Fecha de subida 7 de abril de 2018

Fecha de realización abril 2018

2,9
5,9

cerca de Ibi, Valencia (España)

Dette er en tur som går fra landsbyen IBI i naturparken Fuente Roja (Font Roja) - "Rød Fontene" i Sierra de Menejador. Ruten starter langs veien til venstre og tar raskt av til høyre på en merket sti. Den starter veldig bratt og har jevn stigning det meste av ruten opp til toppen av Menejador. På toppen ligger et serveringssted (La Font Roja) og fra toppen er det flott utsikt over store områder. Naturparken har en gjennomgående ravine Barranco de las Zorras, "Reve-ravinen". Ifølge en lokal kelner ble det importerte mange store amerikanske rever til naturparken.
Området er også kjent for en rekke snøbrønner, som var datidens kjøleskap. Disse går under flere navn: Pozos de nieve, Neveros, Neveras. Disse er bygd opp med støttemurer og tak og dører for innlegging og uthenting av is

Til Parkering:
Dersom man starter fra AP-7 kan man ta avkjøring 691 mot Alcoi. Fra A-70 kan man ta avkjøring 13 mot Alcoi. Man kommer i begge tilfeller inn på A-7. Fra A-7 er det greiest å ta avkjøring 459 til Ibi (på CV-806). Se bilder! Man følger CV-806 gjennom byen til man ser skiltet til Banyeres mot høyre. Man svinger av her og kjører opp til parkeringen, se bilder.
Koord parkering: N 38º 37.933' W 0º 34.273'
På Google Maps: 38.632, -0.571066

Ha en God Tur!

Her er mere info om naturparken:

refugio

Gammel gård

cima

Toppen på El Menejador

1356 moh Dette er et populært utfartssted og restauranten La Font Roja på stedet gir mulighet for en kaffekopp når den er åpen. På stedet finnes en fin orienteringstavle, og du finner også en gammel nedbørsmåler, antakelig en månedsmåler.
parquing

Parkering IBI

Avenida Joaquín Vilanova 30. Fra A-7 tas av på avkjøring 459 mot IBI inn på CV-806. Følg denne inntil skilt på høyre side til Banyeres hvor man tar av til høyre og følger denne til parkering som vist på bildene.
Cueva

Snøbrønn 1

Snøbrønn 2

Snøbrønn 3 El Canyo (Pou de nei - Pozo de nieve)

HISTORISKE MINNER Underveis på fjellturen ved Ibi kommer vi forbi flere spennende gamle kulturminner. Mest spesielt er rester etter gamle isbrønner - brønn nr 3 er faktisk restaurert slik at vi kan se hvordan den så ut. Disse isbrønnene stammer fra 1600- og tidlig 1700-tallet. Se bildet hvordan det ble lagret is og snø om vinteren - for bruk resten av året. Brønnene har store dimensjoner.