Fecha de subida 19 de noviembre de 2016

Fecha de realización noviembre 2016

2,6
5,1

cerca de Montesquiu, Catalunya (España)

Preciosa raconada al bell mig del Bisaura. La serra dels Bufadors de Beví té la particularitat de que la part central sembla que s'hagi ensorrat i hagi construit un entorn tancat per parets de pedra i on sembla que hi hagi un microclima més humit que el de l'entorn. En diuen bufadors pels forats que en determinats moments, el contrast térmic fa que l'aire circuli pels forats i esqueredes fent un lleuger soroll.

L'accés a la Serra dels Bufadors es pot fer des de Santa Mria de Besora per la carretera de Llaers, es pot fer des de Ripoll per Lllaers precisament o pel vora Ter, des del Castell de Montesquiu o des de la Farga de Bebié que és l'itinerari que hem escollit nosaltres.

La ruta s'inicia a l'antiga N-152, al bell mig de la Farga de Bebié just a sobre del tunel del tren. Pocs metres enllà hi ha unes escales que ens baixaran a la via, doncs hem de començar creuant el riu Ter i rés millor que fer-ho pel pont de ferro. No hi ha cap perill doncs el pont té un pas per a vianants. La vista sobre la resclosa de Bebié és bonica i ara a la tardor els colors hi donen molta brillantor.

Passat el pont del tren, creuarem pel mig de dues casetes i seguirem el GR que ens portarà fins a l'ermita de Sant Moí, segons diuen pre-romànica, molt antiga i ben restaurada. Està situada al costat de la casa de pagès de Mas de Sant Moí, avui abandonat però que pot servir de refugi doncs en la seva part baixa hi ha una antiga cort habilitada.

Des d'aquí s'ha de seguir la pista que ens portarà per la colla del Beví Xic i el Beví Gros fins a la carretera de Baesora a Llaers si feu la ruta amb la mateixa direcció que la nostra, o sigui en sentit anti-horari. No hi ha cap problema per fer-la al revés en sentit horari, senzillament nosaltres voliem deixar pel final el millor.

Situats a la dita carretera el corriol s'enfila per la cresta, amb possibilitat de gaudir de bones vistes sobre el Castell de Besora i comarca d'Osona, i creua tota la serralada fins arribar a la part esfondrada, que nosaltres hem dividit en tres parts que anomanem tres sales.

La primera és la més arbrada per algun faig, però el que més crida l'atenció és la molsa que cobreix les parets naturlas de pedra. La segon és molt bonica perquè on hi ha més fullaraca i bufadors. Mentre que la tercera en diem la sala del tron per una pedra que sembla propiament una butaca enmig d'una sala més estreta i des de la qual se surt per una escletxa.

Un cop fora, seguim el corriol de baixada pel mig de la fageda fins a trobar la pista per on hem vingut i per on desfarem el camí cap a Moí i el pont del tren.

Avui la fageda del darrera la Serra de Bufadors estava imponent, totalment vermella amb algun arbre groc i boixos verds. Un espectacle visual de primera magnitud.