Fecha de subida 1 de julio de 2016

Fecha de realización junio 2016

3,7
7,4

cerca de Mura, Catalunya (España)

RESUM: Gorg del Padre, 7 Fonts de Mura (Xesquet, Rescler, Escolà, Era, Formatget, Foradot, Cargol), Els Caus, Coves de Mura, Turó dels Ducs (851m). Mura, Bages. Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac.

El Gorg del Pare, Gorg del Padre o Gorja del Pare està recollit al llibre "Curiositats Naturals a prop de Barcelona, 70 excursions", de Josep Mauri Portolès. Itinerari 33. Aquest itinerari el trobarem a la ruta senyalitzada de la riera de les Nespres i millor visitar-lo després de pluges.

Avui ha estat tarda fotogràfica... un bonic poble, riu, fonts, flors, plantes, animalons.... calor i xafogor... amb la calma...

INICI RUTA: Centre d'Informació de Mura.

RECORREGUT: (en sentit anti-horari): Agafo una provisió d'aigua a la Font que hi ha a prop del Centre d'Informació de Mura, davant del CAP - Parc infantil Carrer Antoni Ma. Claret - Riera de Nespres: passeig, bancs per seure - ERMITA DE SANT ANTONI - FONT DEL XESQUET (natural, seca) - Desviació: pal indicador "Font del rector / els Caus" SL-C 66. - FONT DEL RECTOR (natural, raja). Preciosa!! Passada la font hi ha desviació del SL. Continuar cap a l'esquerra: escales - FONT DE L'ESCOLÀ (amb aixeta, però no raja) - GORG DEL PARE. Moltes granotes, libèl.lula, sabaters....aigua neta. Surgència. Recular fins l'anterior pal indicador i ara seguir un corriol entre ginestes fins la BALMA DEL SASTRICÓ, gran balma vermella, la part superior sembla obrada - Camí molt maco, però amb poca ombra. Bifurcació (2 fites de pedra). Tombar a la dreta, cap el torrent - ELS CAUS (surgència impenetrable) - Caminet embardissat, vistes al Montcau.

Retorn direcció Mura pel el corriol de l'altra banda del Torrent d'Estenalles. Passarel.la de fusta, després corriol a banda i banda. Continuar cap a la dreta. Per l'esquerra orogràfica del torrent sí que hi ha algun tram d'ombra! Moltes papallones i un xuclador que vola tan ràpid com un colibrí - Riera de Nespres - FONT DE L'ERA: raja natural i també té aixeta. Si prems l'aixeta, deixa de rajar. En aquesta espalanda hi ha dos grans plàtans i una taula rodona amb bancs. A la dreta de la font de l'Era, el cami s'acaba. Seguir per l'altra banda de la Riera de Nespres, i apropar-se a l'ESGLÉSIA de SANT MARTÍ DE MURA, romànica dels segles XI i XII, amb modificacions posteriors, a la Plaça de la Generalitat. Ara, cal travessar la Riera a l'altra banda, per anar fins a la FONT DEL FORMATGET (natural, raja); hi ha un gran plàtan a la clariana de la font del Formatget; després pujant unes escaletes per un caminet s'arriba a la FONT DEL FORADOT (cova de tosca molt maca): la font, natural, raja. Al costat d ela Font del Foradot hi ha una gran bassa. Continuar pel caminet, força tancat, però molt maco- La Blanquera - Enllaç SL-C 66 - Dreta: pal indicador "Coves de Mura" - Nou pal indicador SL-C 69. Continuar pel mig de la riera seca (ull, en un moment el pal indicador confon). - Mura és un poble preciós i encara bo seria més si no fos per les antenes gegants per arreu i el soroll que fan .Bloc pedra quadrat - Creuar pista forestal ampla trasversal, que a la dreta porta al Puig de la Balma (pistota no recomenada per anar-hi caminant) . Després pujar graons pedra tot en lleugera pujada constant: camí còdols o llera - Un altre tram de graons pedra -més graonets - Bifurcació: a l'esquerra cap a les Coves; a la dreta, cap El Cargol i El Castellot SLC 69.

Primer ens dirigim a l'esquerra, fins a la clariana on estan les COVES DE MURA. Hi ha un panell informatiu molt recent, explicant la història de la cova, en el passadís davant la boca d'entrada, tancada amb una reixa amb candau; visites regulades, veure NOTA INFERIOR (*). Aquesta cova, de 180 metres de recorrregut, es caracteritza per la columna estalagmítica que presideix el vestíbul, una immensa estalagmita rodona (con estalagmític), formacions conegudes com el Cocodril i el Camell o la Sala del Raïm, amb cristal.litzacions d'Aragonita blanca (cristalls d'aragonita acicular; carbonat càlcic) que decoren una part de les parets de la cavitat.

Reculem fins al pal indicador anterior i seguim pujant pel caminet fins el COLLET DE REIXAC: continuem a l'esquerra - Pal indicador: cruïlla - Sortim a carena: vistes al Pujol de la Mata... amplitud - Cruïlla - Tram carener molt panoràmic - TURÓ DELS DUCS (817m).

Retorn per la carena i inici de la davallada pel SL-C 69, tancant la circular. Passarem per la FONT EL CARGOL (natural, temporal, seca avui), on el camí fa com un cargol, i passa per unes escales - EL CASTELLOT (formació rocosa curiosa) - Cruïlla Serrat de les Onze Hores. Continuem recte (fita esquerra, obviar corriol) - Arribem a Mura - Font (aixeta, no raja) - Plaça de la Diputació de Mura - Centre d'Informació de Mura i fi de la ruta d'avui.

****
(*) NOTA- VISITA A LES COVES DE MURA: Segons la web de l'Ajuntament de Mura, "Properament es rependrà el guiatge per visitar les Coves, actualment estan tancades per les obres de condicionament per a fer-les visitables. (actualitzat: 12 d'abril de 2016)", malgrat estava publicat "La visita a les Coves de Mura torna a entrar en funcionament a partir del 9 de juliol. Cal fer la reserva per a la visita atès l'aforament limitat i per garantir la conservació dels valors naturals de la cova al telèfon 938 318 375 o bé al correu: [email protected] (els dies festius)." http://parcs.diba.cat/web/santllorenc/detall/-/journal_content/56_INSTANCE_nv8U/215256/309772

* NOTÍCIA DEL 7 de juliol de 2016 (Redacció): "Suspeses les visites a la cova de Mura, al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac": La direcció del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac informa que, per causes derivades de la impossibilitat de gestionar les visites amb garanties de continuïtat del servei per als visitants, es veu obligat a posposar la inauguració i les visites guiades a la cova de Mura, que estava previst que s’iniciessin aquest cap de setmana. El Parc comunica que no es podran iniciar aquestes visites fins que sigui possible oferir un servei adequat, per la qual cosa lamenta les inconveniències produïdes als possibles visitants." (http://www.independentbarbera.cat/suspeses-les-visites-a-la-cova-de-mura-al-parc-natural-de-sant-llorenc-del-munt-i-lobac/)

També veure: http://espeleobloc.blogspot.com.es/2016/07/coves-de-mura-reobertura-turistica.html

-------------------------

En aquest track hem fet 2 circulars:
1) RUTA "LA RIERA DE NESPRES": SL-C 66: "L'Itinerari proposa una agradable passejada arran de la riera de Nespres, on es troba l'església romànica de Sant Martí, diverses fonts naturals i l'ermita de Sant Antoni. Indicat per mitjà d'etiquetes de color verd, surt del Centre d'Informació de Mura. Continuarem pel camí riberenc de la Riera de Nespres, a contracorrent, fins que veiem la font de l'Era a l'altra banda. Seguim endavant pel camí, passant pel costat del parc infantil. Just allà on la riera canvia la direcció es dreça l'ermita de Sant Antoni. Després d'un indicador que ens anuncia que entrem al parc natural, la fita ens guiarà pel camí central del trident en què es bifurca la riera de Nespres. Aquest camí acompanya el torrent d'Estenalles. Uns metres més enllà trobem la font del Rector. Uns graons i dons-cents metres més de camí ens duen a la font de l’Escolà. Deixem la font a l’esquerra i tot recte ens endinsem per un corriol per arribar al Gorg del Padre. És un espai privilegiat que a la primavera i a la tardor, quan l'aigua és més abundant, presenta uns salts d'aigua i uns gorgs d'una gran bellesa.
Per continuar amb l’itinerari hem de recular fins l’anterior trencall i agafar el camí de la dreta, amunt, arribem a una bassa i girem altre vegada a la dreta, seguim la pista fins arribar a un corriol, el seguim i passarem per sota la bauma del Sastricó, després per sota la bauma de Sant Lleïr, gaudim d’unes espectaculars vistes del Montcau, arribarem una bifurcació on hem d’agafar el camí de la dreta, avall, direcció la riera, per arribar a la zona dels Caus. Tornarem per l’altra banda del torrent dels Caus, per un pontet de fusta, seguirem la pista i trencarem per un corriol a la dreta, cal travessar una palanca de fusta per retornar a la Font del Rector. A partir d’aquí, agafem el mateix camí direcció l’ermita de Sant Antoni fins a l’esglesia de Sant Martí." (http://www.mura.cat/card/225/Ruta-La-riera-de-Nespres.html?parentMenuType=category&parentMenuId=150)

2) CIRCULAR FONTS - COVES DE MURA - TURÓ DELS DUCS - EL CARGOL (SL-C 69 Coves de Mura): "L'itinerari surt del Centre d'Interpretació de Mura. Per visitar les Coves cal reservar la visita, properament s'informarà dels horaris, preus i condicions. Cal seguir les marques blanques i verdes: SL-C 69 Coves de Mura. Passarem per balmes i en acostar-nos al torrent deixarem el salt de la Blanquera a sota a l'esquerra. Entrarem al llit del torrent d'en Reixac, que discorre sobre roca nua. En sortir de la llera continuarem corriol amunt seguint la vall. Arribarem a una pista forestal: la travessem de recte. Aquest corriol continua amunt. Compte de no arribar al collet de Reixac, si hi arribem hem de recular uns 20 m. Seguiu les indicacions de les fites.
Les coves són cavitats que s'endinsen en les entranyes de la roca, produïdes per la dissolució de les roques per l'aigua. Posteriorment l'aigua, que porta dissolts carbonats, precipiten i construeixen formes d'una rara bellesa: les estalactites, les estalagmites, les columnes... Les coves de Mura són una sola galeria d'uns180 m de fondària.
Desfem el camí que ens ha dut a la cova i enfilem cap a la carena, el collet d'en Reixac. El camí voreja els vessants costeruts desproveïts de sòl i vegetació. Continuarem el camí triant sempre els desviaments cap a l'esquerra. Trobarem la font del Cargol, en aquest entorn hi ha un alzinar ben constituït. La tornada cap a Mura segueix el corriol fins a arribar a una pista de muntanya i continuarem per travessar la riera de les Nespres. Seguirem caminant fins que arribem al poble."
  • Foto de Centre d'Informació de Mura
Centre info Mura
  • Foto de Font
Font ok
  • Foto de Passeig. bancs per seure, riera
Paseig bancs per seure... riera
  • Foto de Ermita de Sant Antoni
Ermita de sant antoni
  • Foto de Desv. Pal ind font del rector / els caus SL-C 66
Desv. Pal ind font del rector / els caus SL-C 66
  • Foto de FONT DEL RECTOR (natural, raja). Preciosa!!
Font del rector (natural, raja). Preciosa!!
  • Foto de FONT DE L'ESCOLÀ (amb aixeta, però no raja)
Font de l'Escolà (amb aixeta, però no raja)
  • Foto de GORG DEL PARE o GORG DEL PADRE
Gorg del pare
  • Foto de Balma del Sastrico
Balma del Sastrico ok
  • Foto de Fotos Balma Sastricó
Gran balma verm. Part sup sembla obrada
Bifurc. 2 fites pefra2 esq o dreta al torrent?
  • Foto de Els Caus (surgència impenetrable)
Els caus
  • Foto de Caminet embardissat (OBVIAR)
Caminet embard
  • Foto de FONT DE L'ERA. Raja natural i també aixeta.
Font de l'Era. Raja natural i tb aixeta. Si prems auxeta deixa d rajar. 2 platans taula rodona i bancs
  • Foto de Església de Sant Martí de Mura, romànica, segles XI i XII, amb modificacions posteriors (Plaça Generalitat)
Ermita placa gralitat
  • Foto de FONT DEL FORMATGET (natural, raja)
Font del Formatget (natural, raja)
  • Foto de FONT DEL FORADOT (cova de tosca, raja)
Ant ok natural, raja
La Blanquera. Fins aqui el corriolet forca tancat peromaco. Enllac SL-C 66
  • Foto de Pal indicador SL-C 69
Nou pal ind sl-c 69
  • Foto de Bifurcació: Esquerra: coves de mura // Dreta: El Cargol - El Castellot SLC 69
Ok ant
  • Foto de COVES DE MURA (panell informatiu)
Coves de Mura. Nou panell informatiu
  • Foto de Fotos arxiu Coves de Mura
Coves2
  • Foto de Collet de Reixac. Continuar a l'esquerra
Collet de Reixac. Cont esq
  • Foto de Pal indicador cruïlla
Pal indicador cruïlla
  • Foto de Carena
  • Foto de TURÓ DELS DUCS (817m.a.)
Turo duc o ducs?
  • Foto de FONT EL CARGOL (natural, temporal. Seca avui).
Font El Cargol (natural, temporal. Seca avui). Cami fa com un cargol . Escales
  • Foto de EL CASTELLOT
El Castellot???
Cruilla serrat de les Onze Hores. Cont recte (fita esq obviar corriol)
  • Foto de Font (aixeta, no raja)