Fecha de subida 16 de agosto de 2014

Fecha de realización agosto 2014

5,7

cerca de Formigal, Aragón (España)

GR11 entre Formigal i Candanchú.

Comencem en Formigal (no en Sallent). Deixem el cotxe en el petit aparcament que hi ha en la gasolinera de la carretera d’accés a Formigal, just abans de la rotonda, ja que l’estació d’esquí de Formigal no deixa aparcar en el seu, que és enorme i està buit.

El primer que us sorprendrà és que no hi ha cap senyal de GR, ni indicadors verticals ni horitzontals; una autèntica vergonya contra la seguretat dels excursionistes. Supose que els culpables són tant els responsables de l’estació d’esquí de Formigal com els encarregats de la senyalització (supose que la Federació Aragonesa de Muntanyisme). (Els he escrit; a veure què en diuen). Tampoc hi ha senyalització cap a Sallent; per tant, si algú ve pel GR, per la variant d’Izas o pel troncal de la Canal Roya, no trobarà cap marca que li indique per on ha d’anar a Sallent. Fins i tot n’hi ha d’esborrades.

Des de la gasolinera, pel marge esquerre del riu, pugeu cap a l’enorme aparcament de l’estació d’esquí. Travesseu el primer pont que trobareu a mà esquerra i, encara que els mapes marquen el GR11 en una línia vertical per la lloma herbosa, agafeu la pista que va fent llaços fins a un enorme edifici de l’estació d’esquí que es veu cap amunt (el coll O Furco) ja que no hi trobareu cap senyal. És una vergonya la falta de senyalització en aquest tram; s’hauria de deshomologar el GR o exigir als responsables del manteniment (la FAM?) que el senyalitzen, ja que és una qüestió de seguretat.

Bé, des del conjunt d’edificis de l’estació d’esquí de Formigal ja es veu, al fons, el coll d’Izas; es pot identificar perquè al mig mateix del coll hi ha una torre —quina paradoxa: de lluny, sembla un arbre!—de telesella.

Tota la vall està desfeta per l’estació d’esquí; fins i tot trobes alguna marca del GR11 apartada en un ribàs, cosa que indica que l’antic camí per on devia anar el sender ha estat destruït per alguna pala excavadora que aplanava el camí per als esquiadors de l’hivern. Encara no m’explique com poden sobreviure les marmotes en aquest espai tan humanitzat.

En arribar al coll d’Izas, sota l’última torre del telesella d’esquí, i girar la mirada enrere tens una vista espectacular: la Foratata i tota la cadena de pics dels Infiernos, i més. I per endavant tota la Canal d’Izas, verda, amb riuets que naixen entre els prats, flanquejada pel Pico Royo i l’Anayet a la dreta i per la Punta Escarra i la Pala d’Ip —impressionants— a l’esquerra.

El descens és continu fins a la bifurcació del GR11 cap a Candanchú o Canfranc. Encara que apareixen algunes marques de GR, el sender no sempre apareix ben definit; de fet, hi ha consolidades dues variants que conflueixen en l’anomenat refugi de Las Iserías (en realitat és un refugi per a les vaques, tan ple de merda que no hi pots entrar).

Iep! Que no us desanimen les meues paraules, la Canal d’Izas és espectacular: camps plens de lliris blaus i altres plantes i flors, riuets amb granotes i tritons, i unes vistes impagables.

Un poc més avall del refugi per a vaques, després de passar la desviació del PR a l’ibon d’Iserías, la vegetació comença a canviar: els prats deixen pas a un bosc frondós, el sender es fa pedregós i comença un descens brusc ben resolt amb ziga-zaga alhora que la vall es tanca per parets a un costat i a l’altre.

Apareixen els primers indicadors verticals i els senyals horitzontals del GR, que conviuen amb els de diversos PR. Així i tot, NO hi ha cap rètol que indique Candanchú; tots envien cap a Canfranc. Per tant, alerta! i quan el sender arriba a una pista boscosa, just al costat d’un pontet i una petita presa, agafeu el sender cap a la dreta —coincideix un tram amb el PR3 al Cubilar de las Menorías— si voleu anar a Candanchú i a l’esquerra, si voleu anar a Canfranc.

Aquest tram de GR11 també està mal senyalitzat; especialment després de deixar a la dreta el PR3 citat (que va al Cubilar de las Menorías) i anar a parar a un camp herbós que cal seguir a l’esquerra de baixada (no aneu recte; hi ha alguna fita de pedra a falta de pintura). Poc després, connectareu amb el GR 165.3 el Camí de Santiago que comunica Candanchú amb Canfranc i ja no hi haurà cap problema de pèrdua.

A partir d’aquest punt el GR11 coincideix amb el citat GR165.3 en un continu ascens fins a Candanchú.

Cal estar atent també a la cruïlla amb la bifurcació del GR11 que comunica Candanchú amb Formigal per la Canal Roya, ja que hi hem trobat un indicador de fusta del PR3.2 arrancat i situat en un lloc equivocat que enviava a Candanchú (i a La Raca) pel sentit contrari!
En definitiva, una excursió que posa a prova la teua experiència excursionista però que val la pena fer. Per això l’he afegida a aquesta petita col•lecció, perquè més gent hi aneu i entre tots contribuïm a consolidar-la i millorar-la.

pont

Pont de l'estació d'esquí de Formigal on comença la pujada al coll d'Izas. No hi ha cap senyalització de GR.

estació d'esquí

Edificis de l'estació d'esquí al coll O Furco.
Cima

coll d'Izas

cabana plena de merda

Ho sent, però encara que consta com a refugi, no s'hi pot entrar de merda de vaca que hi ha.

Refugi de las Iserías

Refugi de las Iserías (està que no cap més merda de vaca)

PR a l'ibon de Iserías

L'indicador està enganxat al bloc que es veu en la foto.

indicadors diversos

Diversos indicadors del GR11 i de PR. En cap hi ha informació de Candanchú.

GR65.3+GR11

Cruïlla del GR65.3 i del GR11. Per fi hi ha un indicador a Candanchú.

cabana-a la Canal Roya

A pocs metres d'aquesta cabana de pedra hi ha la bifurcació cap a la Canal Roya.

GR a la Canal Roya

GR a la Canal Roya. Alerta! hi ha un indicador vertical del PR3 canviat de lloc que envia a Candanchú i a la Raca pel sentit contrari.

PR a La Raca

Cruïlla del GR11 amb el PR a La Raca.