Tiempo en movimiento  una hora 44 minutos

Fecha de realización mayo 2018

1,8
3,5

cerca de Alfafara, Valencia (España)

ALFAFARA - COVA BOLUMINI - CABEÇÒ DE MARIOLA

Comencem la ruta des de la població d'Alfafara, deixant els cotxes en l'Alberg Font de Tarragó. Des d'allí agarrem la senda que està senyalitzada i ens dirigim a dos coves xicotetes, però una d'elles prou profunda, que amb temps de pluges, solen estar plenes d'aigua. Estan en la senda que puja a la Cova Bolumini i es denominen Racó de la Font i Penya del Xorro. Continuem senda dalt i ens trobem amb la Cova Bolumini. La Cova de Bolumini s'ubica en l'Alt de la Cova, situada en la vessant del Barranc del Cantal de la Vila. Posseïx una entrada d'uns 15 metres d'altura i es troba orientada a l'oest formant un ample abric d'aproximadament 30 metres de profunditat. Es tracta d'un jaciment de l'època neolítica i on es poden trobar restes del poblat iber. Continuem la senda cap amunt fins a arribar a l'alt del turó, on es troba el Cabeçó de Mariola, on estan les poques ruïnes del que va ser un poblat iber. Segons les investigacions, era un ampli poblat sobre un elevat altiplà de més de 4 hectàrees de superfície, amb construccions afegides d’una certa extensió i protegides per una sòlida fortificació en els límits naturals del turó. El seu emplaçament al costat del corredor que representava la Valleta d’Agres, que connectava el principal eix viari de la regió, la via Heràclea, amb la vall del Serpis, és clau per entendre el paper estratègic i la importància del lloc. L’arribada dels romans va provocar l’abandonament i la destrucció de la Serreta, com a conseqüència dels successos bèl·lics de la Segona Guerra Púnica o esdeveniments relacionats amb la primera imposició romana a les acaballes del s. III aC.