1,7
3,5

cerca de Santa Pau, Catalunya (España)

Fitxa Tècnica

Desnivell acumulat de baixada: 281 m
Dificultat: Fàcil

Descripció de la ruta

Sortim deMas Cantallops i agafem la carretera de Sant Martí Vell en direcció esquerra. Passem per davant del Càmping Lava, on trobem un trencant a la dreta que ens porta a Mas Martinyà. En fem cas omís i seguim recte fins que arribem al Mas Les Forques i al Restaurant Santa Margarida. En aquest punt, comencem a trobar pals de senyalització del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, que ens indiquen cap a la nostra dreta, Grederes del volcà Croscat. Les seguim.
Continuem per la pista asfaltada fins que trobem un trencant a l’esquerra. L’agafem i seguim per un camí de terra envoltat de camps de conreu. De seguida, entrem en un dens alzinar i el camí comença a planejar. Un cop sortim de l’alzinar, el sender baixa per unes escales de fusta fins arribar al Centre d’Informació del Parc Natural de Can Passavent. Aquí podem demanar informació de la zona volcànica, i, en cas de trobar-lo tancat, aturar-nos davant els plafons informatius que expliquen la història del volcà Croscat.
Continuem recte i un camí que planeja ens porta ràpidament cap a la ferida oberta del volcà, resultat d’anys d’extracció minera. Aquí podem donar una volta per la zona per contemplar els diferents materials volcànics que formen el volcà i les tonalitats de la greda, adquirides a causa del sol i la pluja.
Un cop a dins la gredera, podem fer una volta circular que ens tornarà a portar fins a Can Passavent. A partir d’aquí, desfem el camí d’anada fins al Mas Les Forques, on en lloc de tornar fins a Mas Cantallops, continuem recte fins que trobem el pas de zebra que travessa la GI-524.
D’aquesta manera arribem a l’àrea de Santa Margarida, punt d’entrada als Volcans Croscat i Santa Margarida. Creuem l’àrea i sortim per una pista de terra. La seguim fins a trobar un trencant a mà dreta. L’agafem i deixem les marques grogues de senyalització horitzontal de la xarxa Itinerànnia per enfilar la pujada que ens condueix cap al Volcà de Santa Margarida. Al llarg del camí trobempals del Parc Natural que ens condueixen fins al seu cràter. Passem per la casa de Caselles, on podem contemplar alguns magnífics exemplars de castanyers. A mesura que pugem, el camí va guanyant més pendent, tot creuant una magnífica fageda. Un cop s’acaben els faigs i trobem alzines, significa que som casi a dalt del volcà. Quan arribem al cim, girem a l’esquerre i baixem per un camí que ens condueix just al mig del cràter, on s'aixeca l’ermita romànica de Santa Margarida. Per tornar a Mas Cantallops, només cal desfer el camí d’anada fins al Mas Les Forques, on la pista asfaltada que va cap a Sant Martí Vell ens conduirà per una plàcida baixada fins al nostre destí.