• Foto de 518 Bufadors de Beví

Fecha de realización enero 2012

2,9
5,8

cerca de Montesquiu, Catalunya (España)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera)
(In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

Ruta magnífica, per un indret màgic. Cal respectar molt el delicat entorn pel qual va la ruta. S'ha de tenir en compte que és fàcil, però que el tram de la cresta és una mica vertical, cal fer servir una mica les mans i cal anar en compte. Potser no recomanable si es va amb nens jovenets.

Hem quedat tots a la cafeteria de les 4 Carreteres (a Tona), lloc de trobada d’anys dels excursionistes que pugen cap a Vic o el Ripollès, per després anar fins a Sant Quirze de Besora i una mica més enllà aparcar a La Farga de Bebié. Deixem els cotxes al davant dels pisos dels Sunyers, fem el canvi de calçat per les botes de muntanya i comencem a caminar tot seguit baixant de cara al riu Ter, que ara pren la llum del sol que ja s’enfila.

Tot seguit passem, amb compte, pel pont del tren, tot superant el riu i ja veiem els senyals de GR que baixen a la dreta per uns esglaons de fusta, entre un parell de cases. La via de tren que hem deixat és de la xarxa de rodalies de mitja distància i té parada a La Farga de Bebié.

Ja som al camí i ara només cal anar pujant a poc a poc. He de dir que aquest indret havia estat una colònia tèxtil que aprofitava el desnivell d’un pronunciat meandre del Ter com a força motriu, sobre l’antiga farinera dita la farga de Bocafiguera. Formà part del procés d’industrialització catalana sense carbó i que aprofitava la força dels rius Ter i Llobregat, durant la segona meitat del segle XIX i la primera del XX. En el context de la revolució industrial, va aparèixer a Catalunya un fet amb una forta identitat i de paisatge singular: la colònia. La construcció començà el 1895 i va ser una fàbrica important, fins que els últims esdeveniments van obligar a l’acomiadament de la plantilla que quedava i al tancament, l’any 2008.

Arribem aviat a l’ermita de Sant Moí (Mus, o Muç) que està al costat de la masia del mateix nom i que pertany al terme municipal de Santa Maria de Besora. També anomenada Esglesiola de Sant Moí, és una construcció d’un romànic molt primitiu, que podria haver estat alçada el segle X. És una construcció petita que consta d’una nau rectangular, coberta amb estructura de fusta i un absis de planta semicircular.

Recordo que fa un parell d’anys vaig anar a una caminada popular que passava per l’ermita de Sant Mus, a Rubí. Aquesta, la de Rubí, és famosa per es famosa per les romeries de les Colles dels Xatos, procedents de la Barcelona vuitcentista, durant les festes de la Pasqua de Resurrecció. Val a dir que també a l’església de l’Hospital de la Santa Creu, al Raval de Barcelona, hi havia una capella on es venerava Sant Muç. De Barcelona anaven caminant cap a Rubí armats amb forquilles, ganivets, culleres i graelles gegantines. Sant Mus fou un prevere del segle III que morí a Bizanci durant la persecució de temps de Dioclecià. Es veu que va ser detingut per haver destruït un altar dedicat a Bacus. Es diu que fou torturat amb foc i llençat a les bèsties, però es va escapar. Al final el van decapitar el 304... ...

Si voleu més informació, aneu al vincle del blog.