Tiempo en movimiento  4 horas 3 minutos

Fecha de realización mayo 2020

3,3
6,7

cerca de Llano de Gorra, Valencia (España)

Favara – Senda Fosca – Barranc de l’Infern – Pic de la Mola (Ratlla) – Caseta del Guarda (l’Ouet) – Pla de les Simetes – Cova de la Galera – Barranc de la Sima – Senda de les Llometes – Favara.

Interessant i completa ruta senderista circular per la part central de la Serra de Favara. Eixim de les escoles al carrer Isabel II on hi ha un cartell informatiu de l'itinerari, a uns 100 metres travessem el túnel de l'autopista A-7 i trobem un nou post indicador amb diferents opcions per a caminar per la muntanya. Elegim anar a l'esquerre per la que s’anomena senda fosca.
Després de caminar poc més de 100 metres per vora el tal·lus de l'autopista, quan el camí asfaltat gira a la dreta trobem un nou pal indicador. Prenen la senda que remunta per l'esquerre i en 500 metres ens porta a la part de dalt de les piscines municipals, on trobem un nou pal senyalitzador que puja cap a l'esquerre per una senda per mig de la pinada fins aplegar a la lloma de la muntanya amb bones vistes del poble.
Ara la senda cresteja durant un bon tros i comença a baixar cap al barranc de la Font on trobem la Cova dels Mismos, continuem per esta vessant de la muntanya fins arribar a un coll on tornem a la part del Barranc del Poble. Ací trobem un gran molló d'obra que delimita la propietat, vorejant els horts de tarongers, tornem a la senda que ens porta a les ruïnes d'un antic forn de calç. On hi ha una senda que baixa al llit Barranc de l'Infern per on es va cap amunt més còmodament, a mesura que guanyem altura tenim millors vistes del poble i Cullera al fons.
Després de remuntar el barranc amb uns 300 metres de desnivell, ja en la cota 400, la senda s'aplana i deixem la senda principal que va al Pla de les Simetes, girant a l’esquerre per una senda nova que per damunt del barranc ens durà al Pic de la Mola o Ratlla que amb 625 metres és el punt més alt de la Serra i de la Ribera Baixa.
Després de recuperar l’alé i recrear-nos amb les magnífiques vistes. Iniciem el descens del cim cap al nord-oest per un sender marcat com PR que ens portarà al segon pla on trobem un pal indicador. Ara anirem a l’esquerra direcció a la Casa Forestal i bar de la Casella. A uns 200 metres trobem una bifurcació del sender, nosaltres anem a la dreta cap amunt on ja veiem l’edifici blanc en forma d’iglú dalt del penya-segat.
Remuntem per davall dels penyals fins arribar a la caseta del guarda o Ouet 528 m, després de meravellar-se de nou amb les impressionants vistes, comencem a baixar direcció al Pla de les Simetes.
Allí després de passar davant dels murs d’una antiga casa en ruïnes arribem a l'encreuament que seguin a l’esquerre cap amunt de la lloma i continuem per la senda que ens porta a la Cova de la Galera, visita obligada, ja que es tracta d'un verdader prodigi de la natura. Després d’uns minuts visitant-la. Seguim camí abaixant per senda pel mig d’un bosquet de margallons, fins al fons on comença el Barranc de Borja.
Ací prenem la senda de la dreta que remunta un poc i canvia de vessant ara ja estem al Barranc de la Sima pel qual descendirem per una senda amb fort pendent, en menys d’un kilòmetre abaixem 300 metres fins arribar a un pal indicador que a l’esquerre indica a Favara per la senda de les Llometes que seguint durant uns 2,4 km entrem a Favara per on hem començat la ruta.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una poca precaució al seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t’agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

Interesante y completa ruta senderista circular por la parte central de la Sierra de Favara. Salimos de las escuelas en la calle Isabel II donde hay un cartel informativo del itinerario, a unos 100 metros atravesamos el túnel de la autopista A-7 y encontramos un nuevo cartel indicador con diferentes opciones para caminar por la montaña. Elegimos ir a la izquierda por la ruta que se denomina senda fosca.
Después de andar poco más de 100 metros por borde el talud de la autopista cuando el camino asfaltado gira a la derecha encontramos un nuevo palo indicador. Tomamos la senda que remonta por el lado izquierdo y en 500 metros nos lleva a la parte de arriba de las piscinas municipales, donde encontramos un nuevo palo señalizador que sube hacia la izquierda por senda en medio de la pinada hasta llegar a la loma de la montaña donde encontramos buenas vistas del pueblo.
Ahora la senda crestea durante un buen trozo y empieza a bajar hacia el barranco de la Fuente donde encontramos la Cueva de los Mismos, continuamos por esta vertiente de la montaña hasta llegar a un collado donde volvemos a la parte del Barranco del Pueblo. Aquí encontramos un gran mojón de obra que delimita la propiedad, bordeando los huertos de naranjos, volvemos a la senda que nos lleva a las ruinas de un antiguo horno de cal. Donde hay una senda que baja al Barranco del Infierno por donde subiremos más cómodamente, a medida que ganamos altura tenemos mejores vistas del pueblo y Cullera al fondo.
Después de remontar el barranco con unos 300 metros de desnivel, ya en la cota 400, la senda se allana y dejamos la senda principal que va al Llano de las Simetas, girando al izquierdo por una senda nueva que por encima del barranco nos llevará al Pico de la Mola o Raya que con 625 metros es el punto más alto de la Sierra y de la Ribera Baixa.
Después de recuperar el aliento y recrearnos con las magníficas vistas. Iniciamos el descenso de la cumbre hacia el noroeste por un sendero marcado cómo PR que nos llevará en el segundo plan donde encontramos un palo indicador. Ahora iremos a la izquierda dirección en la Casa Forestal y bar de la Casilla. A unos 200 metros encontramos una bifurcación del sendero, nosotros vamos a la derecha hacia arriba donde ya vemos el edificio blanco en forma de iglú arriba del acantilado.
Remontamos por debajo de los peñascos hasta llegar a la caseta del guarda o Ouet 528 m, después de maravillarse de nuevo con las impresionantes vistas, empezamos a bajar dirección en el Llano de las Simetas.
Allí después de pasar ante los muros de una antigua casa en ruinas llegamos al cruce que sieguen a la izquierda hacia arriba de la loma y continuamos por la senda que nos lleva a la Cueva de la Galera, visita obligada, puesto que se trata de un verdadero prodigio de la naturaleza. Después de unos minutos visitándola. Seguimos camino bajando por senda por el medio de un bosquecillo de palmitos, hasta el fondo donde empieza el Barranco de Borja.
Aquí tomamos la senda de la derecha que remonta un poco y cambia de vertiente ahora ya estamos al Barranco de la Sima por el cual descenderemos por una senda con fuerte pendiente, en menos de un kilómetro bajamos 300 metros hasta llegar a un palo indicador que al izquierdo indica en Favara por la senda de las Llometas que siguiendo durando unos 2,4 km entramos en Favara por dónde hemos empezado la ruta.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con una poca precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración de su utilidad en wikiloc.
Punto de información

Panoràmica des del Barranc de l'infern

Flors campanetes

Cima

Pic de la Mola (Ratlla) 625 m.

Panorámica

Panoràmica des del pic de la Mola

Panoràmica de la Serra

Caseta del Guarda (l'Ouet) i Pla de les Simetes

Árbol

Pèsols bords

Intersección

Pal indicador i pic de la Mola

Cima

Caseta del Guarda (l'Ouet) 528 m.

Caseta del Guarda

Panorámica

Panoràmica des de la caseta del Guarda