Fecha de subida 22 de abril de 2017

Fecha de realización abril 2017

3,8
7,6

cerca de Finestrat, Valencia (España)

Pico de Campana (Puig Campana valensiansk) – "Klokketoppen" eller "Bjelletoppen" - har fått sitt navn etter den karakteristiske formen på en kirkeklokke. Turen går rundt fjellet med klokka og for de spreke en avstikker til toppen (tur/retur ca 2 timer). Turen til toppen er svært krevende, og til dels med løse stener, og her er svært viktig å følge merkingen av ruten både opp og ned, og fortrinnsvis gå med kjent ledsager. Turen rundt fjellet er grei og er en fin tur, men lang, og har høyeste punkt Font de Solsida på ca 930 moh. Fra parkeringen går man videre oppover langs bilveien noen hundre meter oppover over en liten bro og til en ny parkeringsplass på høyre side hvor ruten går ut i terrenget merket med turskilt PR-CV 289.

Til parkeringen: Den greieste ruten er avkjøring 66 fra AP-7 (ved Villajoyosa), gjennom bomstasjon og ta til høyre i første avkjøring, CV-770 mot Orxeta. Et stykke etter Orxeta tas av til høyre mot Finestrat på CV-758. Etter hvert kommer man da rett inn i gaten til Finestrat hvor det er skiltet Font de Moli til venstre, se bilder. Denne veien følges til man kommer til parkeringsplassen, Font de Moli.
Koord parkering: N 38º 34.703’ W 0º 12.496’.

God tur!

Her er link til info om Fjellgruppens ruter på Wikiloc:

cima

Topp Puig Campana

Collado de montaña

Font de Solsida

Høyeste punkt på selve rundturen.
Intersección

Camino Puig Campana

Herfra går stien mot toppen.