Fecha de subida 20 de enero de 2014

Fecha de realización enero 2014

5,0
9,9

cerca de Moià, Catalunya (España)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera) (In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

(Bages) Ruta el 19/01/2014; 20 km; +330 -510; 5 hores. Excursió organitzada pel Centre Excursionista de Sitges amb el següent itinerari: Moià, Serrat de la Gana, Serramitja, La Coma, Can Reixac, Calders. Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: fàcil.

FA ANYS: El 20 de gener de 1716 va néixer el que seria Carlos III d’Espanya. Va seguir l’estratègia de prohibir l’ús del català a Catalunya. Tristament aquella actitud continua. Demà passat, el 21/1/2014) el Ministeri d’Indústria de Madrid prohibirà que els canals de ràdio catalans es puguin escoltar a València.

Moià, prové etimològicament de l’antropònim “Motilius”, un derivat del qual ( “Modeliano”) figura documentat el segle X. És el nostre punt d’inici d’aquests excursió lineal. El poble de Moià (714m) havia estat emmurallat des dels inicis de l’edat mitja i es va mantenir amb els murs fins el segle XV. Per això els registres antics documenten l’existència del Portal major, que mirava cap a Barcelona, i d’altres. El seu origen documentat es pot situar als inicis del segle X i de manera molt concreta en l’acta de consagració de l’església. A la vila hi ha el convent dels Escolapis i va ser el primer fundat a la península Ibérica. Els escolapis és un orde fundat a Roma el 1617 per Sant Josep de Calasanç i el convent de Moià va ser aixecat el 1683.
També es pot dir que a Moià va morir, el març de 1796, Joan Antoni Fins. Havia nascut a Saragossa el 1748 i es va fer religiós escolapi, ensenyant a Balaguer, Puigcerdà, Mataró i Moià. A Puigcerdà es va trobar amb una forta oposició dels alumnes als quals obligava a estudiar i parlar només en castellà, tal com havia manat el rei Carles III, dins de l’estratègia històrica d’intentar eliminar el català.

Hem girat pel carrer de Sant Josep i després pel de Sant Pere que ens ha portat fins als afores de la vila. Abans d’acabar de marxar cal dir que un altre aspecte a destacar de Moià és la casa pairal dels Casanova... ...