3,8
7,6

cerca de Girona, Catalunya (España)

Recorregut per la vall del riu Onyar abans que aquest entri a la ciutat de Girona, pel sector de Quart. Es transita per una diversitat de paisatges en la zona de transició entre els boscos de ribera, la plana agrícola semiurbanitzada, i la perifèria forestal de les Gavarres. No té cap dificultat tècnica, però la llargada (uns 15 km) la fa moderadament exigent.

Sortida de Girona pel C/ Emili Grahit (aparcament davant Guàrdia Civil), seguint la Via Verda de Girona a Sant Feliu de Guíxols. Passem davant el Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona, i després de la font de la Creueta ens desviem a l’esquerra pels camps de la vora de l’Onyar. Poc abans del pont de la N-II, en un desviament a l’esquerra, es pot travessar el riu per sobre les pedres, si no hi baixa gaire aigua. En cas que això no sigui possible, recomanem fer la ruta en sentit invers, i en arribar a aquest punt es pot seguir per la carretera uns 600 m en direcció a Girona, fins trobar el trencall de la Creueta.

Creuat el riu, travessem la carretera i anem pujant per una pista que voreja camps fins que se’ns n’uneix una per la dreta. A l’esquerra ja es veu el Castell de Palol d’Onyar i l’església de Sant Sadurní, on es pot fer una primera parada (uns 45’ des de l’inici). Vist aquest petit però interessant nucli, reculem en baixada i agafem la pista que havíem trobat anteriorment, inici del camí de Palol a Quart. Val a dir que, malgrat algun plafó ocasional, no està gaire senyalitzat, així que cal anar intuint una mica el recorregut entre les nombroses pistes i camins que trobem. De totes maneres és senzill de seguir. Després d’un curt tram asfaltat, passem pels camps que hi ha sobre el veïnat de Palol, amb molt bones vistes de paisatge. Sempre amb el bosc a l’esquerra, anem transitant per una bonica zona de camps i cases aïllades, fins que desemboquem en una cruïlla asfaltada amb un plafó amb informació sobre la natura d’aquest ecotò (zona de transició entre ecosistemes). Seguint recte en pujada per l’asfalt, i girant a la dreta de seguida per un camí que continua pujant, arribem a l’església de Santa Margarida de Quart (1h30’). Bonic i ben conservat edifici que combina un campanar romànic del segle XIII amb diverses modificacions posteriors dels segles XVII-XVIII, entre les que destaca la façana. També és interessant la masia que hi ha al costat, a la plaça.

Després d’un petit descans baixem pel carrer de la Pujada de l’Església, travessem la carretera C-250 i seguim recte passant per davant l’ajuntament i creuant el Celrè. A l’esquerra pel carrer del Tren i de seguida a la dreta abans del local social, pugem cap al pavelló. Per la part del darrere de la piscina comença una pista que ens durà fins a les ruïnes del Mas Ferriol, una gran casa que si jutgem per les dimensions, devia ser important en la seva època. Passat el mas, a l’esquerra es pot baixar fins la font d’en Ferriol, a tocar de la carretera C-65. Malgrat que el lloc tindria cert encant, la font no raja i l’espai es troba en un estat de deixadesa lamentable.

Passada la font, un pas inferior també molt brut permet passar a l’altre costat de la carretera. Trobem uns quants corriols-trialera, que podem anar seguint tot pujant i decantant-nos cap a la dreta, fins desembocar en una pista que voreja un camp. L’agafem a la dreta fins que gira també a la dreta, i baixa fins a la carretera. En aquest punt de vegades hi ha prostitutes, que ens podríem trobar en plena feina amb els clients. Això i la moltíssima brutícia que hi ha escampada pel camí desaconsellen fer aquest darrer tram. Per tant, des de la font d’en Ferriol val més recular uns metres i seguir per la pista que ens durà a la Torre Roseta. D’allà, sense haver de creuar la carretera, podem seguir la pista que vorejant els camps ens acostarà cap a l’Onyar.

Ja al costat del riu, l’anirem seguint aigües avall pel límit entre els camps i la vegetació de ribera. Si es para atenció i no es fa gaire soroll, en aquest tram és fàcil veure ocells que habiten el medi fluvial, com ara martinets, bernats pescaires, agrons, algun blauet amb molta sort... Quan s’acaba aquest tram, la pista puja a trobar la Via Verda a l’alçada de Can Moliner. La seguim en direcció a Girona, travessant pel pont metàl·lic sobre l’Onyar. En arribar al pont de la N-II seguim recte i anem a trobar el pont vell de la Creueta. Seguint un sender que va paral·lel al riu, passem sota el pont nou, fem tota la corba del meandre del riu i arribem de nou a la Via Verda, a l’alçada del Parc Científic i Tecnològic de la UdG. Podem tornar pel mateix carril bici, o per un petit corriol que va a tocar de l’aigua, fins que en arribar al tram encimentat de la llera pugem de nou cap al carrer d’on hem partit, fa unes 4 hores.