Descarga

27 de marzo de 2021

Fecha de realización

marzo 2021
Sé el primero en aplaudir
Comparte

cerca de Colldejou, Catalunya (España)

Clàssica excursió circular de Colldejou a la Mola, amb la finalitat de pujar pel portell de la Cova, un camí més directe i de pendent pronunciada i baixar-ne pel més bo i fàcil, el portell de les Processons i coll del Guix.

Es surt de la plaça del poble de Colldejou passant per davant mateix de l'ajuntament i anant a buscar a la part alta del poble el camí de la Torre de Fontaubella i les marques del GR-7. Seguim pel GR tot passant vora la Font Freda i més endavant deixem les marques del GR-7 (van per la dreta baixant) i prenem un camí ample a l’esquerra que puja suaument, al cap d’uns 300 metres aquest es creua amb el sender GR-7-3 (variant del GR-7) que puja del coll Roig a la Mola i en baixa pel coll del Guix enllaçant de nou amb el GR-7.
El sender puja fort pel bosc fent alguna petita zig-zaga, el pendent es va accentuant a mesura que es guanya alçada i s’enfila per una mena de canal molt dreta on va bé ajudar-se amb les mans sense que tingui cap dificultat tret del fort pendent. Més amunt es surt de la part boscosa i amb vegetació i ens enfilem fort per un tram obert assolint un dels contraforts de roca que baixen del cim, som a la canal del Batllet. Aquí per l’esquerra se’ns uneix un corriol gairebé imperceptible (fites) que puja bastant directe des del coll de Freginals (vegeu ruta que vaig pujar fa un temps: wikiloc https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/colldejou-coll-de-freginals-portell-de-la-cova-la-mola-portell-de-les-processons-coll-del-guix-coll-118640). Seguim pujant cap a la Mola i una estona més amunt si deixéssim el sender principal i anéssim cap a l'esquerra en direcció a la paret del cingle calcari arribaríem a l’entrada de la cova de la Mola que es pot visitar si es va preparat amb llanternes o frontals.

Seguirem pujant per una tartera adreçant-nos a un impresionant i fotogènic amfiteatre de roca que ens recorda al Pirineu. Aquí es troba el portell de la Cova, un seguit d'esglaons rocosos per on discorre el senderó amb un pas que ens permetrà assolir l’altiplà de la Mola i el seu cim. Caminarem sense pèrdua per un suau pla herbós, seguint una lleu traça de sender fins la característica torre de guaita que corona el cim de la Mola de Colldejou a 922 metres d'alçada. Aquesta torre de guaita és va construïr durant les Guerres Carlines del passat S.XIX.
Després de gaudir amb la gran panoràmica que ens ofereix aquest cim si el dia ens acompanya sortirem pel costat S. de la torre i anem caminant pel pla de la Mola direcció oest, primer sense traça de camí i després al cap d'una estona, seguint una traça ja ben definida i les marques del GR-7-3. Davallarem fins el bassot de la Mola, gran bassa natural que es feia servir per abeurar els ramats, la voregem per l'esquerra. Just després de la bassa però a tocar d'aquesta prenem un corriol que marxa cap a la dreta per tal d'anar a visitar el pouet de la Mola, una cisterna o aljub coberta de pedra en sec que servia de punt d'aigua pel pastor quan es pujava a pasturar per aquesta muntanya. Retornem al bassot i ja anem seguint el camí del portell de les Processons (GR) que davalla enmig d'un terreny calcari rocós, molt trencat i erosionat. Quan som ja molt avall, deixarem a l'esquerra un sender que baixa de la Mola pel portell del Móra i seguirem baixant i entrant al bosc fins arribar al proper coll del Guix, ampla collada situada entre la Miranda de Llaberia i la Mola de Colldejou.

Aquí ja trobem una pista, una cruïlla de camins i les marques del GR-7 que anirem seguint per l'esquerra tot baixant en direcció al poble de Colldejou.

Temps de recorregut en moviment: 2h 45 min.

Colldejou

Camí de la Torre de Fontaubella (GR-7)

Camí_de_la_Torre_de_Fontaubella_(GR-7)

Font Freda

Font_Freda

Deixem GR-7, esquerra pista

Deixem_GR-7%2C_esquerra_pista

Cruïlla sender GR-7-3

Cruïlla_sender_GR-7-3

Trencant corriol a coll de Freginals