Fecha de subida 26 de abril de 2017

Fecha de realización abril 2017

2,1
4,2

cerca de Mas de Barberans, Catalunya (España)

[CA] Pel barranc de la Vall al mas de Barró i la font del Paradís

Itinerari d’introducció al Parc Natural dels Ports per a excursionistes no iniciats que permet entreveure la gran riquesa paisatgística i de flora d’aquest massís. La ruta ofereix una bonica perspectiva des de baix de les Faixes Tancades en una caminada on cingles, pins i alzines comparteixen escenari amb un bé preuat al país: l’aigua. Si es vol, la ruta es pot ampliar fàcilment per visitar la part superior de les Mirandes i la fageda del Retaule.
Ruta senyalitzada.

La ruta comença a l’àrea de lleure de la Vall, on s’hi accedeix per la pista que surt 2,5 km després del poble de Mas de Barberans per la carretera TV-3421 amb la indicació “Camí del barranc de la Galera” i “La Vall”. Cal seguir la pista principal, als 6,5 km un senyal desvia cap a l’esquerra per portar a l’àrea de lleure de la Vall.

En aquesta àrea, que anys enrere havia sigut un viver forestal, s’hi troba una font, unes taules de pícnic, una bassa i una caseta reconvertida en niu per a ratpenats. També hi ha plafons d’informació de la flora i la fauna de l’entorn i de les rutes. La ruta del mas del Barró està senyalitzada amb marques vermelles.

0,00 km (498 m). Àrea de lleure de la Vall. Seguint per la pista cap al NO es creua el riu del barranc de la Vall i, uns metres més endavant, l’itinerari deixa la pista per un sender que s’enfila cap a l’esquerra (SO). S’inicia l’ascens que és suau però continuat fins la font del Paradís.

El recorregut transita per boscos d’alzines, pinasses, aurons, fajos i grèvols, un entorn fresc en aquesta primera part del recorregut. Es mostra en el seu màxim esplendor a la tardor quan els arbres caducifolis canvien de color abans de perdre la fulla. Quan la vegetació ho permet, a l’esquerra van apareixent les parets impressionants de les Faixes Tancades, amb més de 100 m de desnivell.

3,15 km (830 m), 1 h 05 min. Mas del Barró. Antiga construcció derruïda; els bancals han estat colonitzats per pins, estepes i ginebres, fruit de l’abandó que han sofert els conreus de les zones més elevades dels Ports. Aquesta zona, a la solana, és marcadament més seca. Es continua pujant per l’esquerra del mas (O), amb un ascens fort com la part final que ha portat fins aquí.

3,55 km (901 m), 1 h 20 min. Mirador. Es té una panoràmica destacable: a l’esquerra (SO) hi ha la regió de les Mirandes, les espectaculars formacions rocalloses de les Faixes Tancades, on destaca la mola dels Conills; a la dreta (E) s’alcen la Roca Xapada i el Castell de l’Airosa, serra que a la seva part final (el Racó dels Capellans) presenta agulles d’aire montserratí; cap endavant (SE), més enllà del barranc de la Vall, s’alça la serra del Montsià.

Es retorna al camí i es continua pujant (NE). Uns metres més amunt, quan es passa per sota la font cap a la qual es dirigeix la ruta, el terra és més humit. També es pot observar un canvi del sòl amb aparició de terres més ferrosos.

4,04 km (968 m), 1 h 30 min. Bifurcació. S’arriba a una bifurcació amb un senyal en una clariana. Per anar a la font, seguint les indicacions, cal agafar el camí de l’esquerra (NO) cap amunt; al cap d’uns metres un altre senyal indica el sender que porta a la font.

Si es vol ampliar l’excursió es recomana visitar la part superior de les Mirandes i la fageda del Retaule: cal continuar pujant recte (NO) des d’aquest senyal pel mateix sender, per on s’arribarà a la pista del Mas del Frare (a 1,18 km de distància amb 175 m de desnivell positiu), on es connecta amb diferents itineraris GR i PR, a més de la ruta de Palau Robert “Del refugi del Mas del Frare al Retaule i les Mirandes”.

4,36 km (1.014 m), 1 h 40 min. Font del Paradís. La font naix de la roca i vessa les aigües en un abeurador fet amb un tronc buidat de pi. És un racó fresc i florit, raó per la qual devia rebre aquest nom en un país tan sec. Es desfà el camí fins la bifurcació i ara es segueixen les indicacions cap a la Casa Forestal de la Vall, on s’hi arriba vorejant la part nord del barranc, de nou més seca. Es creua un cop la pista i quan es torna a trobar s’agafa cap a l’esquerra (NE).

6,11 km (848 m), 2 h 00 min. Casa forestal de la Vall. Ubicada en un revolt de la pista, va ser construïda per allotjar els talladors de fusta durant els aprofitaments forestals que es feien el s. XX en aquesta forest. Es continua per la pista (S) fins que es troben les indicacions per continuar el descens per un sender que va tallant el curs de la pista. El recorregut, sinuós i de descens ràpid, torna a ser ombrívol.

7,36 km (612 m), 2 h 25 min. Es torna a agafar la pista durant 350 m continuant la baixada en direcció SE. Es deixa en un revolt des d’on es tornen a veure les agulles del Racó dels Capellans. De nou pel bosc, més avall es troben els Masets de Silvestre, antigues construccions actualment en ruïnes i cobertes d’heures, que s’arrapen fortament als seus murs. Es segueix baixant i en un parell de revolts es torna al punt d’inici.

8,42 km (498 m), 2 h 40 min. Àrea de lleure de la Vall. Fi de l’itinerari.

El recorregut ha permès de fer una petita incursió introductòria a l’espectacular Parc Natural dels Ports, el qual es recomana seguir explorant. Aquest parc va ser creat el 2001 per la Generalitat de Catalunya amb la finalitat de gestionar l’àmbit propi del Principat d’aquest extens massís muntanyós situat entre Catalunya, el País Valencià i la Franja de Ponent. Massís calcari, de relleu escarpat i abrupte, ha estat humanitzat des de temps prehistòrics però perdura com un espai feréstec i ple de vida salvatge. S’estén sobre 35.050 hectàrees de les comarques del Baix Ebre, Montsià i Terra Alta pertanyents a 9 municipis. L’inventari actual de la seva biodiversitat recull 1.370 tàxons de flora vascular i més de 200 espècies de vertebrats. Es pot visitar el Punt d'informació del Museu de la Pauma situat al carrer del Clavell de Mas de Barberans.

Més informació

[ES] Por el barranco de La Vall al mas de Barró y la fuente del Paradís. Parc Natural dels Ports

Itinerario de introducción al Parc Natural dels Ports para excursionistas no iniciados que permite entrever la gran riqueza paisajística y de flora de este macizo. La ruta ofrece una bonita perspectiva desde debajo de las Faixes Tancades en una caminata donde riscos, pinos y encinas comparten escenario con un bien preciado en esta zona: el agua. Si se quiere, la ruta se puede ampliar fácilmente para visitar la parte superior de las Mirandes y el hayedo del Retaule.
Ruta señalizada.

La ruta comienza en el área de ocio de La Vall, donde se accede por la pista que sale 2,5 km después del pueblo de Mas de Barberans por la carretera TV-3421 con la indicación “Camí del barranc de la Galera” y “La Vall”. Hay que seguir la pista principal, a 6,5 ​​km una señal desvía hacia la izquierda para llevar al área de ocio de La Vall.

En esta área, que años atrás había sido un vivero forestal, se encuentra una fuente, unas mesas de picnic, una balsa y una caseta reconvertida en nido para murciélagos. También hay paneles de información de la flora y la fauna del entorno y de las rutas. La ruta del mas del Barró está señalizada con marcas rojas.

0,00 km (498 m). Área de ocio de La Vall. Siguiendo por la pista hacia el NO se cruza el río del barranco de de La Vall y, unos metros más adelante, el itinerario deja la pista por un sendero que sube hacia la izquierda (SO). Se inicia el ascenso que es suave pero continuado hasta la fuente del Paradís.

El recorrido transita por bosques de encinas, pinos, arces, hayas y acebos, un entorno fresco en esta primera parte del recorrido. Se muestra en su máximo esplendor en otoño cuando los árboles caducifolios cambian de color antes de perder la hoja. Cuando la vegetación lo permite, a la izquierda van apareciendo las paredes impresionantes de las Faixes Tancades, con más de 100 m de desnivel.

3,15 km (830 m), 1 h 05 min. Mas del Barró. Antigua construcción derruida; los bancales han sido colonizados por pinos, jaras y enebros, fruto del abandono que han sufrido los cultivos de las zonas más elevadas de los Ports. Esta zona, en la solana, es marcadamente más seca. Se continúa subiendo por la izquierda de la casa (O), con un ascenso fuerte como la parte final que ha llevado hasta aquí.

3,55 km (901 m), 1 h 20 min. Mirador. Se tiene una panorámica destacable: a la izquierda (SO) está la región de las Mirandes, las espectaculares formaciones rocosas de las Faixes Tancades, donde destaca la mole de los Conills; a la derecha (E) levantan la Roca Xapada y el Castell de l’Airosa, sierra que en su parte final (el Racó dels Capellans) presenta agujas de aire montserratino; hacia delante (SE), más allá del barranco de La Vall, se levanta la sierra del Montsià.

Se retorna al camino y se sigue subiendo (NE). Unos metros más arriba, cuando se pasa por debajo de la fuente hacia la cual se dirige la ruta, el suelo es más húmedo. También se puede observar un cambio del suelo con aparición de tierras más ferrosos.

4,04 km (968 m), 1 h 30 min. Bifurcación. Se llega a una bifurcación con una señal en un claro del bosque. Para ir a la fuente, siguiendo las indicaciones, hay que tomar el camino de la izquierda (NO) hacia arriba; al cabo de unos metros otra señal indica el sendero que lleva a la fuente.

Si se quiere ampliar la excursión se recomienda visitar la parte superior de las Mirandes y el hayedo del Retaule: hay que seguir subiendo recto (NO) desde esta señal por el mismo sendero, por donde se llegará a la pista del Mas del Frare (a 1,18 km de distancia con 175 m de desnivel positivo), donde se conecta con diferentes itinerarios GR y PR, además de la ruta de Palau Robert “Del refugi del Mas del Frare al Retaule i les Mirandes”.

4,36 km (1.014 m), 1 h 40 min. Fuente del Paradís. La fuente nace de la roca y derrama las aguas en un abrevadero hecho con un tronco vaciado de pino. Es un rincón fresco y florido, razón por la que debía recibir este nombre en una zona tan seca. Se deshace el camino hasta la bifurcación y ahora se siguen las indicaciones hacia la Casa Forestal de La Vall, donde se llega bordeando la parte norte del barranco, más seca. Se cruza una vez la pista y cuando se vuelve a encontrar toma hacia la izquierda (NE).

6,11 km (848 m), 2 h 00 min. Casa forestal de La Vall. Ubicada en una curva de la pista, fue construida para alojar los leñadores durante los aprovechamientos forestales que se hacían el s. XX en este monte. Se continúa por la pista (S) hasta que se encuentran las indicaciones para continuar el descenso por un sendero que va cortando el curso de la pista. El recorrido, sinuoso y de descenso rápido, vuelve a ser sombrío.

7,36 km (612 m), 2 h 25 min. Se reprende la pista durante 350 m continuando la bajada en dirección SE. Se deja en una curva desde donde se vuelven a ver las agujas del Racó dels Capellans. De nuevo por el bosque, más abajo se encuentran los Masets de Silvestre, antiguas construcciones actualmente en ruinas y cubiertas de hiedras, que se agarran fuertemente a sus muros. Se sigue bajando y en un par de curvas se vuelve al punto de inicio.

8,42 km (498 m), 2 h 40 min. Área de ocio de La Vall. Fin del itinerario.

El recorrido ha permitido hacer una pequeña incursión introductoria al espectacular Parc Natural dels Ports, el cual se recomienda seguir explorando. Este parque fue creado en 2001 por la Generalitat de Catalunya con el fin de gestionar el ámbito propio del Principado de este extenso macizo montañoso situado entre Cataluña, País Valencià y Franja de Ponent. Macizo calcáreo, de relieve escarpado y abrupto, ha sido humanizado desde tiempos prehistóricos, pero perdura como un espacio salvaje y lleno de vida. Se extiende sobre 35.050 hectáreas de las comarcas del Baix Ebre, Montsià y Terra Alta pertenecientes a 9 municipios. El inventario actual de su biodiversidad recoge 1.370 taxones de flora vascular y más de 200 especies de vertebrados. Se puede visitar el Punto de información del Museu de la Pauma situado en la calle del Clavell de Mas de Barberans.