Coordenadas 2058

Fecha de realización octubre 2020

3,0
5,9

cerca de El Brull, Catalunya (España)

El Matagalls és una muntanya singular d'aquelles que tothom ha sentit parlar. A més, és el sostre comarcal d'Osona (amb els 1698 metres que té) i una de les ascensions incloses en el repte dels 100 cims. Hi ha diferents ascensions, la més habitual és aquesta que es descriu aquí, des del coll Formic i que si es té temps es pot completar amb la volta fins al santuari de Sant Segimon.

Al coll Formic hi ha un aparcament i també un restaurant amb una mica d'espai per deixar el cotxe. No hi ha molt d'espai i l'afluència sol ser considerable. Des d'aquí, es travessa la carretera i es comença una bona ascensió. De seguida es troba una creu commemorativa a l'execució d'una partida carlina. Amb el terra molt desfet i amb alguna entrada en un bosc, la pujada és continuada i ajuda a desperatar les cames.

S'arriba a una bifurcació, per l'esquerra és on es tornarà. Ara cal pujar uns quants esglaons i continuar la pujada pel costat de la dreta, on de seguida apareix un sender entre les argelagues i que cal seguir. Quan se'n surt, es continua un tram més i s'inicia una bona pujada en un terreny molt pedregós.

Al capdamunt, es continua per un sender que passa per dos collets fins que s'afronta la darrera pujada, molt més suau que l'anterior. Des de dalt del cim la vista, si els núvols i boira ho permeten, és espectacular.

La baixada es fa cap a l'esquerra, seguint una aresta que baixa bastant. Per aquí, aviat el camp es converteix en un corriol fresat i indicat. Cal seguir-lo. Es continua la baixada fins al coll de la Font i després es careneja fins al coll de Sa Prunera. A partir d'aquí, la baixada s'intensifica i de cop apareix la capella de Sant Miquel dels Barretons. Per anar-hi caldrà fer un anar i tornar molt ràpid. Anar fins a la capella val molt la pena, per les vistes i també per la mostra d'arquitectura rural que és.

De nou al camí principal, s'inicia ara un dels trams més complicats, una bona baixada en un terreny molt pedregós i dret. Hi ha alguns esglaons d'obra que ajuden a seguir una bona traçada, però és un pas amb un punt de complicació. Per sort, la pista on desemboca és una bona referència i ajuda a seguir la bona traçar.

Arribats a la pista, el santurari de Sant Segimon es mereix una visita, caldrà fer un anar i tornar per un camí planer i sense dificultat i que ara, a la tardor, té una gran paleta cromàtica. El santuari només és obert uns dies concrets de la setmana, segons el rètol, i és possible que en temps de pandèmia no estigui ni obert. De fet, una tanca i un gos vigilant impedeixen anar més enllà.

Es desfà el tram de pista i caldrà seguir-la ja gairebé fins al final de la ruta. Pistejar sempre és més fàcil i ràpid, però també més avorrit. En aquest cas, la pista va guanyant altura i passa per la font de Sant Miquel dels Sants i per un parell de racons de gran bellesa, però la resta és tal i com s'ha dit. Quan es tomba la carena, finalment es veu el punt de sortida. Caldrà passar per la bifurcació de camins i fer el darrer tram repetit, ara de baixada.

És una ruta que qualifico de moderada, té tres pujantons prou durs a l'anada i també una baixada prou tècnica després de la capella de Sant Miquel. La distància també hi ha influït. Pel que fa a l'orientació, no té pèrdua, camins ben fresats, fites i indicadors per tot arreu, gent per tota la ruta... Però com sempre, un bon track ajuda en qualsevol moment, especialment si hi pot haver boira.