Tiempo en movimiento  3 horas 16 minutos

Fecha de realización julio 2019

3,1
6,2

cerca de Kandersteg, Canton de Berne (Switzerland)

English (castellano debajo):
We started from Kandersteg. There are various parking lots available around the cable car and the price is 5 CHF the day.
From there we divided the group as some people decided to go up by cable car (prices here: https://www.kandersteg.ch/fr/s/transport-lacoeschinensee) and some others walking. It's a very steep ramp and even harder because it's just at the very beggining. It's a bit more than 500 m level difference in less that 3 km and specially 1 km with almost 400 m.
Half of the up hill goes under the cable car and the other half is already within a forest but in both cases the track is clearly marked and the path well defined.

Once the worse part is over as you are up there already there are different options. Probably the most beautiful one is to turn left and continue going up but due to the weather that's not the one we chose. So we decided to descend directly towards the lake. The route is not long and it's quite confortable.

From the lake we decided to follow the gravel path where we had to cross a couple of waterfalls and where you have nice views to the lake all time. We ascended up until Underbärgli hut where we eat with breathtaking views. From there we descended back the same way until we reached the lake where we chose a different path.
The trail is easy and wide but you need to be careful as the gravel could be sleepery. Also, you need to keep an eye on the falling rocks during the whole year. While we were there, at the other side of the lake we could hear and even see some of them falling.

In the lake there is the option of renting a small boat (https://www.oeschinensee.ch/en/summer/rowboats/), go to the restaurant for a beer or simply to lay down in the lake shore. (You can even take a bath although the water is melting from the mountains and it is quite cold).
From the lake to the parking there is about another hour of descend in a wide gravel path, concrete road and finally forest track; where even if there are options to go from one or another you will end up in the very same place.
While the descend you will see a big waterfall with a bench facing it where you can rest a bit.

There are WC at the start and at the end of the cable car as well as in the bars / refuges in the area. Also, there are fountains (or waterfalls) where you can get refill your water if you need it so there is no need to bring too much.

Castellano:
Salimos desde el pueblo de Kandersteg. Existen varios parkings alrededor del teleférico con un precio de 5 CHF el día.
Desde ahí parte del grupo decidió subir en teleférico (los precios aquí: https://www.kandersteg.ch/fr/s/transport-lacoeschinensee) y el resto caminando. Es un desnivel importante y más siendo justo al principio. Son algo más de 500 m de desnivel en menos de 3 km y especialmente hay 1 km donde se salvan casi 400 metros de desnivel.
La mitad de la subida transcurre por debajo del teleférico y la otra mitad ya es entre bosque aunque en ambos casos con la ruta bien marcada y senderos bien definidos.

Una vez pasada la peor parte y llegado arriba hay varias opciones. Quizás la mejor sea girar a la izquierda y seguir subiendo pero debido al tiempo no es la que hicimos. Decidimos bajar hacia el lago directamente. El recorrido no es largo y se hace bastante asequible.

Desde el lago seguimos por la pista de gravilla donde tuvimos que pasar un par de cascadas con vistas al lago todo el rato. Subimos hasta el refugio de Underbärgli donde comimos con vistas al lago desde arriba. Desde ahí decidimos volver por el mismo camino de gravilla hasta que llegamos al lago donde seguimos por otro camino diferente.
El camino es fácil y ancho pero hay que tener cuidado ya que la gravilla puede resvalar. Además, hay que tener cuidado con las piedras ya que hay riesgo de caida de piedras durante todo el año. Mientras estábamos allí, al otro lado del lago se escuchaban y algunas veían piedras que no paraban de caer.

En el lago existe la opción de alquilar una barquita (https://www.oeschinensee.ch/en/summer/rowboats/), ir al restaurante a por una cerveza o simplemente estar tirado en la orilla. (Incluso bañarse aunque el agua de la montaña está muy fría).
Desde el lago hasta el parking hay algo más de una hora más de bajada por pista y por bosque; de un solo sentido y donde aunque haya varios caminos todos llevan al mismo sitio.
Durante el camino se pasa por una cascada bastante grande con un banquito delante, perfecto para descansar un poco.

Existen baños en la salida y llegada del teleférico así como en los bares. Además, hay fuentes (o cascadas) donde poder coger agua en caso de necesidad con lo que no es necesario llevar demasiada.