Tiempo  7 horas

Fecha de subida 20 de julio de 2018

Fecha de realización septiembre 2016

5,7

cerca de Valcebollère, Occitanie (France)

Avui hem fet un trajecte menys transitat, mes llarg, pero amb suau i constant pujada per salvar aquests gairebé mil metres de desnivell fins el cim del Puigmal.
Ruta diferent, tranquil·la i més solitària que facilita la possibilitat de veure animals (isard, marmota, xoriguer, voltors .... etc). Convé portar prismàtics.

Senyalitzada de color groc i sense grans dificultats ja que la pujada i baixada és força regular.
Hem gaudit de la Vall d'Err (Les Planes, La Mata ...), la de Llo (Pic de Segre, Finestrelles...), panoràmica de la Vall de Núria, Puigmal i finalment Pic del Pas dels Lladres amb les seves esplèndides vistes a 360º.

Important portar suficient aigua (la font del Segre sol rajar).

Altres sortides per la zona:
Vall del Galba a la Serra de Morters, per la Peira Escrita, Estany del Diable, Puig Terrers i Pic Mortiers
Estany Laurenti, Roc Blanc, Pic Baxouillade, des de la Vall de Galba
La Vall de Galba . Formiguères - Peira Escrita - Puig de Terrers - Pic de Mortiers - Camporells - Serra de Mauri
Puigpedrós per l'Estany de Malniu - Portella de Meranges - Engorgs-GR-11 - Ref. Malniu
Estany Blau pel Pic Peric i Pic de la Cometa, des de les Angles
Les Bulloses - Orlu Ref. Beys - Les Bulloses, travessa 2 dies

Recorregut:

Deixem el cotxe al petit aparcament, al costat de l'edifici de maquinària de l'Estació d'esquí i així només creuar l'asfalt ja agafem el camí del refugi de les Planes que trobem al poc de creuar el riu d'Er.
Seguim les marques grogues pujant pel prat del refugi i al poc ja veiem el cartell a la Mata en direcció NE.

Camí marcat entre matollar de balec que puja suaument fins la Mata i abans de de creuar el seu rec trobem el Refugi.

Sortin del refugi i a l'alçada del Rec de La Mata, per bosc de pi roig, la senda es perd per moments però un cop creuat el petit barranc millora en el seu ascens al Collet del Vaquers amb esplèndides vistes de la Cerdanya, mentre envoltem la Tossa d'Er (2352 m).

Deixem el bosc en un prat amb vistes al Coll de Segalera i trobem el Camí de Núria que ve d'Er (també marcat en groc). Pugem el Coll entrant a la vall de Llo, tot vorejant la Tossa d'Er, sota una bonica pineda.

Fi del bosc i davant herba daurada en un any de sequera, amb la silueta dels Puigmals i el Finetrelles al fons.

Tram solitari amb immenses tarteres on primer veiem al Forat de la Verge de Núria i al poc la Font del Segre on bevem mentres veiem diversos isards molt a prop.

Suau ascens tot passant una cova-abric (útil si plou) i al poc trobem la cruïlla del Camí de Llo (Font Blanca).
Forta pujada fins a arribar al Coll de Finestrelles on parem a esmorzar amb vistes a la Vall de Núria.

Reprenem el camí, ara amb més pendent, pugem el Puigmal de Segre i el Pic Petit de Segre deixant la bonica estampa del Puigmal de Llo a l'oest.
Darrer tram de pujada amb molta més gent (puja-baixa, corre-camina ... i algun BTT) i arribem al cim del Puigmal (2910 m.). Impressionant panoràmica.

Baixada en direció a l'estació d'esquí, paisatge de pastura daurat fins arribar a la Tossa del Pas dels Lladres on tornem a gaudir de la tranquil·litat i solitud de la muntanya.

Vistes impressionants del camí recorregut amb els Puigmals, la vall d'Er, el camí de Queralbs, Cadi, Pedra ....

Tram final per els pistes abandonades tot contemplen la Cerdanya amb la siluetes del Pirineu (Carlit, Perics ...), pistes de les Planes i finalment sortim a l'edifici de maquinària.