Fecha de subida 28 de abril de 2014

Fecha de realización diciembre 2012

cerca de Fredes, Valencia (España)

[CA] Travessia pel massís dels Ports: de Fredes al Mont Caro

Llarga, dura i extraordinària travessia pel massís dels Ports. No hi ha dubte que és un dels millors recorreguts en BTT que es poden realitzar per les terres de parla catalana. Ambient salvatge i solitari. Es pot fer en dos dies pernoctant al refugi del Caro, pertanyent a la Unió Excursionista de Catalunya, amb la qual cosa es redueix considerablement la seva duresa. Molt recomanable!
Ruta senyalitzada parcialment.

L'itinerari comença al petit nucli de Fredes, a la comarca castellonenca del Baix Maestrat (País Valencià). Per arribar-hi des d'Ulldecona, es pren la TV-3319 fins a la Sénia, des d'on se segueix per la carretera que passa pel costat de l'embassament d'Ulldecona fins a Fredes, on s'acaba. Cal situar-se a la plaça de l'Església.

0,00 km (1.099 m). Des de la plaça es pren la carretera per on s'ha arribat a Fredes. Immediatament, es gira a la dreta per la pista ampla que neix al costat de la font que hi ha a l'entrada del poble. Es puja suaument entre una doble fila de plàtans en direcció NO. A mà dreta es deixa el camí per on se'n va el sender de gran recorregut GR 7, que fa cap a Andorra travessant tot el Principat (es retrobarà al coll del Pinar Pla).

2,56 km (1.259 m). Coll de Tombadors. Es deixa un trencall a l'esquerra i se segueix cap al NE seguint per la pista principal, que baixa suaument fins al Pinar Pla, on es deixa un desviament senyalitzat a la dreta. La pista gira al N. Cal parar compte amb una desviació a mà dreta.

5,22 km (1.175 m). El Pinar Pla, camí de Font Ferrera. Es retroba el GR 7. Es deixa la pista principal i es continua pel camí de la dreta seguint els senyals del GR 7 fins al refugi de Font Ferrera. El camí esdevé un corriol i s'ha de baixar de la bicicleta.

6,15 km (1.251 m). Es creua el coll de Manado i s'entra a la comarca del Montsià i al Parc Natural dels Ports. Es continua cap a llevant, ara en baixada, es passa el llom de la carena que es desprèn de la punta N del tossal d'en Cervera -des d'on hi ha una magnífica panoràmica sobre les puntes de les Portelles i de Campflorit, al NE-, una tanca de bestiar, es creua el barranc dels Lladres i es desemboca a una pista on cal girar a l'esquerra. De seguida s'arriba al refugi, que queda a mà esquerra enmig d'una clariana.

7,68 km (1.157 m). Refugi de Font Ferrera, pertanyent a la FEEC. Normalment obert, hi ha servei de bar i menjars. Es torna a la pista i se segueix davallant, es franqueja un cadenat i se surt a una altra pista (8,02 km, 1.152 m). Cal continuar recte, cap a la dreta (NE), seguint el GR 7.

8,85 km (1.191 m). Es deixa un trencall a la dreta i immediatament després un corriol per on se'n va el GR 7 (que després es retrobarà). Es continua per la pista principal, més endavant es deixa una desviació a l'esquerra (10,37 km, 1.081 m), es puja i, al km 11,94 (1.201 m), es conflueix de nou amb el GR 7. Es continua per la pista, en pujada i amb molt bones vistes sobre les Vallcaneres i el barranc dels Cirers, es passa una tanca per a vehicles i s'entra al pla de les Llebres on, a mà dreta, hi ha el mas del Sargento. Aquest pla és una divisòria d'aigües: les del cantó N s'aboquen al riu Matarranya, les del S, al riu de la Sénia, vessant cap al qual es dirigeix ara l'itinerari.

S'arriba al capdavall del pla (1.216 m) i comença el descens. Al cap de poc, es troba a l'esquerra la font del Faig (13,46 km, 1.192 m). Una mica més enllà, abans d'un pronunciat revolt, es deixa el GR 7, que marxa per un corriol en direcció NE. S'inicia una pronunciada baixada cap al barranc del Retaule.

Es passa el mas de la Vallcanera, es deixa una desviació a la dreta que davalla al barranc dels Cirers i es fa una doble llaçada. La pista gira al N, es deixa una desviació a l'esquerra, que puja a la font de la Carrasca, i es continua per la pista principal.

17,54 km (980 m). Encreuament al Retaule. Es deixa a la dreta la pista principal, que baixa cap al barranc de la Fou, el Magraner i l'embassament d'Ulldecona, i es continua per l'esquerra, barranc del Retaule endins. Es creua el torrent (961 m) i comença la pujada cap a l'esponerosa obaga del Retaule, una fageda residual, la més meridional dels Països Catalans, amb magnífics exemplars d'arbres, el més vistós del qual, lo Faig Pare, es troba a la dreta del camí al km 19,38 (1.063 m). Es continua remuntant pista enllà.

20,04 km (1.125 m). Desviació. Se segueix recte deixant a la dreta el trencall que du a les Vallcaneres Altes. Més endavant, es travessa el torrent, es gira al SO, es fa una ziga-zaga i s'arriba al mas de Pataques (21,49 km, 1.177 m). Comença la pujada a la portella de Calça, encaixonada a la dreta, per les abruptes parets del Catinell. Més amunt es troba un corriol per on discorre el sender PR C-82 (senyals blancs i grocs), que se seguirà fins al mas del Cullerer. El pendent augmenta i caldrà baixar de la bicicleta.

22,10 km (1.228 m). Portella de Calça, coll de la carena divisòria que té el seu punt més elevat en el cim del Catinell (1.350 m), situat a migdia. A llevant, l'aigua vessa a l'Ebre pels barrancs de la Vall i de la Galera. Es gira a l'esquerra (N), en suau pujada, seguint el PR. S'ascendeix fins a la cota 1.264 m (22,55 km), es continua per un tram pla i s'emprèn una pronunciada baixada que obligarà a anar amb la bicicleta al costat. Finalment, s'arriba a l'alçada d'una bassa d'aigua, que es deixa a l'esquerra (22,97 km, 1.198 m). Se surt a un camí, es deixa el mas Andresito a la dreta i es desemboca a una suau collada.

23,20 km (1.181 m). Coll de l'Assucar. Se surt a una pista ampla que comunica la població de Mas de Barberans amb les pastures i el conjunt de masos de les Casetes Velles, on s'és ara. Es retroben els senyals del GR 7. Es tomba a l'esquerra (O) seguint per la pista, es deixa el mas del Cullerer a l'esquerra i s'accedeix a una bifurcació que hi ha just abans d'un pronunciat revolt cap al N: cal continuar cap a la dreta (N) deixant a l'esquerra els senyals del PR i del GR, que es dirigeixen al refugi del Mas del Frare (a 250 m d'aquí; no guardat). Cal parar atenció al trencall que es trobarà 140 m més enllà.

23,74 km (1.189 m). Bifurcació. Es deixa la pista ampla i es gira a l'esquerra (O i, després, SO) per un camí que descendeix suaument entre feixes i bancals. S'arriba al mas de Serrassoles, que queda a l'esquerra (24,19 km, 1.165 m) i es continua per un corriol estret. El caminoi planeja en direcció SO, 250 m més enllà gira a ponent, passa un llom carener que es desprèn del serrat de Serrassoles i davalla pronunciadament fent giragonses cap al fons del barranc tot obligant-nos a anar amb la bicicleta al costat.

24,88 km (1.083 m). Es creua el torrent del Capatx. A l'altra banda es desemboca a una pista que baixa suaument i que cal prendre cap a la dreta. Atenció: 330 m més endavant, hi ha una bifurcació, es continua per la dreta (N) prenent la pista de Carlares, es torna a travessar el torrent i s'inicia una pujada cap al NO, en algun punt pronunciada, que allunya la pista del barranc.

26,42 km (1.160 m). Collet de Capatx, entre esmolades agulles de roca. La pista es dirigeix cap al N/NE vorejant sinuosament el vessant de ponent de la serra de Serrassoles tot alternant pujades amb baixades. Es creua el camí dels Masos de Millers a Tres Pins (28,23 km, 1.152 m), es continua remuntant suaument i, finalment, una mica més enllà, comença una llarga baixada cap a la vall de Carlares, al final de la qual cal parar compte amb un cadenat que barra la pista.

30,15 km (1.010 m). Es desemboca a la pista de Fredes al Caro. A la tornada es passarà de nou per aquí. Es continua per la dreta seguint sempre per la pista principal. Al km 32,13 (984 m) es deixa una desviació a l'esquerra que es dirigeix al racó del Regatxol.

32,53 km (988 m). Trencall de la font de les Avellanes (a 240 m; bancs i taules en una raconada ombrívola i fresca). Se segueix remuntant cap a llevant amb inflexions i cap al coll de la Carrasqueta, abans del qual es deixen diversos desviaments a banda i banda que es dirigeixen a construccions de segona residència.

34,95 km (1.081 m). Coll de la Carrasqueta. Per la dreta desemboca un camí per on discorre el GR 7 (que ve del mas del Frare). Una mica més endavant, se surt a la carretera enquitranada que comunica la població de Roquetes amb la zona residencial del Mont Caro, on ara s'entra de ple. Es continua recte (N/NE) i es passa pel costat d'un restaurant, que queda a mà dreta.

36,71 km (1.095 m). Desviació al refugi del Caro, de la UEC (a 150 m, guardat, servei de menjars i begudes; obert els caps de setmana i festius). Es continua carretera enllà.

37,83 km (1.084 m). Es deixa la carretera i es trenca a la dreta per la pista enquitranada que ascendeix pronunciadament fins al cim del Mont Caro, sostre del massís dels Ports.

41,57 km (1.442 m). Mont Caro. Extraordinària panoràmica sobre bona part de la Catalunya meridional i les terres de l'Ebre que, en dies clars, abasta fins als Pirineus, des dels cims de l'Aragó fins al Canigó. Cal desfer el camí, passar pel coll de la Carrasqueta, el trencall de les Avellanes i tornar a la desviació de Carlares, al punt on desembocava la pista del Capatx i Serrassoles.

52,98 km (1.010 m). Desviació de Serrassoles i el Capatx, per on s'havia vingut. Ara cal seguir recte (O) per la pista principal sempre en direcció a Fredes. Més endavant, es deixa a la dreta el camí dels masos de Carlares (53,90 km, 1.043 m) i un altre a l'esquerra que du al mas Millers (54,34 km). Més enllà, desemboca per la dreta un corriol per on discorre el GR 8, itinerari que se seguirà fins a la desviació que mena al refugi de Font Ferrera.

58,06 km (894 m). Confluència amb el torrent del barranc del Capatx. Es deixa a l'esquerra el camí que s'hi endinsa. Es continua baixant.

59,12 km (850 m). Racó de la Font del Teix. S'és al fons de la vall i en el punt més baix de tot el recorregut. Pocs metres a mà dreta hi ha el camí que du a la font de les Bassetes (situada a 200 m) i, ja molt més avall, a l'extraordinària barrancada del Parrissal. Es continua recte i comença la pujada que durà al fil de la carena de la Coscollosa (60,73 km, 1.023 m), des d'on hi ha una fantàstica vista sobre els barrancs de la Coscollosa i del Matarranya.

Es continua ascendint, ara més suaument. S'arriba a un collet (62,35 km, 1.112 m), on es deixa un trencall a l'esquerra que porta al mas de l'Amat, i s'inicia la baixada fins al bancal de les Soques, abans del qual es passa la capçalera del torrent de la Coscollosa (63,34 km, 1.038 m), es deixa un trencall a la dreta que du a la casa forestal del Xalet del Rei i dos més a l'esquerra, un que comunica amb el pla de les Llebres i un altre que se'n va cap al racó de la Cova Freda. Es continua recte, per la pista principal, en suau pujada.

66,13 km (1.090 m). En un pronunciat revolt on es creua el torrent dels Lladres, es deixa a l'esquerra l'accés al refugi de Font Ferrera. Cal seguir remuntant fins al coll de la Creu (68,86 km, 1.235 m), on hi ha una cruïlla. Cal seguir recte (pel trencall de la dreta es davalla fins al poble de Beseit, a la comarca del Matarranya, a l'Aragó). La pista es dirigeix a migdia, encara en pujada, passa el llom de les Portelles i descendeix fins al Pinar Pla, on, a l'anada, l'itinerari s'havia desviat cap a Font Ferrera (71,23 km, 1.175 m). Ara cal continuar fins a Fredes pel camí que ja es coneix.

76,39 km (1.099 m). Es torna a Fredes. Fi del recorregut.

Més informació

[ES] Travesía por el macizo de Els Ports: de Fredes al Mont Caro

Larga, dura y extraordinaria travesía por el macizo de Els Ports. No hay duda de que es uno de los mejores recorridos en BTT que se pueden realizar por las tierras de habla catalana. Ambiente salvaje y solitario. Se puede hacer en dos días pernoctando en el refugio del Caro, perteneciente a la Unió Excursionista de Catalunya, con lo cual se reduce considerablemente su dureza. Muy recomendable!
Ruta señalizada parcialmente.

El itinerario comienza en Fredes, en la comarca del Baix Maestrat (País Valencià). Para llegar desde Ulldecona, se toma la TV-3319 hasta la Sénia, desde donde se sigue por la carretera que pasa junto al embalse de Ulldecona hasta Fredes. Hay que situarse en la plaza de L'Església.

0,00 km (1.099 m). Desde la plaza se toma la carretera por donde se ha llegado a Fredes. Inmediatamente, se gira a la derecha por la pista ancha que nace junto a la fuente que hay en la entrada del pueblo. Se sube suavemente entre una doble fila de plátanos en dirección NO. A mano derecha se deja el camino por donde se va el sendero de gran recorrido GR 7, que llega a Andorra atravesando todo el Principado (se reencontrará en el collado del Pinar Pla).

2,56 km (1.259 m). Collado de Tombadors. Se deja un desvío a la izquierda y se sigue hacia el NE siguiendo por la pista principal, que baja suavemente hasta el Pinar Pla, donde se deja un desvío señalizado a la derecha. La pista gira al N. Hay que prestar atención a un desvío a mano derecha.

5,22 km (1.175 m). El Pinar Pla, camino de Font Ferrera. Aquí se reencuentra el GR 7. Se deja la pista principal y se continúa por el camino de la derecha siguiendo las señales del GR 7 hasta el refugio de Font Ferrera. El camino se convierte en un sendero y se tiene que bajar de la bicicleta.

6,15 km (1.251 m). Se cruza el collado de Manado y se entra en la comarca del Montsià y en el Parque Natural de Els Ports. Se continúa hacia el E, ahora en bajada, se pasa el lomo de la cresta que se desprende de la punta N del monte de Cervera -desde donde hay una magnífica panorámica sobre las puntas de Les Portelles y de Campflorit, al NE-, una valla de ganado, se cruza el barranco de Els Lladres y se desemboca en una pista donde hay que girar a la izquierda. Enseguida se llega al refugio, que queda a la izquierda, en un claro.

7,68 km (1.157 m). Refugio de Font Ferrera, perteneciente a la FEEC. Normalmente abierto, hay servicio de bar y comidas. Se vuelve a la pista y se sigue bajando, se franquea un candado y se sale a otra pista (8,02 km, 1.152 m). Hay que continuar recto, hacia la derecha (NE), siguiendo el GR 7.

8,85 km (1.191 m). Se deja un desvío a la derecha e inmediatamente después un sendero por donde se va el GR 7 (que después se reencontrará). Se continúa por la pista principal, más adelante se deja un desvío a la izquierda (10,37 km, 1.081 m), se sube y en el km 11,94 (1.201 m), se confluye de nuevo con el GR 7. Se continúa por la pista, en subida y con muy buenas vistas sobre Les Vallcaneres y el barranco de Els Cirers, se pasa una valla para vehículos y se entra en el llano de Les Llebres donde, a mano derecha, está la masía del Sargento. Este llano es una divisoria de aguas: las del lado N se vierten al río Matarranya, las del S, al río de la Sénia, vertiente hacia la que ahora se dirige el itinerario.

Se llega al final del llano (1.216 m) y empieza la bajada. Enseguida, a mano izquierda, se encuentra la fuente del Faig (13,46 km, 1.192 m). Un poco más allá, antes de una curva pronunciada, se deja el GR 7, que se va por un sendero en dirección NE. Comienza una pronunciada bajada hacia el barranco del Retaule.

Se pasa la masía de la Vallcanera, se deja un desvío a la derecha que baja al barranco de Els Cirers y se hace una doble lazada. La pista gira al N, se deja un desvío a la izquierda, que sube a la fuente de la Carrasca, y se continúa por la pista principal.

17,54 km (980 m). Cruce del Retaule. Se deja a la derecha la pista principal que baja hacia el barranco de la Fou, el Magraner y el embalse de Ulldecona. Se continúa por la izquierda por el interior del barranco del Retaule. Se cruza el torrente (961 m) y comienza la subida hacia la magnífica umbría del Retaule, un hayedo residual, el más meridional de los Països Catalans, con magníficos ejemplares de árboles, el más llamativo del cual, Lo Faig Pare, se encuentra a la derecha del camino en el km 19,38 (1.063 m). Se continúa subiendo por la pista.

20,04 km (1.125 m). Desviación. Se sigue recto dejando a la derecha el desvío que lleva a Les Vallcaneres Altes. Más adelante, se cruza el torrente, se gira al SO, se hace un zigzag y se llega a la casa de Pataques (21,49 km, 1.177 m). Comienza la subida a la Portella de Calça, encajonada a la derecha por las abruptas paredes del Catinell. Más arriba se encuentra un camino por donde discurre el sendero PR C-82 (marcas blancas y amarillas), que se seguirá hasta la masía del Cullerer. La pendiente aumenta y se tendrá que bajar de la bicicleta.

22,10 km (1.228 m). Portella de Calça, collado de la cresta divisoria que tiene su punto más elevado en la cima del Catinell (1.350 m), situado al S. A levante, el agua vierte al Ebro por los barrancos del Vall y de la Galera. Se gira a la izquierda (N) en suave subida siguiendo el PR. Se asciende hasta la cota 1.264 m (22,55 km), se continúa por un tramo llano y se emprende una pronunciada bajada que obligará a ir con la bicicleta al lado. Finalmente, se llega a la altura de una balsa de agua, que se deja a la izquierda (22,97 km, 1.198 m). Se sale a un camino, se deja el caserío Andresito a la derecha y se desemboca en un suave collado.

23,20 km (1.181 m). Collado de L'Assucar. Se sale a una pista ancha que comunica la población de Mas de Barberans con los pastos y el conjunto de masías de Les Casetes Velles, donde estamos ahora. Se reencuentran las señales del GR 7. Se gira a la izquierda (O) siguiendo por la pista, se deja la masía del Cullerer a la izquierda y se llega a una bifurcación que hay justo antes de una curva pronunciada hacia el N: hay que continuar por la derecha (N) dejando a la izquierda las señales del PR y del GR, que se dirigen al refugio del Mas del Frare (a 250 m de aquí; no guardado). Hay que prestar atención al desvío que se encontrará 140 m más allá.

23,74 km (1.189 m). Bifurcación. Se deja la pista ancha y se gira a la izquierda (O y, después, SO) por un camino que baja suavemente entre terrazas y bancales. Se llega a la casa de Serrassoles, que queda a la izquierda (24,19 km, 1.165 m) y se continúa por un sendero estrecho. El sendero llanea en dirección SO, 250 m más allá gira a poniente, pasa un lomo crestero que se desprende de la sierra de Serrassoles y baja pronunciadamente haciendo eses hacia el fondo del barranco obligándonos a ir con la bicicleta al lado.

24,88 km (1.083 m). Se cruza el torrente del Capatx. Al otro lado se desemboca en una pista que baja suavemente y que hay que tomar a la derecha. Atención: 330 m más allá, hay una bifurcación. Se sigue por la derecha (N) tomando la pista de Carlares, se vuelve a cruzar el torrente y se inicia una subida hacia el NO, en algún punto pronunciada, que aleja la pista del barranco.

26,42 km (1.160 m). Collado de Capatx, situado entre afiladas agujas de roca. La pista se dirige hacia el N/NE bordeando sinuosamente la ladera de poniente de la sierra de Serrassoles y alternando subidas con bajadas. Se cruza el camino de Els Masos de Millers a Tres Pins (28,23 km, 1.152 m), se sigue ascendiendo suavemente y, finalmente, un poco más allá, comienza un largo descenso hacia el valle de Carlares, al final del cual hay que tener cuidado con un candado que cierra la pista.

30,15 km (1.010 m). Se desemboca a la pista de Fredes al Caro. A la vuelta se pasará de nuevo por aquí. Se continúa por la derecha siguiendo siempre por la pista principal. En el km 32,13 (984 m) se deja un desvío a la izquierda que se dirige al Regatxol.

32,53 km (988 m). Desvío de la fuente de Les Avellanes (a 240 m; bancos y mesas en un rincón sombrío y fresco). Se sigue adelante ascendiendo hacia levante con inflexiones hacia el collado de la Carrasqueta. Antes se dejan varios desvíos a ambos lados que se dirigen a construcciones de segunda residencia.

34,95 km (1.081 m). Collado de la Carrasqueta. Por la derecha desemboca un camino por donde discurre el GR 7 (que viene del refugio Mas del Frare). Un poco más adelante, se sale a la carretera asfaltada que comunica la población de Roquetes con la zona residencial del Mont Caro, donde ahora se entra de lleno. Se sigue recto (N/NE) y se pasa junto a un restaurante, que queda a mano derecha.

36,71 km (1.095 m). Desviación al refugio del Caro, de la UEC (a 150 m, guardado, servicio de comidas y bebidas; abierto los fines de semana y festivos). Se continúa adelante por la carretera.

37,83 km (1.084 m). Se deja la carretera y se sigue a la derecha por la pista asfaltada que sube pronunciadamente hasta la cima del Mont Caro, techo del macizo de Els Ports.

41,57 km (1.442 m). Mont Caro. Extraordinaria panorámica sobre buena parte de la Catalunya meridional y las tierras del Ebro que, en días claros, abarca hasta los Pirineos, desde las cumbres de Aragón hasta el Canigó. Hay que deshacer el camino, pasar por el collado de la Carrasqueta, el desvío de Les Avellanes y volver a la desviación de Carlares, al punto donde desembocaba la pista del Capatx y Serrassoles.

52,98 km (1.010 m). Desviación de Serrassoles y el Capatx, por donde se había venido. Ahora hay que seguir recto (O) por la pista principal siempre en dirección a Fredes. Más adelante, se deja a la derecha el camino de los caseríos de Carlares (53,90 km, 1.043 m) y otro a la izquierda que lleva a la masía Millers (km 54,34). Más allá desemboca por la derecha un sendero por donde discurre el GR 8, itinerario que se seguirá hasta la desviación que da acceso al refugio de Font Ferrera.

58,06 km (894 m). Confluencia con el torrente del barranco del Capatx. Se deja a la izquierda el camino que se adentra en el barranco y se continúa bajando.

59,12 km (850 m). Fuente del Teix. Llegamos al fondo del valle y al punto más bajo de todo el recorrido. Pocos metros a mano derecha, está el camino que lleva a la fuente de Les Bassetes (situada a 200 m) y, ya mucho más abajo, al extraordinario barranco del Parrissal. Se sigue recto. Comienza la subida que llevará al hilo de la cresta de la Coscollosa (60,73 km, 1.023 m), desde donde hay una fantástica vista sobre los barrancos de la Coscollosa y del Matarranya.

Se sigue subiendo, ahora más suavemente. Se llega a un collado (62,35 km, 1.112 m) donde se deja un desvío a la izquierda que lleva a la masía de L'Amat y se inicia la bajada hasta el bancal de Les Soques, antes del cual se pasa la cabecera del torrente de la Coscollosa (63,34 km, 1.038 m), se deja un desvío a la derecha que lleva a la casa forestal del Xalet del Rei y dos más a la izquierda, uno que comunica con el llano de Les Llebres y otro que se va hacia la Cova Freda. Se sigue recto subiendo suavemente por la pista principal.

66,13 km (1.090 m). En una curva pronunciada donde se cruza el torrente de Els Lladres, se deja a la izquierda el acceso al refugio de Font Ferrera. Hay que seguir subiendo hasta el collado de la Creu (68,86 km, 1.235 m). Hay un cruce en que hay que seguir recto (por el desvío de la derecha se baja hasta el pueblo de Beseit, en la comarca del Matarranya, en Aragón). La pista se dirige al S, todavía en subida, pasa el lomo de Les Portelles y desciende hasta el Pinar Pla, donde, en la ida, el itinerario se había desviado hacia Font Ferrera (71,23 km, 1.175 m ). Hay que seguir hasta Fredes por el camino que ya se conoce.

76,39 km (1.099 m). Se vuelve a Fredes. Fin del recorrido.