Fecha de subida 12 de febrero de 2015

Fecha de realización febrero 2015

1,7
3,5

cerca de Àger, Catalunya (España)

Petita ruta que ens puja dalt del Montsec d’Ares per l’espectacular Canal de l’Embut i part del Feixant del Montsec per després baixar pel canal de Xurulla o Ignasi.

Per tal d’accedir al punt de partida de la ruta, agafem la carretera direcció a Parc Astronòmic del Montsec i Sant Alís. Una mica abans d’arribar a dalt, a uns 11km aprox., trobem un trencall a la dreta indicat com a “Font de Gabrieló – Colobor” el qual agafem. Als pocs metres trobem un altre desviament i aquest cop ens dirigim a l’esquerra. Anem seguint el camí fins uns metres abans de tenir a la nostra esquerra la Canal de l’Embut (fàcil de reconèixer per la seva forma). A la dreta veurem un entrador on podem deixar el nostre vehicle.

Comencem la ruta a peu tot seguint direcció Est per la mateixa pista per on havíem vingut fins que a la nostra esquerra s’obre una canal pedregosa i fitada la qual agafem. Pugem tot seguint les fites lleugerament cap a Nord-Est (el millor indicador és la pròpia Canal de l’Embut que ens serveix de punt de referencia).

Arribem als peus de la Canal de l’Embut. L’entrada a la mateixa es realitza tot grimpant per la vora de l’alzina que trobem a l’esquerra de l’entrada de la canal ( Pas II +). Un cop superat aquest petit pas seguim entre la vegetació i al poc temps s’obre davant nostre tota la majestuositat de les parets de la canal. Anem pujant més o menys pel mig de la canal fins que a l’esquerra divisem unes cadenes en molt bon estat que, si be no son necessàries, ens ajuden a superar l’ultima part de la canal.

Arribem a la feixa de dalt del canal que forma part del Feixant del Montsec i ens dirigim a l’esquerra direcció Oest entre una densa vegetació fins que es fa impossible seguir i la voregem per la part inferior. Ara davant nostre s’obre un pas ascendent pel feixant, molt aeri però que vigilant es pot fer be tranquil·lament. I dic tranquil·lament perquè a partir d’aquest punt és el que hem de fer durant tota la ruta que transcorre pel Feixant del Montsec. Anirem seguint el camí més evident, alguns cops fitat, d’altres cops guiats pel sentit comú. La regla d’or a seguir és que si us trobeu amb algun pas extremadament difícil es que us heu equivocat i heu de tornar enrere i buscar el pas correcte pel feixant.

Seguim el feixant en la seva totalitat fins que al final sortim dalt de tot del camí de Sant Alís pel pas conegut com a entrada al Feixant del Montsec. Aquí tenim l’opció de dirigir-nos cap a l’esquerra direcció Oest fins arribar al cim de Sant Alís o be, com fem nosaltres, cap a la dreta direcció Est tot resseguint la carena ( no es necessari seguir la pista). Passarem vora les antenes i continuem carenant fins que arribem a un punt que toca descendir fins la Collada de Colobor.

Un cop som baix de la Collada de Colobor seguim uns metres més fins que trobem un pal indicador i unes fites a la nostra dreta que ens indiquen la baixada pel Canal de Xurulla o Ignasi. No és una baixada extremadament complicada però aneu en compte en alguns trams on trobem excés de pedres soltes. Uns punts blaus a les roques i fites us aniran ajudant a trobar el millor pas. Finalment fem cap al camí i seguint cap a la dreta direcció Oest durant uns 2 km fem cap al nostre vehícle.

OBSERVACIONS:

- El tram de ruta que passa pels Feixant del Montsec no presenta una dificultat extrema però si que és molt aeri i molt exposat per tant no apte per persones amb vertigen o poca experiència en la muntanya i llocs com aquest.
- Eviteu fer la ruta si el terreny està mullat o gelat i porteu sempre el calçat adequat.
- Esteu al Montsec, terra de molta calor en els mesos estivals, per tant eviteu les hores de més sol i porteu força aigua.