Descarga

Fecha de realización

junio 2021
Comparte

cerca de Rivière, Wallonia (Belgique)

Als je eens goed wil zweten deze zomer, is dit de geknipte wandeling want het begin van de wandeling zorgt voor een bad van zweetparels met twee stevige hellingen die beklommen moeten worden. Als tegenprestatie krijg je wel prachtige vergezichten te zien over de Maasvallei waar het ene panorama nog mooier is dan het andere. Een deftige camera (of GSM) is dan ook verplicht materiaal om mee te nemen op deze tocht in de Maasstreek.

De kerk van Rivière is het startpunt van deze wandeling, maar ik raad sterk aan om enkele honderden meters vroeger te stoppen aan de oevers van de Maas waar je aan de rechterzijde een parkeerstrook vindt. De echte wandeling begint namelijk bij een kruispunt vlakbij en vergt meteen een significante krachtinspanning. Via een bospad gaat het bijna honderdvijftig meter naar omhoog en mocht je nog niet goed wakker zijn, dan zal dat euvel nu allicht verholpen zijn. Daarna gaat het al even steil naar beneden en na twee kilometer beland ik bij een sporthal waar zich een grote parking bevindt. Mocht je het niet zien zitten om te parkeren bij de Maas is dit een uitstekend alternatief.

Daarna gaat het - hoe kan het ook anders - terug omhoog en deze keer met hellingen die zo mogelijk nog steiler zijn dan bij het begin van de wandeling. Wanneer zich dan een plateau aankondigt ben ik toch wel blij dat ik even kan recupereren. De krachtinspanning wordt wel beloond met wellicht het mooiste panorama van de dag waar ik uitkijk over het gehucht Burnot en de Maas. Even later bevindt zich het veruit gevaarlijkste punt van de dag: Les Sept Meuses. Een restaurant waar je ook iets rustig kan drinken en vandaag smaakte de Duvel verdomd lekker en toonde ik toch wat scheidingsangst bij het verlaten van mijn leeg glas...

De volgende kilometers gaan verder door het bos en dalen langzaam maar zeker. In deze rotsachtige omgeving zorgt dat soms voor fraaie plaatjes en op een bepaald moment gaat het over een vrij goed verborgen pad dat echter wel ontdekt is door houthakkers. Stapels hout liggen hier namelijk zo voor het meenemen. Rond kilometer zeven beland ik terug bij de sporthal waar ik dus een uur eerder was en in feite maak je hier dus een kleine lus. Vlak hierna gaat volgt de wandeling een stijgend pad, maar de hoogtemeters worden over een grotere afstand verspreid en is daarom veel minder vermoeiend dan bij het begin van de wandeling. Het boslandschap wordt hier ook verlaten en er dringt zich een meer open landschap op met voornamelijk velden en weilanden.

Dit plateau wordt een tijdje gevolgd tot bij het uitkijkpunt La Sibérie wat de inspiratie is voor de naam van deze wandeling. Dit is ook wel een mooi uitkijkpunt, maar toch kan het zich niet meten met de fraaiste vergezichten van deze wandelingen. Het tofste stuk bevindt zich naar mijn bescheiden mening hier met kleine bospaadjes die al zigzaggend naar beneden gaan. De ietwat onduidelijke GPX-route van de site Originele Wandelingen laat hier helaas wat steken vallen, maar met een dosis gezond verstand en soms wat trial and error kom ik op de juiste route.

Na ongeveer twaalf kilometer ben ik even verkeerd gelopen en daarom heb ik een waypoint toegevoegd om aan te geven wat het juiste pad is (rechts!). Hier volg ik verder het bospad, terwijl de oorspronkelijke route even verder uitwijkt naar links en via een wei gaat. Qua afstand maakt het echter weinig verschil... Het laatste uitkijkpunt van de dag - Point de vue de la Couleuvrine - bevindt zich bij het einde van de wandeling en is ook weer eentje van het kaliber fantastisch met een uitgestrekt vergezicht over de Maasvallei. Via een dalend bospad gaat het terug naar het begin van de wandeling. Ook hier heb ik weer een verkeerde route gekozen, maar ook hier maakt het eigenlijk weinig verschil uit met de oorspronkelijke route. Na ruim vijftien kilometer is de wandeling afgerond waar vooral in de beginkilometers de beenspieren stevig getest worden.

Twee jaar geleden was ik hier ook in de buurt en toen deed ik de wandeling Les Sept Meuses die ik toen niet zo geweldig vond. Dat is bij deze wandeling wel anders met een vrij sportieve toets bij het begin van de wandeling en enkele mooie vergezichten. De wandeling kent overwegend een bosdecor, maar wordt (ruim) in het midden onderbroken met een mooi plateau wat voor een beetje welgekomen variëteit zorgt. Dit is toch wel één van de betere wandelingen die ik heb gedaan van Originele Wandelingen en dat wil toch al wat zeggen.

Steenmannetje bij een beklimming in het begin van de wandeling

Parquing

Alternatieve parking

Sitio religioso

Kapel

Panorama

Uitkijkpunt Les Sept Meuses

Dit is - vind ik persoonlijk - het mooiste uitkijkpunt van de wandeling met een blik op de Maas die hier zeven meanders maakt wat ook de naam van dit uitkijkpunt (en het restaurant een beetje verder) verklaart.

Foto rotsmassief

Panorama over het plateau

Uitkijkpunt La Sibérie

Panorama over de Maasvallei en steengroeve van Lustin.
Intersección

Volg hier het pad rechts (en dus niet links!)

Panorámica

Point de vue de la Couleuvrine