Tiempo  4 horas

Fecha de realización marzo 2017

2,3
4,7

cerca de Bonanza Reiguero, Valencia (España)

Orihuelatoppen (Peña de Orihuela), 633 moh, er den høyeste toppen i Orihuelafjellet. Dette er den vanligste ruten opp, alternativ rute:FGW1, se også linken nedenfor som viser et tøffere alternativ!

Til parkeringen: Fra AP-7 tas avkjørsel 740, deretter til CV91/ Hospital/ Orihuela gjennom begge rundkjøringer etter avkjørsel. Følg skiltene mot Orihuela. Ved rundkjøringen under den nye jernbanebroen, følg skiltene til N340. Etter nok en rundkjøring ta av mot Orihuela Centro (N-340) og følg N-340 rett frem (mot Murcia) gjennom en tunnel og etterfølgende rundkjøring, kjør deretter sakte: Da skal det straks svinges av til høyre ved km 685 (se bilder), og kjører helt opp til parkeringen.
Koord parkering: N 38º 5,890’ W 0º 58,018’. På Google Maps: 38.098194 -0.966874.

Turen regnes som middels krevende dels på grunn av bratt stigningen til å begynne med, dels på grunn av noen klatretrinn ved ”hullet”,(Paso del Gato – kattedøren/ katteporten) et menneskeskapt hull i fjellet med dels uthogde trinn. Med pauser etter behov går dette greit. Etter dette er det en veldig fin tur. Turen er en rundtur, med en avstikker opp til toppen. Uten avstikkeren til toppen blir turen ca 1,7 km kortere. Utgangspunktet for avstikkeren er en liten trelund/ platå, og er et yndet hvile og spisested. Spanjolene har gitt dette stedet navnet "El Bancalico de Diego", og det var et tilholdssted for gjetere i gamle dager.

Fra www.wikiloc.com kan det lastes ned en app til din mobiltelefon og fra denne kan ruten lastes ned, og man kan følge ruten etter hvert som man går. Man kan også laste ned ruten til en dedikert GPS enhet.

Med eller uten avstikker til toppen, ha en god tur!

Link til alternativ men mere krevende rute til samme topp, fra samme parkering:

cima

Peña de Orihuela (634 m)

Orihuelatoppen
parquing

Parkering for ruten til Orihuelatoppen

Avkjøring ved km 685.
Intersección

Oppstigning mot 'hullet' starter!

Stien starter opp til venstre for orienteringsplakaten.

Stidele mot Diamanten

Her tas til venstre!

Stidele opp mot toppen.

Bancalico de Diego. Herfra går returstien ned til forsiden av Orihuelafjellet til parkeringen. Det er et gammelt tilholdssted for gjetere, og er godt egnet som pause og matplass.
Cueva

Katteporten

Paso del Gato. Man kan også finne betegnelse som "Paso del Gafo" som kan oversettes til "Idiotporten".

Stidele mot Eselstien

Eselstien opp til høyre går opp til stien mot Korset - Cruz de La Muela. Oversatt tekst til ruten opp gjennom hullet: "Krevende og teknisk uten sikring". Vi fortsetter til venstre mot hullet.

Lokal kolle/ eide: stidele mellom flere stier

Her går stier til Korset via Diamanten, mot toppen av Las Navetas, ned mot Kapellet og mot Orihuelatoppen. Stedet er nå skiltet "La Naveta".