Tiempo  una hora 42 minutos

Fecha de realización octubre 2020

1,4
2,8

cerca de Aan de Maas, Limburg (Nederland)

Wandeling om en door Geulle aan de Maas, met de Maas, struinnatuur met Konik paarden in nieuwe natuur gecreëerd door grindafgravingen, de van ver zichtbare kerk van Geulle, het kasteel Geulle, dijkjes en het Julianakanaal. Er is horeca vlak bij de Mariakapel. De struinnatuur kan op onregelmatige en soms natte ondergrond zijn; verder een makkelijke wandeling.
Je kunt op het Kerkplein parkeren. Van hier neem je de Molenweg, en kort daarna het Maasvoetpad. Dit is een smal pad en is hier en daar wel erg tussen akkers en heggen ingeklemd. Na een scherpe hoek bij een akker kom je op het halfverharde Achtervoetpad wat beter begaanbaar is. Je loopt het pad uit, en daarna naar de Maasdijk. Je volgt het pad over de dijk tot het stopt, en kiest dan een pad in struinnatuur direct langs de Maas richting de veerstoep van het voet-fietsveer naar Uikhoven. Je loopt verder over de dijk met onder meer een grenspaal en een duiker van de Oude Broekgraaf. Je loopt de dijk af tot je bij een toegang tot een groot struinnatuur gebied komt. Er liepen hier ook veel Konik paarden en een enkel Galloway rund. Je loopt dit gebied een eindje in. Heb ook een kijkje genomen bij een natte oever met onder meer een opvliegende snip. Je maakt een rondje naar eigen inzicht; er is wel een pad dat door het gebied richting Elsloo voert. Je loopt terug naar de ingang van het natuurgebied bij de Kuiperstraat. Hier volg je een dijkje naar de Julianakanaal dijk. Je loopt deze dijk op en volgt deze helemaal naar de Brug Geulle met onderweg onder meer zicht op de Martinuskerk van Geulle, passerende boten en Geulle en het Bunderbos aan de andere kant van het kanaal. Bij de brug loop je omhoog naar het begin van de brug en dan daal je weer af naar een Mariakapel. Van hier volg je de weg terug naar Geulle, langs het mooie Kasteel Geulle. In Geulle neem je eventueel een kijkje bij de kerk, en maakt dan nog een ommetje via de Kommelderweg en een pad langs de Oude Broekgraaf. Even verder ben je weer terug op het Kerkplein, bij de start.
Puente

Brug Geulle

Brug over het Julianakanaal

Dijkvoetpad

Voetpad over de dijk tegenover Uikhoven.
Castillo

Kasteel Geulle

Wit kasteel met een gracht

Laaggelegen nat stuk

Dit stuk was vrij nat vlak bij de rivier. Onder meer een snip gezien.

Maasvoetpad

Voetpad dat hier en daar wat smal is langs akkers, heggen en prikkeldraad. Later gaat het over in een beter begaanbaar halfverhard pad
Sitio religioso

Mariakapel

Pad langs Julianakanaal

Pad over de dijk langs het Julianakanaal, langs populieren, zicht op Geulle aan de Maas, en Geulle met het Bunderbos op de achtergrond.
Río

Pad langs Oude Broekgraaf

Smal pad langs de beek Oude Broekgraaf

Pad naar voetveer

Pad naar voetveer naar Uikhoven

Pad over dijkje

Pad over dijkje naar het Julianakanaal

Pad over Maasdijk

Pad over de Maasdijk, met onder meer een grenspaal
Sitio religioso

Sint Martinuskerk

Sint Martinuskerk in Geulle aan de Maas, van ver zichtbaar

Struinen nieuwe Maasnatuur met Konik paarden

In het nieuwe natuurgebied als gevolg van de grindafgravingen kun je vrij struinen, te midden van Konik paarden en ook Galloway runderen

Struinpad langs de Maas

Terug struinen naar Kuiperstraat

Vanaf hier ben ik teruggelopen naar de ingang van het natuurgebied bij de Kuiperstraat

Zicht op kerk Geulle

Vanaf het pad over de dijk langs het Julianakanaal, heb je hier zicht op Geulle aan de Maas, en Geulle met het Bunderbos op de achtergrond.