5,4

cerca de Santa Creu dels Juglars, Catalunya (España)

RECORDA si et posiciones sobre " Veure més " (de color blau) que esta al final de la descripció del recorregut, enllaçaràs amb el programa Picasa que te les fotos de l'excursió.

Sortida de Santa Creu de Jutglar. Arribada: Avinyó.

Aquest recorregut és el del camí ramader i de transhumància, està senyalitzat amb pintura groga. També té pals indicatius en les cruïlles.

Sortirem per el darrera de l'església de Santa Creu i agafarem la pista. A pocs metres trobem la cruïlla del camí ramader que va a Prats de Lluçanès. Nosaltres seguirem per la pista que marxa al sud i que ens portarà al Coll de l' Arç, en la carretera B-432, tot passant per el Serrat de la Dona Morta, el Passant dels Traginers i les granges de la Sala. Aquesta pista no té senyalització de pintura, però si de BTT.

En arribar a la carretera la seguirem un petit tros en direcció al sud-est i a pocs metres trobem una cruïlla de dues pistes per la cara sud. Anirem per la que puja (a partir d'aquí sempre senyalització de pintura groga fins a Avinyó) i passa pel costat de la Caseta del Coll de l'Arç (turisme rural).

Un cop passat la caseta trobarem el camí és força fressat, no té cap dificultat i està ben senyalitzat, ens portarà al Serrat dels Tres Hereus, a la Ramada Encantada i a la Creu Moixó. Més endavant trobarem una cruïlla de camins ramaders.
Despreciarem el camí dels 400 anys que va a la Torre d' Oristà i seguirem per el que venim (Camí Central) que marxa en direcció al sud-oest i que ens portarà a trobar un pal de la llum. Seguirem per el caire de la muntanya tot passant per la Remolta de les Gatoses i arribarem al centre de comunicacions.
Continuarem en direcció al sud-oest per arribar a trobar la pista forestal en el Collet de la Cirera. Creuarem la pista i anirem com uns 5-10 metres per la pista que marxa al sud per pujar al caire de la muntanya i anirem per tot el serrat de la Cirera i també per el Serrat de Sant Joan tot passant per la Pleta de Salelles.
Seguirem per el Serrat de Sant Joan i arribarem al Pla de Puigsaulens. Baixarem a trobar una pista forestal que seguirem tot creuant el Riu Bassi en direcció al sud-oest. Més amunt passarem per el costat de les granges de la Farigola i arribarem al veïnat del Carrer de Gafarró on agafarem el camí que ens pujarà a Sant Feliu Sasserra.
Un cop visitat baixarem a trobar la carretera, la creuarem i agafarem una pista que ens baixarà a trobar de nou el camí ramader que seguirem. Passarem per el costat de Can Raleta i anirem a trobar la carretera que va a Avinyó. La seguirem en direcció al sud-oest fins trobar un revolt on la carretera gira de sentit sud a sentit sud-oest. Aquí per la cara sud marxa una pista que seguirem i que ens portarà a passar per el costat de la casa del Coll de Bassa.
Uns metres més endavant trobem una cruïlla, continuarem per la pista que puja a trobar unes granges, les voltarem per la cara oest i en arribar al caire deixarem la pista i agafarem el camí que ens puja al Serral de Call Lligó i continua al sud per la carena.
Passarem per el costat de les cases del Borró, els Andreus, el Boscàs i arribarem al pla de la casa de l' Oliva. Aquí deixarem la pista i agafarem un camí (pal indicatiu) que marxa al sud-oest. El camí que seguirem des d'aquest punt fins trobar la Parada del Pla de l'Oliva (l'indicador d'aquest pla no està ben situat: el pla el trobareu més endavant i és inconfundible) és molt bonic conservant les velles parets a banda i banda del camí.
Més endavant trobarem una cruïlla de pistes. Deixarem momentàniament el camí ramader i anirem per la pista que marxa més al sud-oest per anar a veure la Torre dels Soldats. Retornarem enrere i seguirem de nou al camí ramader que ens portarà a trobar una gran bassa d'aigua.
Seguirem baixant per la pista i passarem per el costat d'unes granges per arribar a les envistes d'Avinyó. Baixarem a trobar el Pont Romànic, el creuarem i pujarem a Avinyó.

Aquest camí de transhumància i ramader tenia continuïtat fins als monestirs de Santes Creus i Poblet, baixant des de la muntanya del Puigmal.

Tambe podeu veure: Camí de Transhumància i Ramader, 3ª Etapa (Sta.Maria de les Llosses-Alpens-Sta.Eulàlia de Puig-Oriol-Sta. Creu de Joglars)

Cartografia: Editorial Alpina, mapa Lluçanès i també Institut cartogràfic de Catalunya.

També podeu veure tot el recorregut a:

Camí Ramader i de Transhumància (Pla d' Anyella-Coll de Merolla-Sta. Maria de les Llosses-Sta. Creu de Joglars-Avinyó)

1 comentario

• Foto de Quim Sangrà

Quim Sangrà 01-oct-2018

He realizado esta ruta  verificado  ver detalle

He fet el Camí invers (Avinyó-Santa Eulàlia de Puig-oriol) com a etapa d'un pelegrinatge de Montserrat a Núria. El Camí Ramader és una delícia, pel traçat, pel valor patrimonial i pels paisatges que travessa. El tram més proper a Avinyó, amb tota la carrerada recuperada i restaurada és una joia de la nostra cultura ramadera i popular i és com fer ruta per un jardí. Només donaria un toc d'alerta a la part entre el Bassí i el Collet de l'Arç. Un Camí de llarg recorregut i senyalitzat com aquest no pot "desaparèixer entre el arbres" cal cercar una millor senyalització i un traçat més adient sense desvirtuar la carrerada. Tot el tram de la carena fins a l'Arç és massa dur i poc senyalitzat per a una ruta de llarg recorregut, mentre a mà dreta circulen pistes i camins que podrien fer més raonable aquest tam del camí. Jo -carregat- vaig perdre prop de tres hores en un tram que no arriba als 4 km. És un suggeriment que no pretèn desmeréixer en absolut la totalitat del Camí, sinó fer-lo encara més atractiu i agradable.