• Foto de (And) St Miquel Prats a St Miquel Engolasters

Fecha de realización agosto 2012

3,0
6,0

cerca de Prats, Parròquia de Canillo (Andorra)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera) (In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

Excursió i ruta cultural força interessant, d’un total de 12 qm i uns desnivells de + 137 - 363 metres. Durada d’unes 4 hores (cal comptar més temps ja que és molt entretinguda). Ha estat una excursió lineal fàcil i amb interès botànic, paisagistic i cultural. Em visitat les esglésies de St Miquel de Prats (inici ruta) i de Sant Miquel d’Engolasters (final de ruta), passant pel sender botànic i pel camí de les fonts. Al final hem visitat les esglésies romàniques de St Serni i de Sant Joan de Caselles, a Canillo i el santuari de Meritxell. Per tant aquesta descripció inclou una barreja de temes.

Com ja sabeu Andorra és molt més que esquí i compres. Cal descobrir la cultura i especialment el romànic, cosa que fem en aquesta sortida, combinant una bonica excursió amb llocs de gran interès cultural.

Comencem aviat, després d’haver deixat un segon cotxe al final de ruta. Estem al davant de Sant Miquel de Prats, petita església rectangular que presenta un campanar d'espadanya de dos ulls i una bonica porta acabada amb un arc lleugerament apuntat. La part més antiga és la de l'absis. La construcció de la resta deu ser segurament del final del romànic, ja que és la manera d’entendre l’arc de la porta. Hi ha dues curiositats més.

La primera, és la reixa que hi ha als peus en el moment de pujar. Es tracta d’una curiositat d’Andorra i s’hi posava per tal d’evitar l’accés dels animals al recinte sagrat, tal com ara es pot veure per les pistes de muntanya i que serveixen per barrar el pas al bestiar. L’altra, és el forat, o gatera, als peus de la porta de fusta d’accés, probablement d’inserció molt més moderna.

El camí comença planer però aviat s’enfila dret per una sèrie de ziga-zagues, tot i que un cop ha assolit l’altura corresponent, va transcorrent seguint les corbes de nivell del terreny. Per algun petit torrentet, s’hi passa per sobre d’algun pontet. Es tracta d’un itinerari ben marcar amb senyals grocs amb la indicació “CI” (camí interparroquial).

Passem pel costat d’una pedrera de lloses per les taulades, anomenat “lloser”. De fet, probablement, el camí està aprofitat del que ja hi havia i que servia per a les feines d’obtenció d’aquest material. Fins i tot, algun petit túnel excavat a la roca, ens en dóna informació. També podem observar els ancoratges dels cables que devien permetre baixar els materials cap a la vall.

Les vistes són aèries i veiem la vall als nostres peus, quasi a la vertical. Passem per sobre del santuari de Mertixell, que anirem a visitar aquesta tarda. També es pot veure perfectament tota la Vall de Valira.

La vegetació és abundant. A l’esquerra del nostre camí torbem un roser salvatge (“rosa canina”) de la família de les rosàcies, que acostuma a florir entre maig i juliol. A la nostra terra hi ha diverses espècies autòctones diferents... ...

Si vols llegir el relat complet, pots anar al blog vinculat.