Fecha de subida 4 de julio de 2013

Fecha de realización julio 2013

4,0
7,9

cerca de Ochagavía, Navarra (España)

Comentarios de la Ruta en catalan y en castellano. Dipositives :

CATALÀ ....
Preciosa caminada feta amb molta tranquil•litat, amb parades per esmorzar i dinar. A Ochagavia agafem la carretera que duu a Irati. Un cop arribats a l’aparcament paguem la taxa de conservació de 6 € per cotxe. El mapa que et donen és molt fluixet.
Comencem a caminar per una pista seguint les indicacions de Cascada de Cubo a la que en poca estona arribem ( waypoint ). El petit salt d’aigua resulta fotogènic. Desfem fins la pista i seguim fins que en un doble revolt veiem a l’esquerra un caminet ( waypoint ) que seguim. Passem a frec d’uns bancs de fusta . El camí ben clar s’endinsa al bosc per anar a trobar el barranc de Errekabeltzat . Ara el camí no resulta tan evident . Anem una estona pel barranc per després de creuar-lo seguir pujant per un sender que malgrat restar una mica tapat per les fulles és de fàcil petja i que és va fen més ample. Arribem a un antic refugi ( waypoint) que fa uns anys es va cremar.
En aquest lloc deixem el camí per anar a l’esquerra pel mig del bosc. Pugem per una catifa de fulles tot esquivant arbres caiguts. Cada cop veiem més proper el puig que assolim sense camí definit. A la carena hi trobem unes pedres marcant el lloc ( waypoint ) . Les vistes del bosc d’Irati són úniques. L’Orhi, una mica tapat per la boira, completa el paisatge. Comencem a baixar seguin un corriol que de seguida es perd. Anem paral•lels a la carena en direcció NO. Davallem una bona estona molt còmodament per la majestuosa fageda, bosc a través sense camí definit, fins trobar una vella pista que ens duu a entroncar ( waypoint ) amb la que havíem deixat al refugi ( no n’estic del tot segur que sigui la mateixa pista )
Ara caminem una estona per l’ample pista que travessa la fageda i l’avetar. Arribem al pont de la Cuestion ( waypoint ), cruïlla de camins. Seguim per la pista i caminem vorejant el pantà de Irabia. A la nostra esquerra els avetars mostren la seva grandària. Quan el pantà és fa més ample trobem un pal indicador ( waypoint) del sender local NA-63A que agafem per apropar-nos a l’aigua. Aprofitem per dinar, en una platgeta natural a la vora del pantà.
Seguim pel SL que amb curtes pujades i baixades voreja l’aigua. Arribem a una cruïlla amb un pal indicador. Anem a l’esquerra per de seguida creuar una antiga casa forestal ( waypoint ) . El NA-63A segueix el seu puja i baixa a fi de superar els barrancs. Aquest tram d’avetar i fageda resulta encisador. En un punt el sender passa a frec de la pista però per sort torna a lo seu. Creuem un barranc amb una mica d’aigua i poc després el SL entronca ( waypoint ) definitivament amb l’ample pista que ens duu, tot seguint el curs del riu Irati, fins l’aparcament ( waypoint ).
Segons els mapes per aquest darrer tram passa el GR 11, nosaltres no vam trobar cap marca.
Nota : Si no es té bon sentit d’orientació cal emprar un GPS per fer aquest preciós recorregut.

CASTELLANO ( TRADUCTOR ) ........
Preciosa caminata hecha con mucha tranquilidad, con paradas para desayunar y comer. A Ochagavia tomamos la carretera que lleva a Irati. Una vez llegados al aparcamiento pagamos la tasa de conservación de 6 € por coche. El mapa que te dan es muy flojo.
Empezamos a caminar por una pista siguiendo las indicaciones de Cascada de Cubo en la que en poco rato llegamos (waypoint). El pequeño salto de agua resulta fotogénico. Deshacemos hasta la pista y seguimos hasta que en una doble curva vemos a la izquierda un camino (waypoint) que seguimos. Pasamos a roce de unos bancos de madera. El camino bien claro adentra en el bosque para ir a encontrar el barranco de Errekabeltzat. Ahora el camino no resulta tan evidente. Vamos un rato por el barranco para después de cruzarlo seguir subiendo por un sendero que a pesar restar un poco tapado por las hojas es de fácil huella y que es va haciendo más ancho. Llegamos a un antiguo refugio (waypoint) que hace unos años se quemó.
En este lugar dejamos el camino para ir a la izquierda por el bosque. Subimos por una alfombra de hojas esquivando árboles caídos. Cada vez vemos más cercano el monte que logramos sin camino definido. En la cresta encontramos unas piedras marcando el lugar (waypoint). Las vistas del bosque de Irati son únicas. El Orhi, un poco tapado por la niebla, completa el paisaje. Empezamos a bajar siguiendo un sendero que enseguida se pierde. Vamos paralelos a la cresta en dirección NO. Bajamos un buen rato muy cómodamente por la majestuosa hayedo, bosque a través sin camino definido, hasta encontrar una vieja pista que nos lleva a entroncar (waypoint) con la que habíamos dejado en el refugio (no estoy del todo seguro de que sea la misma pista)
Ahora caminamos un rato por la amplia pista que atraviesa el hayedo y el abetal. Llegamos al puente de la Cuestion (waypoint), cruce de caminos. Seguimos por la pista y caminamos bordeando el pantano de Irabia. A nuestra izquierda los abetales muestran su tamaño. Cuando el pantano se hace más ancho encontramos un poste indicador (waypoint) del sendero local NA-63A que tomamos para acercarnos al agua. Aprovechamos para comer, en una playita natural a orillas del pantano.
Seguimos por SL que con cortas subidas y bajadas bordea el agua. Llegamos a un cruce con un poste indicador. Vamos a la izquierda para enseguida cruzar una antigua casa forestal (waypoint). El NA-63A sigue su sube y baja con el fin de superar los barrancos. Este tramo de abetal y hayedo resulta encantador. En un punto el sendero pasa muy cerca de la pista pero por suerte vuelve a lo suyo. Cruzamos un barranco con un poco de agua y poco después el SL entronca (waypoint) definitivamente con el ancho pista que nos lleva, siguiendo el curso del río Irati, hasta el aparcamiento (waypoint).
Según los mapas para este último tramo pasa el GR 11, nosotros no encontramos ninguna marca.
Nota: Si no se tiene buen sentido de orientación necesario emplear un GPS para hacer este precioso recorrido.
Bif Pista 04-07-13 En un doble revolt, anem a l'esquerra
Bif SL-63A 04-07-13 Deixem la pista per seguir el bonic SL que voreja el pantà
Casa Forestal 04-07-13 Bonic edifici
Cascada Cubo 04-07-13 Crec que no n'hi ha per tan .......
Entronca Pista 04-07-13 Preciosa la baixada pel mig del bosc des de Lizardoia
Puig de Lizardoia 04-07-13 Petit puig amb unes increïbles vistes d'Irati i l'Orhi
Parquing Irati 04-07-13 Molt simpàtica la noia del Punt d'informació.
Pont de la Cuestion 04-07-13 Aqui comença la "civilizació" .......
Refugi Cremat 04-07-13 Tranquil lloc on vam esmorzar
SL surt pista 04-07-13 S'acabat el preciós passeig del SL NA-63A , tornem a la pista ( bastant concorreguda )

GERCA 12-jul-2013

Tram final de la baixada de Lizardoia https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815/photo-2453531

Primeres pujades des de la pista https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815/photo-2453533

GERCA 12-jul-2013

Bonic tram de l'avetar que creua el SL NA-63A https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815/photo-2453534

N'hi ha molts a la zona de Lizardoia https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815/photo-2453536

GERCA 12-jul-2013

Bonic tram del SL NA-63A https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815/photo-2453535

Fageda que travessem a la baixada de Lizardoia https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815/photo-2453537

GERCA 12-jul-2013

Crec que no n'hi ha per tan ....... /outdoor-trails/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815#wp-4786819

En un doble revolt, anem a l'esquerra /outdoor-trails/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815#wp-4786816

GERCA 12-jul-2013

Tranquil lloc on vam esmorzar /outdoor-trails/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815#wp-4786824

Petit puig amb unes increïbles vistes d'Irati i l'Orhi /outdoor-trails/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815#wp-4786821

GERCA 12-jul-2013

Preciosa la baixada pel mig del bosc des de Lizardoia /outdoor-trails/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815#wp-4786820

Aqui comença la "civilizació" ....... /outdoor-trails/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815#wp-4786823

GERCA 12-jul-2013

Deixem la pista per seguir el bonic SL que voreja el pantà /outdoor-trails/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815#wp-4786817

Bonic edifici /outdoor-trails/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815#wp-4786818

GERCA 12-jul-2013

S'acabat el preciós passeig del SL NA-63A , tornem a la pista ( bastant concorreguda ) /outdoor-trails/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815#wp-4786825

Molt simpàtica la noia del Punt d'informació. /outdoor-trails/130704-pirineu-navarres-selva-dirati-i-cim-de-lizardoia-garmin-4786815#wp-4786822

• frg3 23-jul-2013

Este recorrido te permite visitar y ver desde todos los puntos de vista uno de los mayores bosques de hayas y abetos de toda Europa que no puedes dejar de visitar. Recorrido fácil de seguir.

• RAM52 14-ago-2013

GRÀCIES PER COMPARTIR

• pirineu53 28-oct-2013

Bon dia Gerca per la foto vec que hem coincidit en algunes marxes de la copa catalana de caminades de resisitencia, espero fer aquest cap de setmana la teva ruta que sembla força interesant. Gracies per l´informacio

GERCA 28-oct-2013

pirineu53 , no faig més marxes per que la dona diu que ja sóc massa jaiet ....
    Bé bromes apart, si el dia està clar, les visters des del cim són espectaculars.
    La fageda impressionant. Però aquí també tenin el Montseny que podé no té tanta fama però .....

• marcsmpr 07-abr-2015

Molt recomanable, una ruta preciosa. Molt bona idea pujar a Lizardoia i sortir una miqueta dels trams més transitats. Caram quins boscos!

GERCA 08-abr-2015

marcsmpr

El wikiloc permet "construir" rutes gràcies a les aportacions dels companys...

Salut i Cames

• Foto de salva007

salva007 18-jul-2016

Una bona ruta per una bona part de la Selva d'Irati. El millor tram és el que va des de la pista fins al refugi cremat i des de aquest fins al Pic de Lizoia, aquest ultim tram amb poc camí, molta fulla, GPS i amunt, a dalt molta boira i poques vistes. Hem trigat 6 hores, amb dinar i remullada inclosa.