Fecha de subida 4 de noviembre de 2013

Fecha de realización octubre 2013

2,3
4,6

cerca de Orotava, Canarias (España)

(English description below)
Aan het bezoekerscentrum van Los Tilos zijn er enkele parkeerplaatsen langs de weg en enkele honderden meters verder omlaag zijn er nog enkele. We wandelen nog een beetje verder omlaag en gaan achter restaurantje Casa Demitrio langs enkele trappen door het laurierwoud omhoog. Net voor we een wat hoger gelegen gebouwtje bereiken, gaat rechts langs de bergwand het wandelpad omhoog (wit-gele markering, PR LP 7.1).
Het pad zigzagt steil omhoog door het laurierwoud. Het pad is steil en het is een vrij vochtig gebied, maar slipgevaar blijft beperkt door de vele houten treden op het pad. Waar het bos wat minder dicht wordt, splitst het pad en gaan we schuin links omhoog naar de Mirador de las Barandes, van waar prachtig uitzicht op de Barranco del Agua en op Los Sauces.
We volgen de witgele PR LP 7 markering langs de kronkelende bosbouwweg omlaag. Na een half uur nemen we in een bocht het geplaveide pad naar rechts, dat ons naar de Mirador de Llano Claro brengt. Hier komen we weer op de bosbouwpiste, die spoedig overgaat in een weg (ga aan de splitsing links: is minder steil), die ons langs bananenplantages naar het aardige stadje Los Sauces brengt.
We komen langs het Gofio museum (op het pleintje rechts daarvan kan je langs een metalen trapladder de 'watertoren' op voor een mooi uitzicht over het stadje).
Aan de volgende splitsing nemen we schuin rechts de steile straat omlaag naar de plaza met kerk. Hier gaan we (na de noodzakelijke rustpauze) rechtsaf op de hoofdweg. Aan het eind van het stadje op de rotonde rechtsaf vOOr de brug.
We volgen deze weg (verhard, maar zeer rustig en voorzien van voetpad) omlaag tot vlak voor een brug, waar we een camino naar rechts volgen, die tussen de plantages bergop gaat, parallel aan de weg.
Bij de splitsing na een 10-tal minuten gaan we links langs de rotswand. De volgende kilometer is wat lastiger: het pad was op meerdere plaatsen overwoekerd (door onder andere bramen), maar met behulp van onze wandelstokken geraken we er met niet teveel schrammen doorheen.
Uiteindelijk komen we aan een gerenoveerd buitenhuisje op een breder pad, dat aan een bruggetje aansluit op de asfaltweg naar Los Tilos. Langs deze verkeersarme weg klimmen we in een half uur terug naar het beginpunt.

At the visitors center of Los Tilos (and also a few hundreds of meters further downhill) there are a few parking spaces alongside the road. Walk a bit further downhill and go behind the small restaurant Casa Demitrio up a path and some stairs through the Laurel forest. Just before reaching a higher located building, turn right up the trail alongside the hillside (white-yellow marking, PR LP 7.1).
The trail zigzags steeply up through the laurelforest. It's a fairly humid area, but the risk of slipping is limited thanks to the many wooden steps on the path. Where the forest becomes somewhat less dense, is a bifurcation and we followed left upwards to the Mirador de las Barandes for some stunning views of the Barranco del Agua and Los Sauces.
We followed the white-yellow PR LP 7 markers along the winding forestroad downhill. After half an hour, at a bend in the road, we followed a paved path to the right. It took us to the Mirador de Llano Claro. Here we went back on the forest track, which soon turns into a road (at the junction go left: it is less steep) and it took us along bananaplantations to the lovely town of Los Sauces.
We passed along the Gofio museum (on the square at the right, is an iron staircase up the 'watertower': a nice view over the town and surroundings).
At the next junction take the steep road on the right down to the plaza with church. Here we went (after the necessary break) right on the main road. At the end of the town at the roundabout turn right before the bridge.
Follow this road downhill (paved, but very quiet and with footpath), until shortly before the bridge, where a camino goes to the right. The camino goes uphill parallel to the road and through some small plantations.
At the junction, after about 10 minutes, we go went left along the cliff face. The next kilometer was more difficult: the path is overgrown with blackberries, but using our canes we got through with only a few scratches.
Finally we reached a wider path at a renovated cottage and a bit further is a bridge that connects to the asphalt road to Los Tilos. Along this quiet road we climbed in about half an hour back to the starting point.
Los Tilos, Centro de Visitantes San Andrés Y Sauces, Santa Cruz de Tenerife, ESP