Fecha de subida 1 de septiembre de 2019

Fecha de realización agosto 2019

2,4
4,8

cerca de Casa-Lluna, Valencia (España)

A partir d'una idea de Josep Forés, anem a recorrer una ruta a partir de dos massos que a l'estiu de 1947 van ser la localització de dos fets importants en eixa mena de segona guerra civil que es va viure a finals dels anys quaranta en les comarques de Castelló i províncies limítrofes.
La primera acció va ser al Mas del Racó del Fumero. on van morir dos maquis i un treballador malagueny d'una serrería d'Atzeneta. La segona va ser conseqüència de la primera: la Guàrdia Civil, segons la majoria d'historiadors, va matar als 3 membres d'una família al Mas del Burgall (mare i dos fills), que havien acollit a un dels maquis ferits al fets del Racó del Fumero, així com al maqui ferit. Al pare el van matar posteriorment al terme de Castellfort.
Com a remat van detenir a dos presumptes col.laboradors: un del Mas de la Bodega i altre del mateix poble d'Atzeneta i de camí a la presó els van aplicar, com tantes voltes, la "Ley de Fugas" i els van matar també.
En total 10 morts: 4 membres de la familia del Mas del Burgall, el masover del Mas de la Bodega, 3 maquis i dos col.laboradors d'esquerres que vivien al poble.
Sembla ser que darrere de tot estava el anomenat "Teniente Loco d'Albocàsser" un destacat membre de la guàrdia civil famòs pels seus excesos.
Des del punt de vista merament senderista tindrem l'ocasió de passar per varios llocs d'interés: els molins de vent (rara avis en un territori on la pràctica totalitat eren hidràulics); el Pou de la Pica, amb el seu rentador; diversos masos; una olivera mil.lenària, prop del Racó del Fumeros, un molí hidràulic en ruïnes i si ens desviem una mica i tenim sort un ullal amb el seu barranquet de desaigüe.
Molino dels Ullals en ruinas
MOLINS DE VENT
ULLAL o surgencia de agua