Tiempo en movimiento  4 horas 27 minutos

Fecha de realización noviembre 2020

4,5
8,9

cerca de Llutxent, Valencia (España)

Llutxent - Convent del Corpus Christi - Pla dels Arenals - Pinet - Castell de Xio
Interessant i variada ruta que comencem des de l'avinguda Mont Sant que és la carretera CV-608 que va a Pinet, allí ja veiem les marques del GR-236 Ruta dels Monestirs que seguirem durant uns kilòmetres fins arribar a poblet de Pinet, recorrem uns 400 metres i comencem a pujar el calvari i passem per davant de l'ermita de la Mare de Déu de la Consolació. Ermita: Construïda l’any 1773 a sobre d’una antiga ermita dedicada als sants Cosme i Damià. Té una singular arquitectura popular, més pròpia d’una casa de camp, solament la delata una xicoteta espadanya que evidencia el seu caràcter religiós.
Seguidament ens desviarem uns metres per a visitar els forns de calç, unes interessants reconstruccions fetes en pedra en sec amb cartells informatius.
Tornem al camí i immediatament arribem al convent del Corpus Christi. Construït l’any 1422, amb un estil gòtic i neoclàssic. És un complex conjunt d’edificacions resultants de les ampliacions exigides pel desenvolupament de la vida conventual i cultural. El claustre quadrat data del segle XVIII amb cinc arcs de mig punt sostinguts per pilastres.
Una vegada en el monestir anirem cap a l'esquerra, passarem per la pinada, perquè no siga tot asfalt i agafarem un caminet que després serà senda per a tornar a un camí de terra, que ens durà per dins de camps de tarongers.
Una vegada deixem darrere els tarongerars, cap al tercer km agafarem la senda del Pla dels Arenals que per muntanya ens pujarà a l'alt dels Escollodets, on trobarem el vèrtex de l’Escollà de 497 metres, per anar hem de tornar-se a desviar uns 250 metres a la dreta per una senda per la qual tornarem cap enrere per a prosseguir el nostre camí.
Seguim la ruta i passarem per un bosc de pins que ens durà al coll de l'Aire, a partir d'ací prendrem una senda amb molt bones vistes de Pinet, recorrerem 1,5 kms i començarem a baixar al seu nucli urbà.
A l'entrada de Pinet hi ha una àrea recreativa amb una font, on pararem a pegar un mosset, després creuarem el poblet i anirem fins a l'entrada, recorrerem uns 100 metres per la carretera i girarem a l'esquerra per anar cap a la Font del Castell, començarem a pujar per una pista i enllaçarem amb el PR-CV 434 que seguirem durant un tram. Després de passar una casa de camp trencarem a la dreta, ací la senda es fa molt difosa, va per damunt del mur d’un bancal d’oliveres fins a baixar un barranquet i tornar a una altra pista, són només uns 200 metres.
Una vegada en la pista anirem a la plana dels Alls, a partir d'aquest punt la pista comença a baixar fins que arribem a la carretera CV-608 que va de Llutxent a Pinet, recorrerem uns 100 metres per la carretera i girarem a la dreta per agafar una pista que passa per davant d'una granja. Més avant deixarem la pista per anar per una senda empinada que ens durà fins al castell de Xio, conegut també com a “Castell Vell”, se situa al cim d’un puig (347 m.). Es tracta d’una fortalesa almohade construïda al S. XII, de planta triangular amb doble recinte emmurallat i amb un gran aljub al seu interior. Utilitzat com a lloc de vigilància i refugi, va ser construït mitjançant la tècnica del tapial, que li ha donat gran solidesa i consistència. Ocupa al voltant de 5.000 m² de superfície.
Després de recórrer el castell i continuarem per la senda que ens portarà de nou al monestir del Corpus Christi, allí tancarem el cercle tornant a baixar pel calvari fins arribar al punt d’inici i donar per acabada la ruta.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

Interesante y variada ruta que empezamos desde la avenida Mont Sant, que es la carretera CV-608 que va a Pinet. Aquí ya vemos las marcas del GR-236, Ruta de los Monasterios que seguiremos durando unos kilómetros hasta llegar a pueblecito de Pinet. Recorremos unos 400 metros y empezamos a subir el calvario y pasamos por ante la ermita de la Virgen de la Consolación. Construida en 1773 encima de una antigua ermita dedicada a los santos Cosme y Damian. Tiene una singular arquitectura popular, más propia de una casa de campo, solo la existencia de una pequeña espadaña que evidencia su carácter religioso.
Seguidamente nos desviaremos unos metros para visitar los hornos de cal, unas interesantes reconstrucciones hechas en piedra en seco con carteles informativos.
Volvemos al camino e inmediatamente llegamos al convento del Corpus Christi. Construido en 1422, con un estilo gótico y neoclásico. Es un complejo conjunto de edificaciones resultantes de las ampliaciones exigidas por el desarrollo de la vida conventual y cultural. El claustro cuadrado es del siglo XVIII con cinco arcos de medio punto sostenidos por pilastras.
Una vez en el monasterio giraremos hacia la izquierda, pasaremos por la pinada, para que no sea todo asfalto cogeremos un camino que después será senda para volver a un camino de tierra que nos llevará por dentro de campos de naranjos.
Una vez dejamos detrás los campos de naranjos hacia el tercer km cogeremos senda del Pla de los Arenales que por montaña nos subirá al alto de los Escollodets, donde encontraremos el vértice geodésico de Escollán de 497 metros, para ir nos tenemos que desviar unos 250 metros a la derecha por una senda por la cual volveremos hacia atrás para proseguir nuestro camino.
Seguimos la ruta y pasaremos por un bosque de pinos que nos llevará en el collado del Aire, a partir de aquí tomaremos una senda con muy buenas vistas a Pinet, recorreremos 1,5 kms y empezaremos a bajar a su núcleo urbano.
En la entrada de Pinet hay una área recreativa con una fuente, donde pararemos a tomar algo, después cruzaremos el pueblo e iremos hasta la entrada, recorreremos unos 100 metros por la carretera y giraremos a la izquierda para ir hacia la Fuente del Castillo, empezaremos a subir por una pista y enlazaremos con el PR-CV 434 que seguiremos durante un tramo. Después de pasar una casa de campo tomaremos la derecha, aquí la senda se hace muy difusa, va por encima del muro de un bancal de olivos hasta bajar un barranquito y volver a otra pista, son solo unos 200 metros.
Una vez en la pista iremos por la llanura dels Alls, a partir de este punto la pista empieza a bajar hasta que llegamos a la carretera CV-608 que va de Llutxent en Pinet, recorreremos unos 100 metros por la carretera y giraremos a la derecha para coger una pista que pasa por delante de una granja. Más adelante dejaremos la pista para ir por una senda empinada que nos llevará hasta el castillo de Xio, conocido también como “Castillo Viejo”, se sitúa a la cumbre de un monte (347 m.). Se trata de una fortaleza almohade construida al S. XII, de planta triangular con doble recinto amurallado y con un gran aljibe a su interior. Utilizado como lugar de vigilancia y refugio, fue construido mediante la técnica del tapial, que le ha dado gran solidez y consistencia. Ocupa alrededor de 5.000 m² de superficie.
Después de recorrer el castillo, continuaremos por la senda que nos llevará de nuevo al monasterio del Corpus Christi, allí cerraremos el círculo volviendo a bajar por el calvario hasta llegar al punto de inicio y dar por acabada la ruta.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hiciste una valoración en wikiloc sobre su utilidad.
Parque

Corral en ruïnes

Senda pla dels Arenals

Intersección

Dreta al vèrtex geodèsic de l'Escollà

Cima

Cim vèrtex geodèsic de l'Escollà