Tiempo en movimiento  7 horas 16 minutos

Fecha de subida 27 de julio de 2019

Fecha de realización julio 2019

7,2

cerca de Balsareny, Catalunya (España)

Senzill itinerari que segueix en la seva totalitat el recorregut de la Sèquia Medieval de Manresa desde el seu inici a la Resclosa de Manresans, fins al Parc de l'Agulla a l'entrada de Manresa. Es tracta de la sèquia medieval més llarga i millor conservada de Catalunya que data ni més ni menys que de 1383, quan es va acabar la seva construcció, que va durar 44 anys i que fins a avui en dia, i travessant els termes municipals de Balsareny, Sallent, Santpedor, Sant Fruitós de Bages i Manresa, porta l'aigua del Llobregat des de la Resclosa dels Manresans, a Balsareny, fins al Parc de l'Agulla a Manresa, permetent que no sols Manresa, sinó altres poblacions del voltant, disposin d'aigua potable cada dia. Té un recorregut d'uns 26 km i salva un desnivell de 10 m, dada insòlita si es té en compte l'època a la qual va ser realitzada. Començant a peus del Castell de Balsareny, el camí travessa zones d'horts, ni més ni menys que 31 aqüeductes, destacant els de Santa Maria i el de Conangle, que separa els termes municipals de Sallent i Balsareny, 71 pontarrons, 5 mines o trams subterranis, 2 mines de potassa on destaca la de la Botjosa a Sallent, les ruïnes d'un poblat ibèric, antigues fàbriques tèxtils, un llac artificial i diverses esglésies i masos on destaquen els de Sant Iscle i Santa Victòria ja molt a prop de Manresa, on la sèquia acaba el recorregut al Parc de l'Agulla.
*Com que el recorregut és lineal es pot fer fent servir dos cotxes deixant un al punt d'arribada, al Parc de l'Agulla que disposa d'un ampli pàrquing, i altra a la sortida, al nostre cas al pàrquing de l'empresa Cohitech, a l'antiga colònia tèxtil de La Rabeia, això si, millor demanar permís com vam fer nosaltres abans de deixar-lo allà, sobretot els dias laborables. Des d'allà, hi ha 1 km aproximadament fins a la Resclosa de Manresans, on es troba el km 0 de la ruta. Altra opció és deixar el vehicle a Balsareny i anar al punt de sortida. Tant Balsareny com Manresa disposen també de bona combinació de transport públic.
*El recorregut, totalment senyalitzat és molt senzill e intuitiu. De fet, solament cal anar resseguint el canal pel camí al seu costat. Solament degut a algun desviament per obres, com ens vam trobar nosaltres al km 25,3, o ens volem desviar a veure algun punt d'interès proper, anar al poble de Sallent, visitar el poblat ibèric del Cogulló etcètera, haurem de deixar el canal.

Cohitech – Cotton High Tech, S.L.

Situada al paratge de l'antiga Colònia Tèxtil de La Rabeia, aquesta empresa dedicada actualment a la fabricació de productes per l'higiene femenina, compreses, tampons o salvaslips fent servir cotó ecològic, encara produeix l'electricitat fent servir energia hidràulica aprofitant l'aigua del riu Llobregat.
Intersección

Cal Roqueta, deixem la carretera per seguir el GR

Zona d'horts

Punto de observación de aves

Punt d'observació d'aus

Reclosa de Manresans-Km 0

Río

Resclosa de Manresans

Punt d’inici de la Sèquia, on capta les aigües del riu Llobregat. Es conserva la resclosa originària de forma semiel·liptica i feta amb troncs de fusta, però modernament coberta amb formigó. En una caseta adjacent es regula l’entrada d’aigua al canal, que en aquest primer tram és subterrani.

Bosc del aurons

Horts al tram de Balsareny

El Bosc de Ribera

El bosc de ribera es troba molt ben desenvolupat en aquest tram del camí de la sèquia i s'estén tant als marges del riu com a les zones inundables dels costats. Es tracta bàsicament d'una verneda molt interessant amb vernedes i altres boscos de ribera afins , on apareixen també pollancres, àlbers, salzes etcètera. Vora la resclosa hi ha una petita illa totalment coberta pel bosc de ribera. A les ribes del riu s’hi troben retalls de canyissar i bogar.

Aqüeducte de Santa Maria

Polígon Sasdi-Les Malloles

km 4

Vilafruns

Aquest nucli es troba a l´extrem meridional del terme, a la dreta del Llobregat i a l´entrada del congost de Sallent. És una petita colònia sorgida a la primera meitat del segle XX, al peu d´una fàbrica de filats i teixits, propietat de la família Viñas, tot i que ja se n´havia fundat una, posteriorment desapareguda, el 1862. El 1934, una companyia alemanya va iniciar la construcció del pou, a prop de l´ermita romànica de Santa Cecília, ja desapareguda. El pou es va començar a explotar el 1948, i va atraure un important col.lectiu de treballadors, especialment d´Andalusia i així es va formar l´actual Colònia Minera.

Cap a la Riera de Conangle

km 6

Fita amb l'escut de la Ciutat de Manresa

L'ajuntament de Manresa és el propietari legítim d'aquesta canalització gòtica.
panoramica

Vista de Sallent sobre la C-16

La Rampinya (Sallent)

Tram sota vies del tren

En aquest tram, el canal va sota les vies del tren...

Aqüeducte del Vilar

Potasas del Llobregat S.A., km 8

Creuem vies, enllaç amb la sèquia

El canal torna a la superfície...

Després del tram sota les vies a tocar de les mines de potassa, la sèquia torna a la superfície...

km 9

Les escombreres de Sallent i les mines de Potassa...

km 10

Aqüeducte del Mas de les Coves

Al Mas de les Coves la séquia topà amb un obstacle que calia salvar sense desviar-se ni perdre desnivell. La solució va ser cavar un túnel de més de 300 metres per sota el turó on s’assenta l’edifici i revestir-lo amb una arcada de pedra, on es troba l'aqüeducte que porta el mateix nom.
Mina

Mina del mas de les coves

Edificio de interés

El Mas de les Coves

Mas de tradició medieval que conserva l’estructura típica d’una casa pairal, amb una torre de defensa que fortificava el recinte.

km 11

árbol

Roure gros de la Sèquia

El roure Gros (o Gran) quercus pubescens és un arbre centenari que té una soca amb un diàmetre superior als dos metres. Del roure en surten tres branques; una encara roman ben viva i verda, les altres dues les va seccionar un llamp i són mortes.

km 12

Cal Sequiaire-Aqüeducte del Riu d'Or

fuente

Font de la Riereta

Senyal de tram del canal tallat per obres

En aquest punt, tot i que es pot seguir pel canal com vam fer nosaltres i no és fins més endavant que les obres de les vies del tren ens impedeixen seguir-lo durant uns metres, és recomenable fer cas a l'indicació de pas tallat i seguir la pista que surt a la dreta com està indicant, obviem la primera bifurcació que ens sortirà a la dreta i agafarem la segona enllaçant novament en el canal en les inmediacions de Sant Iscle i Santa Victòria. A més a més ens estalviarem ben bé 1,5 km de recorregut, ja que al tram d'obres el canal fa un revolt important...

Tram del canal tallat

En aquest punt és impossible seguir el canal, ja que el tancat de les vies del tren i les obres ho impedeixen

Tornem a enllaçar amb el canal

Un cop creuades les instal.lacions del Centre Especial de Treball Ampans, retornem a trobar el canal...
Arquitectura religiosa

Sant Iscle i Santa Victòria de Bages

Sant Iscle i Santa Victòria de Bages és una església del municipi de Sant Fruitós de Bages. Es troba al nord-oest del terme municipal, en un extrem de la urbanització de Pineda de Bages que travessa la carretera que uneix Manresa i Santpedor, i dins del Mas de Sant Iscle. És una església amb una nau coberta per una volta de canó lleugerament apuntada i un absis semicircular, amb volta de quart d'esfera, orientat cap a l'est amb finestra de doble esqueixada rematada per un arc de mig punt adovellat.El campanar, que ha estat força reformat, és de planta quadrada i s'aixeca al cantó sud-est, adossat a l'absis. Malgrat totes les restauracions, encara conserva unes arcuacions llombardes a la part del mig, i a la base queden restes també de la capçalera quadrangular de l'antiga església preromànica. La última reforma tal i com ens indica una placa commemorativa, data de l'any 1999.
Picnic

Parc de l'Agulla-Punt d'informació Infosèquia

Parc de l'Agulla és un llac artificial on desemboca la Séquia de Manresa al nord de la capital del Bages, a la vora de la carretera de Santpedor. És un espai lúdic molt freqüentat pels manresans, sobretot els caps de setmana. La presa del llac es va començar a construir el 1966 i va entrar en servei l'any 1974, després de ser revestit totalment amb lloses de formigó. Aprofitant l'estany, el 1977 es va construir al seu voltant el parc de l'Agulla, que s'inaugurà per les festes de la Llum. Va ser remodelat el 1986. Permet emmagatzemar uns 200.000 m3 d'aigua en una superfície de 64.000 m2 i una fondària màxima de 4 metres. Assegura el subministrament als dipòsits de la ciutat durant sis o set dies.