Fecha de subida 25 de mayo de 2019

Fecha de realización mayo 2019

3,9
7,8

cerca de Corachar, Valencia (España)

Coratxà es el poble més alt de la Tinença de Benifassà. Punt de pas dels camins de transit entre el Mediterrani i l’Aragó, com l’anomenat La Rogativa que uneix Vallibona amb Pena Roja de Tastavins. Es tracta d’un indret amb paisatges agrestes, amb la Mola de Mitja-vila, coronada per el cim de la Puntassa, prop d’on hi trobem alguns avencs i coves. Fent part del recorregut de la Rogativa trobem arbres monumentals, pins, carrasques, ginebrons, còdecs, entre altres. El Cingle de Sant Jaume, límit entre Valencia i Aragó, es un magnífic mirador natural.

Ruta: Coratxà (1235 m) – Barranc dels Racons (1188 m) – Pista a Mas Petxí (1260 m) – Font del Baciot (1307 m) – Avenc de l’Ase (1307 m) – Cova de Mitja vila (1342 m) - La Puntassa (1344 m) - Cova de la Puntassa (1330 m) – Pi de Petxí (1267 m) – Cingle de Sant Jaume (1220 m) – Les Bassetes (1093 m) – Mesat del Ginero (1087 m) – Mas d’Antolino (983 m) – Barranc d’en Ferri (1000 m) – Carrasca Gran (1045 m) – lo Càdec (1113 m) – Pi de les 12 branques (1138 m) – Pas a Mitja vila (1260 m) – Maset del Cinto (1250 m) – Camí dels Plans (1214 m) - Església de Sant Jaume (1245 m) – Coratxà (1235 m).

Accés: Coratxà s’hi arriba per la carretera CV-109,de 7 Km, que l’uneix amb El Boixar. Per el Boixar hi passa la CV-105 que uneix la Sénia amb la N-232 prop de Morella.
Caminada: Situats al peu del monumental til·ler de Coratxà ens dirigim a buscar una pista que rumb al N baixa a travessar el barranc dels Racons, que travessem per començar a pujar per un bonic i antic camí que voreja la Solana per el vessant Est. En arribar a trobar una pista que es dirigeix al Mas de Petxí, girem a l’esquerra (Oest) per anar a trobar el camí de la Rogativa, al peu de la Mola de Mitja vila. Poc abans d’arribar a l’esquerra veiem un pi gran, malauradament mig trencat. En trobar el camí de la Rogativa, senyalitzat com a PR, el seguim uns pocs metres, passem pel costat d’una bassa, prop de la qual hi ha la Font del Baciot (Font Freda). Deixem el PR i seguim per una pista que s’enfila a la Mola, fent atenció perquè ven aviat, a l’esquerra hi ha l’avenc de l’Ase. Hi donem un cop d’ull i seguim cap el cim, prop del qual, a l’esquerra hi ha la cova de Mitja vila. Finalment assolim el cim de la Puntassa, magnífic mirador. Uns metres al N, just a la cinglera hi ha la cova de la Puntassa. Baixem de la Mola desfent el camí, però aviat deixem la pista per baixar camp a traves, rumb al SE fins a trobar de nou el camí de la Rogativa, just en el punt on hi ha el Pi de Petxí. Ara seguim per el vell camí, encara en forma de pista, que aviat es transforma en camí, tot ben senyalitzat. L’anem seguint fins arribar al capdamunt del Cingle de Sant Jaume, excel·lent mirador de les terres aragoneses, a les que entrem per un camí que baixa dret, vorejant el penya-segat. Seguit aquest camí ramader arribem a l’indret anomenat Les Bassetes, prop d’on hi trobem el Ginebró del Ginero. Deixem el PR definitivament i girem al Oest tot seguint una pista que mena al que resta del Maset del Ginero. Seguim la pista que baixa a la vall fins arribar al Mas d’Antolino, tot seguint fins a passar un primer torrent on trobem unes quantes alzines (carrasques) grans. En arribar a un segon torrent, l’anomenat barranc del Ferri, deixem la pista i ens dirigim a enfilar-nos barranc amunt, per un corriol, inicialment confús, que passa pel peu d’un salt, i remunta per el marge dret del torrent. Poc després de travessar-lo, a ma dreta i un xic separada del camí trobem La Carrasca Gran. Seguim torrent amunt, seguint fites de pedra, fins arribar a un punt on cal superar el desnivell per una escala de fusta (força malmesa). Superat l’obstacle, les fites de pedra ens guien a la dreta i ens endinsem en el llit d’un altre torrent, però en sortim aviat per dirigir-nos a lo Càdec, (petit arbre de la família de les cupressàcies -Juniperus oxycerus- de fulles punxants verdes tot l’any i de llavors que recorden els gàlbuls des ginebre). Ara toca anar al Pi de les 12 branques. Sabem que es troba a poc mes de 200 metres al SE de lo Càdec. Prenem rumb al S i aviat trobem uns pista i a prop una fita de pedra que indica un camí, sense gaire continuïtat (o que no sabem trobar). Ens dirigim per dins el bosc a la recerca del Pi, que finalment trobem. Retornem a la pista i l’anem seguint, inicialment en sentit SO, però anirà girant per acabar anant vers l’Est. Inicialment fa una lleugera baixada, que comença a enfilar-se en el moment del gir, per anar a buscar el pas on superar el grau i situar-se al damunt de la Mola de Mitja-vila. Arribat al coll, un corriol baixa a buscar el Mas del Cinto, des d’on acabem situant-nos a la pista amb senyal de la Rogativa, que uns metres mes avall conflueix amb el camí dels Plans. El retorn a Coratxà el fem anant a buscar l’Església de Sant Jaume que ja veiem sobre un petit turó. Ho fem per corriols (o camins de bestiar) paral·lels a la pista, però que aviat es van distanciant. Assolim el turó, ens arribem al Prigó de Sant Jaume i al mirador. Acabem baixant a Coratxà.

Cartografia: La Tinença de Benifassà. La Vall del Cérvol. Escala 1:30.000. El Tossal cartografies