Tiempo en movimiento  2 horas 58 minutos

Fecha de realización julio 2020

3,0
5,9

cerca de Collbató, Catalunya (España)

Montserrat mai falla. Vagis a on vagis, caminis per a on caminis, sempre en gaudiràs. Avui he disfrutat fent aquesta ruta, que ha passat per corriols i dreceres que no coneixia de Montserrat. Ara quan ja fa unes hores que l’he acabada, ja m’entren ganes de tornar a aquest massís.. Us la recomano a tots els que la mireu ja que la pot fer tothom que estigui una mica acostumat a caminar per aquests tipus de terrenys.

Feia temps que tenía ganes de pujar per la Drecera de Fra Garí ja que es camí que sempre agafen algunes de les persones que van a la caminada del 12 d’octubre de Sant Pere de Riudebitlles a. Montserrat. Les vegades que he fet aquesta camInada sempre he pujat pel camí de les Bateries, pel que tenía un desig ,no satisfet, que havia de poguer complir abans de que l’edat m’ho fes impossible. Dies enrera, xafardejant per Wikiloc vaig trobar una ruta feta per Camina i Rebenta que em va semblar molt atractiva doncs, a més de pujar per Fra Garí, continuava pel dret fins a l’ermita de Sant Joan i baixava cap a la Cova del Salnitre per un Itinerari que tampoc havia fet mai. Per acabar-h d’arrodonir vaig descobrir, no recordo com, que molt a prop del camí de baixada hi havia un cim curiós, el Turó del Tron de l’Espasa, un cim amb una espasa clavada a la pedra.

No sé perquè Wkiloc dona els desnivells que surten al resum de la ruta però tinc clar que n’hi he pujat ni he baixat 1200 metres. L’app de Wikiloc marcava uns 840 metres de desnivell , que em sembla una magnitud molt més propera a la realitat que no pas els 1200 esmentats.

Un cop definit l ‘itinerari només mancava trobar el dia per fer la sortida. Com que les temperatures al juliol son altes i el desnivell es de quasi 600 metres en menys de 3 km. m’ha costat decidir-me fins avui, 5 de juliol, en que m’ he llevat ben d’hora per començar a caminar a quarts de set del matí. Això m’ha permés arribar al’Ermita de Sant Joan al voltant de les 8 del matí, havent- fet la major part del desnivell de pujada sense que m’afectés la calor. Les temperatures altes castiguen menys si es camina de baixada i aixó es el que em quedava per fer un cop arribat a l’ermita de Sant Joan. Tot i així no es una caminada per fer a ple estiu ja que la calor apreta moltíssim en els últims km.

La ruta no es difícil de fer; cal superar un fort desnivell en un curt tram del recorregut ( el que comprèn la Drecera de Fra Garí fins arribar a l’Ermita de Sant Joan) per un terreny irregular però , en canvi, tota la baixada es fa per uns camins i corriols que estan en molt bon estat, en els que es camina molt ràpid. Es una ruta per gaudir del terreny i de les vistes, una gran caminada sense cap mena de dubte.

Sortida de Collbató. Montserrat llueix espectacular

Entrant a la Drecera de Fra Garí

Marques blanques i grogues molt frequents fan que sigui senzill de seguir el camí de la Drecera

Placa al peu d’un arbre

Intersección

Agafo corriol que va cap a la dreta

Senyals marquen cami

Una de les diferents canals amb graons que hi ha a la Drecera de Fra Garí

Continuo pujant sempre acompanyat per les marques que m’orienten

Mirador de Fra Garí

Hasta un petit banc de pedra hi ha en aquest mirador que ofereix grans panoràmiques

Un altre pas estret per la Drecera de Fra Garí

De nou els graons ens ajuden a pujar

Segueixo pujant fort. Aquí enllaço amb el Cami Vell de Collbató a Montserrat

No giro continuo recte i deixo Camí Vell de Collbató a Montserrat

S’aplana el cami al tornar a enllaçar amb el Camí Vell de Collbató a Montserrat

Camí planer i molt fresat. Les vistes de la muntanya de Montserrat son precioses

Giro a la dreta

Giro a l’esquerra per deixar el Camí Vell i pujar cap a l’ermita de Sant Joan

Vistes i cami

Al fons ja es veu l’ermita de Sant Joan

La vista de l’ermita es bonica però aquest no es el camí correcte. Des d’aquí he desfet un troç del camí ( 50 metres) fins tornar al camí de la Font Seca que no havia d’haver abandonat

Segueixo pujant còmodament pel Camí de la Font Seca

Intersección

Giro a l’esquerra per ananr a buscar l’ermita de Sant Joan

Sitio religioso

Sota l’ermita de Sant Joan

Punto de información

Curioses estructures a la paret que suposo eren per recollir aigua

Arribant a la zona a on hi havia les antigues ermites de Sant Joan i de Sant Onofre

Sitio religioso

Zona de Sant Onofre

Sant Onofre

La quarta fotografia ensenya les escales que hauré de pujar per sortir d’aquesta zona

Vista de l’Ermita nova de Sant Joan

Jo vaig a buscar el camí de Sant Jeroni

Escales de Jacob per les que he baixat per anar a buscar el Camí de Sant Jeroni

Escales de Jacob vistes des de baix

Ja he entrat al Camí nou de Sant Jeroni

Vistes des del Camí Nou de Sant Jeroni

Punto de información

Tram asfaltat des de la zona del funicular de Sant Joan

Vistes

Camí en aquesta zona

El camí ja torna a estar asfaltat

Intersección

Deixo asfalt per girar a l’esquerra 180 graus ( veure foto 3)

Corriol en aquesta zona.

Giro a l’esquerra per agafar el GR que em baixarà a la Cova sel Salnitre

Punto de información

Vistes de la zona i aspecte del GR ( 2 a fotografia)

El GR en aquesta zona i panoràmiques

Direcció Coves del Salnitre seguint GR6

Intersección

Corriol a l’esquerra per anar al Turó del Tron de l’Espasa

A la primera fotografia s’hi veu el pal que hi ha clavat al cim de la Fita. Darrera s’hi veu el Turó delTron de l’Espasa
Cima

Conjunt de fotos fetes en els últims 50 metres fins arrivat al Tron de l’Espasa

Per arribar al Turò del Tron de l’Espasa cal superar una letita paret de roca en la que hi ha un cable que ens ajuda a pujar i a baixar desprès. O presenta cap mena de dificultat. (Foto 1) . Panoràmiques des del cim del Tron de l’Espasa ( fotos 3,4,5) Foto del cim del Turó del Tron de l’Espasa. Adjunto una de les explicacions que he trobat sobre la llegenda que explica el fet de que h8 hagi un espasa en aquest turó. L’he tret de “rutesambgos.wordpress.com” : La llegenda per explicar l’origen del nom Catalunya diu que Otger Cataló, l’anomenat Pare de la Pàtria, hauria conquerit Catalunya als sarraïns amb l’ajuda dels Nou Barons de la Fama. Era un senyor feudal que vivia a la muntanya de Montserrat. Un dia va sortir de caça amb el seu gos i es va trobar amb un senglar que fugia. Com que no va tenir temps d’agafar la llança, va provar de matar-lo amb l’espasa, però no va tocar l’animal i, de l’impacte, l’espasa es va clavar en una roca. Otger no va poder extreure l’espasa de la roca al moment, de fet va trigar sis dies en aconseguir-ho, entre Dijous Llarder i Dimecres de Cendra. Durant aquests dies va prohibir la caça al seu territori. Aquest turó recorda la llegenda i el punt on va succeir.