Fecha de subida 17 de noviembre de 2019

2,7
5,5

cerca de Salem, Valencia (España)

AVENC DE QUATRETONDA - PENYES DE BENIFAT - BARRANC DE LA FALAGUERA - CASA DEL TIO HONORIO - ELS CANTALARS - COVA DELS EMBOSCATS - PENYA MIGDIA - FONTETA DE L'AVENC

Comencem la ruta des del mateix parking, on ens dirigim primer a visitar l'Avenc de Quatretonda. Es una cova de boca circular de més de 3 m de diàmetre, en I'interior de la qual trobem un pou totalment vertical de 99 m des del que es pot accedir a tota una sèrie de pous secundaris i sales.

Continuem passant per dins d'un bosc de pi roig (rodeno) a buscar la senda que ens porta per les penyes de Benifat, en la serra del Buicarró, veient el poble de Pinet i la serra cremada el estiu passat, a buscar el barranc de la Falaguera, on de baixada passem pel Racó dels Cacahueros i anem a la caseta del tio Honorio, on tornem a pujar per agarrar el desviament que ens porta a la cova dels Emboscats, on entrem per vore-la.

De tornada passem per baix de la penya de Migdia, tornem a passar per l'Avenc de Quatretonda i pujem a vore la fonteta de l'Avenc.

Una ruta molt interessant i bonica, per les vistes i l'entorn.

Inicic - Parking

Dreta

Ruïnes

De tornada, passem a vore la fonteta de l'Avenc.
Cueva

Avenc de Quatretonda

L'AVENC DE QUATRETONDA (-168'5 m) D'interés espeleológic. Es una cova de boca circular de més de 3 m de diàmetre, en I'interior de la qual trobem un pou totalment vertical de 99 m des del que es pot accedir a tota una sèrie de pous secundaris i sales. Es un bon exemple de l'acció dels processos erosius inversos, i hi podem trobar nombroses microestructures de tipus lapiàs. La primera exploració de la qual es té constància va ser l'any 1860, quan un veí de Llutxent d'origen alemany abaixà 75 m. Però no seria fins el 1953 que seria explorada completament, quan va ser "conquerida" per membres del CE Alcoi, els quals alçaren el primer croquis o planol de l'Avenc. Però després de segles i segles no tots acceptaren que "el misteri" de l'Avenc havia quedat desvetllat. Així, els components del centre hagueren de traure en una altra ocasió un pot que s'havia llançat amb un document oficial de l'Ajuntament. La seua conquesta va causar gran expectació i també repercussió als mitjans escrits de l'època.
árbol

Bosc de pi roig (rodeno)

panoramica

Vistes a Pinet

Vistes a la caseta del Tio Honorio

En esta caseta va viure Honorio Oltra i Benavent. Va ser una persona admirada per tots els qui el van conéixer, i amb un talent científic excepcional per a la formació d’aquella època. Durant la seua vida va escriure tres volums manuscrits, on apareixen fórmules tan curioses com el procés de fabricació de la pasta per als caps dels mistos, la goma d’apegar o com augmentar el poder lluminós del petroli. Moltes d’estes receptes, en què també apareixen nocions de cirurgia, anestèsia o control de les infeccions, estan rectificades, la qual cosa demostra que hi havia una comprovació i millora de les seues investigacions. Més de 150 fórmules per a tot tipus de tractaments han pogut ser estudiades, però amb la precaució -ens adverteix el Dr. Mahiques- que la utilització d’alguna de les pocions podria ser hui en dia perillosa per una dosificació elevada. El seu treball calia entendre’l en un context molt distint de l’actual, amb unes fonts i uns coneixements de principis de segle basats únicament en la tradició oral i, sobretot, en l’experimentació. la figura del tio Honorio representa l’estima envers la muntanya i la dignitat d’una vida en íntima relació amb la natura, en un entorn de privacions i pobresa tan freqüent en la societat rural de principi de segle. A sa casa, precisament, van dormir caçadors, caminants, amics i algun maqui, per la qual cosa hagué de passar una temporada a la presó de Xàtiva. (Text tret del blog de J. M. Almerich)

Esquerra

La Caseta dels Guardes

Es diu que era una antiga caserna de la Guardia Civil, en la posguerra.