Fecha de subida 5 de mayo de 2014

Fecha de realización mayo 2014

7,4

cerca de Logroño, La Rioja (España)

La sortida de Logronyo és igual de “grisa” que l'entrada. Transcorre per polígon industrial fins a arribar al camí que ens portarà al parc de la Grajera on el verd substitueix al color de l'asfalt.
Aquest parc incloent el llac em va decebre, possiblement pel molt i molt bé que m'havien parlat d'ell. Arribant a Navarrete, és quan torna a ser més agradable i colorit el paisatge doncs des del parc fins a aquesta zona, el camí recorre per trams asfaltats, vorejant la carretera i per vinyers “semi urbans” sense més al•licient que les ruïnes de l'antic hospital de pelegrins San Juan de Acre la portada del qual i finestrals han estat traslladats al cementiri de Navarrete i conformen l'entrada principal del mateix.

En la recta que ens portarà a Navarrete, ens surt al pas Pablo, un ferrer jubilat de la població que ens explica que el camí, al seu pas per aquest lloc, ha estat desviat per “interessos” i ens ensenya una sèrie de fotografies que ho demostra i ens demana que per favor, truquem a un número de telèfon per formular la nostra queixa i demanar que el camí torni a passar pel centre del poble com ha estat sempre. Per un moment ens oblidem del rol de pelegrí i aflora el nostre costat reivindicatiu/ solidari i així ho fem. Recorrem “el auténtico” traçat comprovant que el camí està marcat amb una sèrie consecutiva de rajoles dissenyades per guiar als pelegrins i que es nota que porten molt temps instal•lades.

Camí a l'Alt de Ventosa, el paisatge combina el color verd del cereal que està creixent amb el marró dels vinyers el que ofereix un colorit espectacular i alhora, ens indica que ja estem abandonant La Rioja para en breu, entrar en Castilla y León.

Arribant a aquesta població i just en travessar la carretera que circumda per ella, veurem que de les innombrables fletxes grogues que apunten cap a diferents albergs i/o negocis particulars, l'única que indica el camí a seguir (que curiosament no passa per cap dels altres llocs indicats), està esborrada……………………….. (deixo aquest espai en blanc perquè cadascun pensi el que vulgui sobre el motiu d'aquest fet). Encara queda un tram fins a l'Alt.

Ja en ell i en qüestió d'uns metres, apareix una impactant vista sobre la vall que envolta a Nájera on hi ha instal•lada una placa amb un plànol del mateix per facilitar la localització de les diferents poblacions. Encara queden uns interminables 8 km en la qual veus aquesta població durant tot el tram però no arribes mai. Per fi, després de creuar un rierol arribem a Nájera que, travessada pel riu Najerilla i envoltada per muntanyes argilenques amb formacions curioses, li donen un encant especial.

La salida de Logroño es igual de “gris” que la entrada. Transcurre por polígono industrial hasta llegar al camino que nos llevará al parque de la Grajera donde el verde sustituye al color del asfalto.
Dicho parque incluyendo el lago me decepcionó, posiblemente por lo mucho y muy bien que me habían hablado de él. Llegando a Navarrete, es cuando vuelve a ser más agradable y colorido el paisaje pues desde el parque hasta esa zona, el camino recorre por tramos asfaltados, bordeando la carretera y por viñedos “semi urbanos” sin más aliciente que las ruinas del antiguo hospital de peregrinos San Juan de Acre cuya portada y ventanales han sido trasladados al cementerio de Navarrete y conforman la entrada principal del mismo.

En la recta que nos llevará a Navarrete, nos sale al paso Pablo, un herrero jubilado de la población que nos explica que el camino, a su paso por este lugar, ha sido desviado por “intereses” y nos enseña una serie de fotografías que lo demuestra y nos pide que por favor, llamemos a un número de teléfono para formular nuestra queja y pedir que el camino vuelva a pasar por el centro del pueblo como ha sido siempre. Por un momento nos olvidamos del rol de peregrino y aflora nuestro lado reivindicativo / solidario y así lo hacemos. Recorremos el “auténtico” trazado comprobando que el camino está marcado con una serie consecutiva de baldosas diseñadas para guiar a los peregrinos y que se nota que llevan mucho tiempo instaladas.

Camino al Alto de Ventosa, el paisaje combina el color verde del cereal que está creciendo con el marrón de los viñedos lo que ofrece un colorido espectacular y a la vez, nos indica que ya estamos abandonando La Rioja para en breve, entrar en Castilla y León.

Llegando a dicha población y justo al atravesar la carretera que circunda por ella, veremos que de las innumerables flechas amarillas que apuntan hacia diferentes albergues y/o negocios particulares, la única que indica el camino a seguir (que curiosamente no pasa por ninguno de los otros lugares indicados), está borrada…………………... (dejo este espacio en blanco para que cada uno piense lo que quiera sobre el motivo de este hecho). Aún queda un tramo hasta el Alto.

Ya en él y en cuestión de unos metros, aparece una impactante vista sobre el valle que rodea a Nájera donde hay instalada una placa con un plano del mismo para facilitar la localización de las diferentes poblaciones. Aún quedan unos interminables 8 km en la que ves dicha población durante todo el tramo pero no llegas nunca. Por fin, después de cruzar un arroyo llegamos a Nájera que, atravesada por el río Najerilla y rodeada por montañas arcillosas con formaciones curiosas, le dan un encanto especial.