Fecha de subida 3 de noviembre de 2014

Fecha de realización noviembre 2014

4,4
8,9

cerca de Horta de Sant Joan, Catalunya (España)

Itinerari pel vessant nord-est del Massís del Port que culmina amb l'ascensió a les principals elevacions de la zona dels acinglerats Montsagres d'Horta i de Paüls, des d'on es gaudeix d'unes àmplies i espectaculars panoràmiques, especialment cap a la Terra Alta i la vall de Paüls. Ruta que, a més, ofereix altres al·licients característics d'aquest singular massís calcari, especialment visibles en aquest itinerari, com la seva accidentada orografia que combina feréstegues valls, barrancs i fondalades, amb colls, cingleres i cims, una vegetació variada (alzinars, pinedes, matollars...), i testimonis d'una antiga, intensa i desapareguda activitat humana al territori (masos enrunats, antics pous, basses i bancals de conreu...).

La ruta comença en un eixamplament de la pista que porta als Masos de Fondos i Sotorres (pista que s'agafa pocs metres després de prendre la pista en direcció al Mas de la Franqueta que neix a la carretera T-330, a l'alçada d'Horta de Sant Joan). Seguint la pista en sentit sud, travessarem la part baixa del barranc dels Cubars per prendre de seguida una altra pista a l'esquerra que, per sobre del mas de Sotorres, ens portarà per corriols senyalitzats fins a la cruïlla cap al salt del Ventador, que nosaltres deixarem a la dreta, amb les Roques de Benet i l'engorjat riu Canaleta davant nostre. Seguint amunt les marques de PR aviat arribarem a les modestes cingleres de les Roques Cambretes.

Remuntant per un petit collet les Roques Cambretes (bones panoràmiques cap a la Terra Alta) seguirem el corriol que ens portarà al coll de l'Ereta, cruïlla que agafarem amunt (a la dreta aniríem al coll de la Barca), en direcció al Pujador de la Mala Dona (el devastador incendi de l'estiu de 2010 en aquesta zona ha deixat rastres visibles en la dessolada vegetació d'arbres caiguts, troncs cremats...). A través del Pujador de la Mala Dona superarem els contraforts que baixen de la carena de la Moleta, un pas en què ens haurem d'ajudar de les mans en algun punt i que ha estat equipat amb un cable de seguretat en la curta cornisa que trobarem a la part alta del pas.

Superat el Pujador de la Mala Dona, remuntarem en sentit est cap a la carena de la Moleta, que recorrerem pel vessant sud (val la pena desviar-se del camí uns metres per contemplar el magnífic i feréstec barranc dels Cubars) fins arribar a una zona més herbosa i planera, després de deixar la bifurcació als masos de Capellà i Fandos a la nostra dreta. Progressant per terreny més amable amb antics bancals, aviat arribarem a l'enrunat mas de les Creuetes de Lloà, situat en una ampla fondalada amb la Mola d'Atans i la Punta de l'Aigua visibles cap al nord, i un bonic pou ben a prop.

Seguint la marxa cap al nord-est remuntarem un pendent camí i una frondosa pineda fins assolir el Coll de la Gilaberta, on girarem a l'esquerra per pujar per un costerut corriol al proper Coll d'Atans, que separa la Mola d'Atans de la carena de les Puntes dels Raus i de LLambrars. En aquest punt val la pena pujar a la propera Mola d'Atans, sense camí i grimpant una curta cinglera (també es pot flanquejar per baix), per gaudir d'una magnífica panoràmica cap al barranc de Cubars i la zona de pujada, la Punta de l'Aigua i el Vacarissal, les Roques de Benet...

Retornant al coll, iniciarem el recorregut carener cap a les Puntes dels Raus i de Llambrars, separades per un collet, tot buscant el millor camí (trobarem algunes traces) evitant els trams més complicats pel vessant esquerre (magnífiques vistes de l'entorn). Des de l'escarpada Punta de Llambrars cal anar a buscar una canal pedregosa que, sense gaires dificultats i ajudant-nos de les mans (atenció a no confondre el pas), permet superar els contraforts del vessant occidental de la carena, travessant a continuació les pinedes del Pla de Ravanals i una zona de terreny argilós fins arribar al camí que uneix les dues fonts dels Montsagres.

Des del fressat corriol dels Montsagres ara girarem a la dreta, cap al nord-est, fins arribar al bell paratge de la Font del Montsagre de Paüls, als peus de la Mola Grossa, en una planera i frondosa fondalada i rajant una aigua magnífica. Seguint cap al nord-est per una drecera del GR-171 aviat arribarem a la bassa de la Refoia i el Coll Roig, on girarem amunt, ara per una pista, en direcció al Tossal d'en Grilló, desviant-nos en un revolt per acostar-nos a l'espectacular Teix d'en Grilló, arbre monumental amb més de mil anys d'antiguitat. Remuntant el corriol del llom situat per sobre del teix sortirem al tram final de pista que porta al Tossal d'en Grilló, sens dubte l'elevació amb panoràmiques més grandioses de la banda més septentrional del massís (cingleres del Montsagre d'Horta, Horta de Sant Joan i el seu tossal, Terra Alta...).

Per retornar al punt de partida de la ruta, reprendrem la marxa per la pista de baixada, que aviat abandonarem per davallar cap al sud-oest, en direcció al Baixador d'en Valero, un pas obert a la cinglera del Montsagre d'Horta que, per terreny descompost i fent marrades, ens deixarà a la base de la cinglera. Girant a continuació a l'esquerra farem un flanqueig per sota de la cinglera que ens conduirà a una ampla canal encaixonada entre dos grans ressalts rocosos, que davallarem en diagonal per terreny descompost i amb fort pendent (atenció a les fites en tot aquest tram). A partir d'aquí el camí es suavitza i, entre senyals evidents dels efectes dels incendis i amb alguns arbres travessats al sender, passarem al costat de les runes d'antigues edificacions (corral d'Andill, Mas de Silvestre...) fins a sortir a la pista que, prenent-la a l'esquerra, ens portarà de retorn al punt de partida, després d'haver fet 18 km i més de 1100 metres de desnivell positiu (segons informació de la ibp, més precisa que l'aportada pel GPS).

Reportatge fotogràfic complet:

Inici (aparcament Mas de Fondos)

Cruïlla de pistes (esquerra)

Corriol al Ventador

Pal indicador al Ventador

Bifurcació al Ventador

Roques Cambretes

Coll de l'Ereta (seguir esquerra)

Pujador de la Mala Dona

Collet (carena de la Moleta)

Panoràmica Barranc de Cubars

Bifurcació a masos del Capellà i de Fandos

Bifurcació al Vacarissal

Mas de les Creuetes de Lloà (ruïnes)

Pou

Deixem pista

Inici Baixador d'en Valero

Fi Baixador d'en Valero

Corral Mas d'Andill (ruïnes)

Mas de Silvestre (ruïnes)