9,8

cerca de Vilafranca del Penedès, Catalunya (España)

El Camí Ral des de Barcelona a Vilafranca, passant per Sant Boi, anomenat també: Via Mercadera, és el camí medieval més transitat dels que arribaven a la comarca.

El nom de Via Mercadera li ve de l’època medieval, quan es convertí en el camí preferit dels comerciants que volien penetrar a l’interior de la península per fer els seus intercanvis comercials. Aquests havien arribat per via marítima al port de Barcelona, i el seu destí era les importants fires medievals de l’època. Perquè preferien aquest camí? Per seguretat? Era més curt?. No ho sabem, esperem que algú en ho aclareixi.

Aquest camí s’iniciava a la placa del Pedró, situada prop del Portal de Sant Antoni que és per on en sortia de la Barcelona murallada, ben aviat es bifurcava una branca cap a la dreta, era la via Augusta romana, que anava a Ponent, passant per Molins de Rei. A Martorell, en sortia un ramal lateral que es dirigia a Lleida, passant per Piera, Capellades i Igualada, rumb a l’interior de la península. A Martorell, la Via Augusta prenia direcció Sud, entrant al Penedès pel Pont del Diable de Martorell, continuant a grans trets (doncs el seu recorregut exacta no està clar) per Gelida, Sant Sadurní, la Granada, Vilafranca, el Monjos, l’Arboç, El Vendrell, Arc de Barà, Tarragona fins a Cadis.

La Via Mercadera o Camí Ral, sortia també del Portal de Sant Antoni, passava per la fèrtil plana del Llobregat, travessant el riu Llobregat per Sant Boi, primer per un pas de barca, i desprès per un pont acabat l’any 1303. Aquest pont una riuada se l’endugué i no fou reconstruït fins l’any 1864. Des de Sant Boi el camí puja a l’Estret de Roques, una mena de coll que dona pas a la petita vall de Sant Climent de Llobregat.

De Sant Climent, a tan sols 65 metres sobre el nivell del mar, la pujada és constant per superar els primers contraforts del massís del Garraf, fins arribar als 400 m. del coll de Begues, prop del barri de la Rectoria de Begues, on hi ha l’església de Sant Cristòfol, al peu mateix del camí. Sant Cristòfol és patró dels caminats i viatgers i els protegia dels bandolers que els assaltaven pels camins. Diu la llegenda que aquest sant era fill de Begues.

Aquesta església esta documentada des del de l’any 981, i es va reformar els segles XVI-XVII, d’estil renaixentista. A partir d’aquest lloc el camí i la riera de Begues, seran companys de viatge i no es separaran fins al vell hospital de Cervelló a Olesa de Bones valls, en aquest viatge junts, el camí travessava la riera a gual fins a nou vegades, és per això, que en temps de forts aiguats el viatge es feia perillós

L’hospital de Cervelló és un vell edifici del segle XIII construït per Guillem de Cervelló, per donar acolliment als pelegrins del camí de Sant Jaume que arribaven al port de Barcelona, a mercaders amb les seves cargues cap as mercats medievals del centre de la península, remats de xais, bous, i traginers de tota mena per aprovisionar de queviures la gran ciutat.

Als pelegrins se’ls donava una lliura de pa, vi i si es quedaven a la nit, cuina i llit. Passat l’hospital la riera i camí s’acomiaden, la riera va cap a Llevant en busca del mar bora de Sitges, el camí a Ponent cap als mercats i terres de l’interior.

A l’alçada del pont de Garró, sobre la riera dels Pelagons, és una cruïlla de camins, anys a hi havia uns hostals. El Camí Ral travessava la riera i la carrerada de Sant Pere de Ribes a Cantallops, per pujar al coll de Garró on continuava recta cap a la Granada, Font-rubí, la Llacuna i Lleida. Abans d’arribar a Avinyò Nou (abans Les Cabòries) un trencall baixava a Vilafranca, on s’ajuntava amb la via Augusta per continuar junts a Tarragona i Valencia .

Aquest és a grans trets el recorregut d’un camí històric, podem dir que mil·lenari que hi ha a la comarca, que varen fer personatges importants de la nostra història, tan passada com la més recent, i que ara desprès de la construcció de la carretera de l’Ordal al segle XIX, resta en el més trist oblit.