2,7
5,3

cerca de els Hostalets d'en Bas, Catalunya (España)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera) (In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

(Garrotxa) Excursió setembre de 2012. Hostalets d’en Bas (485m) fins a St Miquel de Castelló, a Falgars d’en Bas i acabar a Hostalets. Una distancia de 11 quilòmetres i uns desnivells de + 540 i - 540 metres. He de dir que la pujada fins a St Miquel és constant, dreta i sostinguda, per un magnífic alzinar. La baixada des de Falgars permet fer-la per pista o bé seguint els senyals grocs, molt més dreta: jo he alternat.
NOTA DEL PERFIL: El perfil de la ruta (com veureu al final), per algun misteri, hi ha un moment en que salta cap amunt; no feu cas, baixa normalment.

Just a la cruïlla de la carretera, abans d’arribar al poble d’Hostalets d’en Bas, hi ha un monument a mà esquerra. Es tracta d’una escultura de Rosa Serra inaugurada el maig de 1999. D’uns set metres d’alçada i realitzada amb pedra de pòrland, hi figuren els símbols de pagès, polític i guerrer que identificaven la trajectòria de la vida del cabdill remença Francesc de Verntallat, junt amb el seu escut d’armes.

Aquesta excursió comença, aviat al matí, després de fer un cafè al bar Teixeda que hi ha a l’entrada a mà esquerra; un lloc perfecte per als excursionistes.
Com destaca pel nom de la vila, cal concloure que a l'entorn d'un hostal que hi havia a tocar de l'antic camí ral que anava d'Olot a Vic es va originar un dels nuclis més pintorescos de la contrada. Els Hostalets, des dels seus inicis al S. XVIII, ha experimentat un creixement moderat i sostingut, amb trets urbanístics remarcables, que conserven la rusticitat original i autòctona d'aquest indret. Una de les imatges més belles i conegudes del poble, en què pintors i fotògrafs l'han immortalitzat al llarg de la història, és el carrer Teixeda. Destaca per les cases amb les corresponents eres al davant, ben restaurades i arrenglerades l'una al costat de l'altra. Si la visita es fa a la primavera o l'estiu, les llargues balconades de fusta mostren centenars de testos amb geranis i altres flors, conformant així una mena de jardí urbà de notable impacte visual. Fets meritoris que han permès al poble d'Hostalets ser catalogat com a conjunt històric-artístic. Aixecant la mirada a les muntanyes del davant, criden l'atenció les cingleres de Falgars, presidides per la silueta de l'ermita de Sant Miquel de Falgars o Castelló.

Si algun cop us heu aturat a Hostalets o bé heu anat per la Vall d’en Bas haureu vist aquesta capella al damunt del que sembla un inexpugnable cingle a més de 450 metres per sobre de la Vall. Arribar-hi suposa una pujada d’una hora, però les vistes que ens ofereix justifiquen plenament l’esforç. Originalment es tractà d’un castell que es troba documentat des del 1053, moment en que van jurar fidelitat al comte de Barcelona, Ramon Berenguer, el titular del lloc, Udalard, fill d’Amaltruda. Seguint les tradicions de l’època, en que s’anaven confirmant la fidelitat, aquesta es va tornar a documentar l’any 1078, en aquest cas a Ramon Berenguer II. També sabem que l’any 1119, la muller del vescomte Udalard Bernat de Bas, la vescomtessa Ermessenda, llegava diverses possessions al seu nét, el vescomte Udalard II de Bas i això ens informa que en aquells primers anys reculats de la nostra història, les dones eren titulars de patrimoni.

A la dreta també tenim una vista extraordinària del Puigsacalm. Mentre segueixo per la pista amunt, penso que a finals del segle XII hi hagué diversos enfrontaments entre els que duien el títol de vescomte de Bas i els qui feien la funció... ...

Si voleu llegir el text sencer podeu anar al blog vinculat.