaberia i ens ofereix molt bones vistes cap a la Mola de Colldejou, Colldejou, i també al nostre costat veurem les canals i cingles de sota la Miranda, la bola del radar, la Creu o Punta dels Frares, etc…
Aquesta pista després baixa fort cap a la font del Bullidor i d’allà continua davallant molt fort amb rampes de formigó de molta pendent on cal vigilar perque hi ha algo de sorra o pedres soltes i ni frenant es pot parar i us podeu endur algun ensurt, a un company li ha passat i a mi gairebé...Després el camí torna a pujar en un curt tram per a davallar definitivament a la carretera de Colldejou.

Seguim carretera avall durant 1,8 km i la deixem per un sender a la dreta que ens deixa en una pista prop del toll d’en Gort, al barranc de Rifà i ja enfilem una forta pujada cimentada per sort no gaire llarga, després ja anem baixant pel camí de vora el barranc de Rifà, travessem el pont sobre aquest barranc i sortim a la carretera de Colldejou, la travessem i per un tram de camí mig trialero anem a buscar la carretera de l’ermita de la MD de la Roca que seguim fins a Mont-roig.

Des de Mont-roig ja només queda tornar pels camins habituals fins a Reus.