Tiempo  4 horas un minuto

Fecha de realización febrero 2018

2,3
4,6

cerca de Reiguero de Poniente, Valencia (España)

Pico del Águila - Ørnenebbet - på grunn av fjelltoppens form. Pico betyr også topp, så dette ble lenge tolket som Ørnetoppen, og den virkelige betydningen ble klar etter konsultering med lokal bar-eier i området.
Toppen ligger på ca 609 moh. Det er flere ruter både tur og retur, her er en rute som går opp fra en landsby helt vest i Orihuela, fra landsbyen Raiguero del Poniente. Ruten går tur/ retur i samme trasé. Litt asfalt/ kjerrevei til å begynne med, deretter en oppstigning med en del sikk-sakksvinger, samt et lenger strekke langs fjellsiden. Tilsammen 38 svinger før man når stikrysset til den klassiske ruten:FGW12. Fin og lett sti frem til dette stikrysset.

Det er en naturlig lun rasteplass før siste del til toppen, et naturlig 'eide' (Collado de Las Balsicas). Herfra er det ca 350 m opp til toppen.

Til parkeringen: Fra AP-7 tas avkjørsel 740, deretter til CV91/ Hospital/ Orihuela gjennom begge rundkjøringer etter avkjørsel. Følg skiltene mot Orihuela. Ved rundkjøringen under den nye jernbanebroen, følg skiltene til N-340. Etter nok en rundkjøring ta av mot Orihuela Centro (N-340) og følg N-340 rett frem (mot Murcia) gjennom tunnel. Fortsett langs denne veien til passering under noen store vannledninger (ved km 683) og etter km 679 svinges av etter ca 50 meter til høyre. Følg veien oppover til BAR LA CABRA på venstre side, sving til venstre bak denne hvor det er en stor parkeringsplass. Her starter turen på veien langs parkeringen, se bilder.

Koord parkering: N 38º 4.517’ W 1º 1.246’.
På Google Maps: 38.075387, -1.020405

God tur!

Her er en link til info om Fjellgruppens ruter på Wikiloc:

parquing

Parkering ved Bar La Cabra

Avkjøring fra N-340 ca 50 m etter km 679, opp til Bar La Cabra. Det parkeres på baksiden. Utgangspunktet er landsbyen Raiguero del Poniente (Vest-Raiguero). Raiguero er et benyttet navn for kløftene fra fjellet som danner naturlige vannveier ned fra fjellsiden og er et hyppig benyttet navn for steder og landsbyer. Litt spesielt: Når vi går oppover calle Juan Carlos I så vandrer vi noen hundre meter inne i Región de Murcia. 😜
Intersección

Stidele ned mot La Aparecida

Fortsett oppover til venstre

Stidele med klassisk rute

Vi fortsetter skarpt til venstre mot Ørnenebbet.
cima

Toppen!

609 moh

Eide - Collado de Las Balsicas

Lunt sted å spise under toppen!